Shakespear Startet 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2019 Hei. Kjører idag med en Shakespear 15 foter med en 175 hk xr2 mercury. Tenkte meg å prøve å bekke 60 knop, men med propellen som står på gjør jeg 55 knop.( er en Quicksilver 14 1/2 25. ) Noen her inne som har peiling på overflatepropeller på slike typer speedbåter ? Evt om man henter mye knop med det? Andre triks i boka blir tatt imot med store armer?? På forhånd for svar Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Cleaver er tull på en sånn båt som du har. Muligens en chopper hadde fungert, men gjør det enkelt. Kjøp deg heller en 26-28" rundblader, cleavere er kun for spesielt interesserte Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Hadde en Dalla Pieta 16 med cleaver. Var lit tricky å få den i plan osv, men roostertailen når vi kjørte fort var jo kul da ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Guest Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Men dallapieta'n er støpt lett, har bunnen til å kjøre fort, motoren var heisa til himmels, bra vekt ballanse og ett skikkelig løft Shakespeare er tungstøpe, relativt flatbunnede og jeg har i allefall aldri fått samme løft i en Shakespeare som jeg får i noen av racerbåtene eller muslingen Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Enig med Eika som vanlig. Vil dog dra advarselen enda lengre... Har gjort oppmåling på flere Shakespeare noen år tilbake og funnet grov konkavitet og twist (vridning om senteraksen) Vektsenteret ligger uvanlig langt framme. Aerodynamisk neseløft er uvanlig lite. Se på OCR race på YouTube fra 90 åra. Alle Shakespeare jeg finner kaster fra side-til-side, Ring20, Phantom21, Frode++ ligger støtt i forhold. En krevende båt å få til å gå fort. En krevende båt å kjøre fort med... Høres ut som du er typen til å legge sjela di i båten for å finne max... Du fortjener ett mer forutsigbart skrog... Har du ork og tid så vurder å bytte båt. Ta med deg 3m rettholt og en kompis og finn et rett og symmetrisk skrog... Som ikke koster skjorta ? Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Dieselfan ja har brukt mye tid på å få den opp i denne farten og båten er nyoppusset så hadde lite lyst å bytte båt.. har mekanisk motorheis å motor er hevet til max. Ja når jeg bikker 55 knop begynner skroget å slippe taket i vannet å begynner å kaste fra side til side noe helt forjævlig mye.. har mer tilt å gå på men vettet begynner å ta meg i denne farta? Fan, må da være mulig å oppnå 60 knop på denna jævla båten! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Hva skjer hvis du tilter ennå mer ? Stabiliserer den seg da ? Har du sjekka om du har luft i styringa ? Det går gjerne enda mer kast i kast, med luft i styringa. Hvor høyt/lavt står akselen i forhold til bunnen ? Tanken montert forann eller bak ? Er det en original støpt eller kommer den fra en av de mange kopi formene rundt i landet ? Sjekk bunnen på den, om den er konkav/skeiv Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Tilter jeg mer ligger jeg antagelig på bunn å skriker, kaster meg bare enda mer fra side til side, kavitasjonsplaten er minst 20cm oppfor bunnen, spinner mye luft i starten, må tilte ganske mye før den tar tak. Montert en 50 liters tanke forran i båten. Ingen luft i styring så vidt jeg vet men skal sjekke dette. Om det er en orginal vet jeg ikke dessverre, men bunnen ser veldig rett å fin ut . Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Flytt tanken bakover, sett ett par sandsekker i stolen vedsina deg når du skal kjøre fort, prøv en 26-28 og se hva som skjer da. Har du prøvd og senke motoren noen cm? Evt heise den ennå mer ? Hvor mye setback har du på liften ? Hadde jo vært Morro og prøvd det oppsettet der :p galskapen lenge leve Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Takk for svar, skal prøve dette? Setback er kanskje 10cm. hehe, er sinnsykt artig som det er nå, å båten ligger veldig stabilt i 52knop. