Jump to content

Manuelt toalett lekker tilbake. Hvordan stoppe tilbakeslag?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Har et standard båttoalett med pumpe på høyre siden. 

Det har ganske mye tilbakeslag, så for å hindre urin i å vende tilbake så må jeg nå pumpe inn ganske mye sjøvann.

Jeg har forstått at jeg nok bør bytte tilbakeslagsventil. En gummisak. Men fikk også beskjed om å rense den som er der.

Men hvor sitter den egentlig?

Hva er mest tidsbesparende fremgangsmåte?

20190724_083502.jpg.b790f5272f93856974bf70009bf6e2df.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Denne tilbakeslagsventilen kalles jokerventil og er superenkel å bytte. På min Jabsco holder denne max én sessong før den begynner å lekke..

Jeg klarer ikke å se hva slags merke du har, men jeg tipper jokerventilen din sitter her(hvis dette er exit og slange ut av toalettet): 

image.png.3d6560f5f243e9c8357d736f197693a8.png

Framgangsmåten er:

-Kjør igjennom litt sjøvann for å skylle bort dritt

-pump toalettet helt tomt

-løsne disse to skruene og bytt jokerventilen, skru sammen

Jokerventilen ser slik ut:

image.png.a39c88c17102f3fb0f20d37d8d6b7717.png

Redigert av Landcrab (see edit history)

Jokerventilen sitter vel i utløpet på pumpen, nederst bak. Det mest effektive og tidsbesparende er vel å ha et nytt sett pakninger og ventil klar, og så bare skifte og gjøre rent.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Landcrab skrev 2 minutter siden:

ramgangsmåten er:

Og steng ventilene etter at du har pumpet tørt?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

@seilfred, hvilke ventiler? Jeg har bare slange fra toalett og til septik. Ganske langt også. Er ca 2 meter. Er det vanlig å ha ventil mellom toalett og septik?

Takk @Landcrab

Merket er RM69 tror jeg. Vet ikke om det er modell eller merket.

Blir vel til at jeg pumper igjennom en del sjøvann, så ferskvann. Pumper så tomt jeg kan, så drenere toalettet. Så får jeg bare åpne opp.

Har kjøpt slik ventil, men vet ikke om den passer... Bare en måte å finne det ut på. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

@index, ja det var kanskje det det var henvist til. ? Mitt toalett er over vannlinjen, men koster meg kun 10 sekunder å stenge inntaket. Er heldigvis lett tilgjengelig. 

index skrev for 5 timer siden:

Ser ut til at du har en god plan. Vemtil mellom toalett og tank er ikke vanlig. Men det kan være greit å stenge sjøvannsinntaket.

Ja, det var det jeg mente. 

Greit at det ikke renner inn

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Har lest litt på forumet. 

Leser at eddik kan hindre dette problemet.

Kan det hjelpe å ha på en sterk blanding med eddik akkurat nå? Husholdningseddik 35% i sterk blanding en times tid? 

Har 3 barn i båten og 2 voksne, så toalettet er ofte i bruk.

Landcrab skrev for 12 timer siden:

min Jabsco holder denne max én sessong før den begynner å lekke..

Åh?

Faktisk aldri byttet på noen båter.

Ikke pump helt tørt.

God dæsj frostveske på vinteren, og pump litt så du får litt i slangen og.

Bitteliten skrev 1 minutt siden:

1-2 sesonger holder joker ventilene hos meg. 

Det var et relativt elendig resultat. Båten på land om vinteren og frostvæske i dassen? Kan hende har du et frostvæske/gummiproblem. Feiltolket som et gummi/eddikproblem. Frostvæskeproblemet har jeg visst om i minst 30 år. Eddikptoblemet har jeg verken erfart eller hørt om. TMC-dassen vår er den første som ble installert i Hulda. Og den er virkelig ikke et lysende kvalitetsprodukt. Første overhaling for et par år siden. Gummien var like fin som ny. Dassen har vært konservert 1 gang på 10 år. 

Fuglen skrev 1 time siden:

Åh?

Faktisk aldri byttet på noen båter.

Ikke pump helt tørt.

God dæsj frostveske på vinteren, og pump litt så du får litt i slangen og.

Jeg pleier å ha frostvæske i do, men så pumper jeg det videre til det blir tørt. Kanskje det ikke er så lurt.

Jokerventilen er tydelig sliten når jeg bytter, det er «store» glipper i den. Har pleier å smøre med litt PTFE av og til, for at pumpa skal gå lett, mulig det ikke er så bra for gummien?

Når jeg tømmer septik, pumper jeg inn mye vann, og tømmer igjen.

Har og i aquacem i do etter at septik er tømt. Pumper litt etter å hatt aquacem i.

Lar det alltid være vann i dass, slik at jokeren ikke står tørr.

Samme på vinteren, da med en god dose frostvæske.

Om det er etter boka vet jeg ikke, men det funker hos meg ivertfall.

Jeg kjenner ikke historikken i min båt. Den er jo 40 år snart, og vet ikke om toalettet er originalt eller byttet senere. Men jeg bruker i alle fall frostvæske i hele septiksystemet om vinteren.

Jeg har ikke bevisst pumpet sjøvann igjennom hele systemet når jeg kommer i havn. Med 3 småbarn ombord som skal pakkes ut, så kan det glemmes. Og en av ungene kan ha vært på do sist, og det er ikke alltid de pumper lenge nok ?

Dermed kan det ha stått urin sammen med sjøvann i den jokerventilen. Hmm...

Nytt punkt i huskelisten.

Grand Banks jr skrev for 12 timer siden:

Nytt punkt i huskelisten

Ja, det er alltid noe.

Vil tro det funker, da urin blir skyldt godt vekk.

Har og litt tro på litt skvulping med rent sjøvann i tanken et par minutter etter tømming, og så tømme igjen.

Inbiller meg at tanken får seg en kattevask innvendig. 

Grand Banks jr skrev for 14 timer siden:

Dermed kan det ha stått urin sammen med sjøvann i den jokerventilen.

Ja det er nok det som er faren. Vi fikk problemer med toalettet i fjor for første gang på ca 10 år. Åpnet opp, og da var denne ventilen helt gjengrodd av urinstein. Rengjorde med såpevann og satt sammen, siden ingen problemer. Gummien var like fin. 

Landcrab skrev On 24.7.2019 at 8.53:

Denne tilbakeslagsventilen kalles jokerventil og er superenkel å bytte. På min Jabsco holder denne max én sessong før den begynner å lekke..

Jeg klarer ikke å se hva slags merke du har, men jeg tipper jokerventilen din sitter her(hvis dette er exit og slange ut av toalettet): 

Framgangsmåten er:

Jokerventilen ser slik ut:

image.png.a39c88c17102f3fb0f20d37d8d6b7717.png

Jeg sliter også med tilbakeslag, tipper denne ikke er byttet på 10år. Du har ikke tilfeldigvis samme jabsco som meg? Bare å skru opp, også gir resten seg selv? Samme jokeventil til alle Jabsco toaletter..?69D80E81-A741-4686-8519-8E13C94D58F0.jpeg.ec58ec08124e43fe5fe207a6045ff757.jpeg

R.O skrev 6 minutter siden:

Jeg sliter også med tilbakeslag, tipper denne ikke er byttet på 10år. Du har ikke tilfeldigvis samme jabsco som meg? Bare å skru opp, også gir resten seg selv? Samme jokeventil til alle Jabsco toaletter..?69D80E81-A741-4686-8519-8E13C94D58F0.jpeg.ec58ec08124e43fe5fe207a6045ff757.jpeg

«Tut og kjør»

teskje: 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...