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Hvis det ligger stabilt opp til 52 og blir vill etter det, så har du nok finni maksgrensa til skroget der. Men det skal være mulighet for og få litt mer fart. men det er som med alt annet her i livet, man trenger timene med erfaring Istedefor å fløtte tanken, så tøm den, sett en bærbar 12-24L tank baki, for og se om det hjelper føre du går grundigere til verks. Det er også en fordel og gjøre 1 og 1 modifikasjon, sånn at du kjenner hva det faktisk gjør. Hvis du gjør 3 ting i slengen, så vet du ikke åssen de påvirker hverandre og hva som faktisk hjalp. Plutselig har man "en helt ukjent båt" i oppførsel pga oppsettet er såpass forskjellig Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Takktakk, skal prøve dette. vil det hjelpe å kjøpe en overflatepropell i det hele tatt, eller et det bare bortkastet penger? Har sendt inn alt av info om båt å motor til et marine firma som skulle snakke med et båtracing firma om mulige propellvalg. Går all inn for å få di siste 5 knopene ?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 (redigert) Jeg trur ikke det har noe for seg på den båten, men nå vet ikke jeg hvor du bor, men er det i nærheten av Kragerø, så kunne du alltids få testa en cleaver eller to og noen rundbladere. Har litt forskjelligt fra 26" og oppover Kan jo hende jeg tar feil, jeg gjorde jo det i 2003, så det kan skje igjen :p hehhehehe Redigert 24.Juli.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Hehehe , Bor langt fan i nord norge Så det blir litt vanskelig dessverre.. hører litt rundt på facebook å andre steder om noen har liggende i nærheten, Kan jo hende? Takk for alle tips :) kan prøve å legge ut video etterhvert her når man får litt mer fart. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 (redigert) Shakespear skrev for 15 timer siden: er en Quicksilver 14 1/2 25. ) har du noe mer data på denne propellen? Stål/alu osv? Gjerne også et bilde ser jo på de som driver med litt heftige motorer på fjordlinger at det kan være stor forskjell på oppførsel på forskjellige design Redigert 24.Juli.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Shakespear Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Har ikke bilde akkurat nå men er en stål propell. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Fjodling har betydelig "løft"... det har ikke denne Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 (redigert) Litt utenfor min erfaring dette, men du skriver du har en 14,5x25 Quickilver propell. Det er vel da en Mirage+ propell? (LaserII har annen diameter, Tempest+ er vel fast 14 5/8" i dameter). Jeg vil vel tro at du kan kneppe en knop og to med en annen type? Om du føler deg tryggere i enda mer fart er vel det store spørsmålet. En Mercury Fury kunne kanskje vært et alternativ. Populær på bassboats som gjerne gjør 60knop+. Redigert 24.Juli.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Takk takk for svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Har du nosecone/CLE/sportmaster girhus? Hvis ikke, så kan du få en knop eller 3 med hydrodynamikken på ett sånt girhus Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Er nosecone på denna ? Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Ga opp å få over 55 knop så ble heller ny båt ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Gratulerer ??? Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet, men samtidig ganske glad på dine vegne... Tror bestemt denne vil passe deg bedre og du vil få svar på alle endringer på en helt annen måte enn med den forrige. Gleder meg til å høre om hvordan det går ??? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 denne burde respondere bedre ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Fornuftig løsning :) nå er i allefall 60 en lek og når du først får skikkelig feeling på båten så kan du legge på 5-10knop til. men kjør skikkelig olje og fyll gjerne 98 hvis du har mulighet til det, så kan det jo hende den holder en stund og hvis du liker å hoppe og sprette litt i god sjø, så ville jeg skaffa ett par bøttestoler med høy rygg, sitter så mye ufattelig mye bedre i de. Da er man støl i 2-3dager istedefor 5dager. Det å kjøre vbunner fort i god sjø, gjør vondt :p og akuratt derfor, er jeg glad i sånne med 2 tupper :) Redigert 1.August.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.