MR Swe Startet 24.Juli.2019 Del på Facebook Startet 24.Juli.2019 Hei. Jollemotororen dør etter jeg kjør ca 10 min på nesten full gass. Ser at kjølestrålen ikke er så kraftig.. Kan det vare pga den blir varm? Noen tips på kjølingen? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Har du sjekket at lufting på tanken er åpen? Har du prøvd å pumpe på blæra når den begynner å dø ut? Starter den umiddelbart etter at den har stoppet? Har du tatt av dekselet på motoren og lagt hånden på motoren like etter at den har stoppet? kan du holde på den eller brenner du deg? Når den dør har du da forsøkt å gi 1/2 choke ? hveles den da eller vokner den til liv? Når drenerte du forgasseren sist? Når renset inspiserte du tanken sist for vann/mjød? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Den starade direkte etterpå men kunde bare kjøre sakte etterpå. Luftingen var åpen... Har aldri drenert forgasseren. Hvordan gjør man det? Inke prøvde ta av kåpen før sjekke hvor varm denvar. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Om det var min motor og jeg hadde hatt lyst til å få den iorden ville jeg: 1 Ta av motordeksel. Drener forgasseren (i bunnen av forgasseren er det en messingskrue, hold en liten kopp under forgasseren for å samle opp den første bensinen som kommer ut, skru ut skruen 4-5 omdr til det renner fritt, la koppen stå i 3-4 min, er det vann og smuss i bensinen ? pump 10 ganger på blære og steng skruen) skyll bort bensin med ferskvann. Ikke røyk eller bruk åpen ild mens du utfører dette beskrevet over. 2 Start og kjør - pumpe på blæra når den begynner å dø ut - gjør det noen forskjell ? 3 Start og kjør -Når den dør forsøk å gi 1/2 choke ? kveles den da eller vokner den til liv? 4 Start og kjør - når den stopper - ta av dekselet på motoren og legg hånden på motoren like etter at den har stoppet. Kan du holde på den eller brenner du deg? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Skal teste imorgon.. Men hva med vannstrålen fra motorn... Syns den mest dropper.. Borde vare full stråle? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Det er bra om vannstrålen er som hos en 20åring, men det sier lite om hva som skjer i motoren.... Dersom du vet at du kjører på 2% TC-W3 2T olje i bensinen og du kan legge hånden på motoren når den stopper er strålen ikke prioritert nå. (ta av slangen og blås fra begge sider og kjør en strikkepinne el lignende igjennom, så kanskje det hjelper på strålen og nattesøvnen) Har du noen gang byttet plugger og impeller ? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Plugger er byttet menikke impell.. Hvor sitter den Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 dieselfan skrev 1 time siden: 2% TC-W3 2T olje i bensinen Skal ikke den motoren ha 1% olje i bensinen da? Min går ikke så godt med for mye olje i, da fusker den og drar ujevnt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Når du tar av girhuset så sitter impellerhuset på toppen av girhuset Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 (redigert) Hakkannen 1% orginalolje og presisjonsblanding... Til sommer-joller så anbefaler jeg heller 2% enn 0.5%.... Intil vi vet om denne motoren går varm så er det ok med litt olje.. Redigert 24.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 dieselfan skrev for 1 time siden: Det er bra om vannstrålen er som hos en 20åring, men det sier lite om hva som skjer i motoren.... Helt enig, kontrollstrålen kan si noe om tilstand på impeller og kjølesystem men i de fleste tilfeller sier det mest om hvor mye dritt det er i kontrollstråleslangen eller inntak/uttak på denne. Jeg tipper som deg at dette dreier seg som vanlig om et bensintilførsel/forgasser problem. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Bensinpumpemembran eller partikkel i tilbakeslagsventil... (siden den går 10 min på full) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 dieselfan skrev 35 minutter siden: Til sommer-joller så anbefaler jeg heller 2% enn 0.5% Forsåvidt enig der, bedre med litt for mye enn for lite, de kjøres ofte hardt disse motorene, og det er mange som blander på slump? For noen år siden kjøpte jeg et målebeger til å måle oljemengden med, så har jeg kontroll med at mengden stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Hvis du venter litt til motoren er kald igjen starter den da og går en stund? I så fall høres ut som dårlig kjøling og mest sannsynlig er det impelleren, men det kan være at noe tetter kanalen. Impelleren sitter i propellhuset, det kan være litt køddete å bytte den så om du ikke er handy ville jeg fått et verksted til å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Tror ikke jeg for tag iimpeller eller førskifte den der jeg er nå. Er i utehavn i tanum /sverige Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Da anbefaler jeg deg å utføre de enkle testene jeg har anbefalt deg. Det bringer deg fra å lure til å vite på 15 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 MR Swe skrev for 15 timer siden: Den starade direkte etterpå men kunde bare kjøre sakte etterpå. Luftingen var åpen... Krimart skrev for 2 timer siden: Hvis du venter litt til motoren er kald igjen starter den da og går en stund? I så fall høres ut som dårlig kjøling og mest sannsynlig er det impelleren, men det kan være at noe tetter kanalen. Impelleren sitter i propellhuset, det kan være litt køddete å bytte den så om du ikke er handy ville jeg fått et verksted til å bytte. Krimart - om du leser 3. innlegg så ser du at TS har svart klokkeklart på ditt spørsmål. (se uthevet over) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Hakkannen skrev for 11 timer siden: det er mange som blander på slump? For noen år siden kjøpte jeg et målebeger til å måle oljemengden med, så har jeg kontroll med at mengden stemmer. Hakkannen - det som er så puuhh er at det er så få som har gjort som deg... målebeger må alle ha jeg har ikke seriøs statistikk på det men om jeg tar det på husken så vil jeg mene at 30 av 35 2T jollemotorer som var varmeskjært, og jeg ble tilbudt å kjøpe i 2018, hadde mangel på 2T olje. 3 hadde luft eller "gammel olje" plugg i Autolube, 2 hadde tett blokk pga avleiringer. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 dieselfan skrev 1 time siden: Det bringer deg fra å lure til å vite på 15 minutter. Kanskje han er opptatt med feilsøking på ankervinsjen ? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Blåste igjennom slangen tilvannstrålen og tog en prøve tur.. Skjedde det samme... Tog av kåpen og kjente på motorn... Den var ikke varm.. Fikk startet opp direkte.. Men likte best og kjøre 20-25%gass. Bruker denne til blyerseting Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 MR Swe - takk for at du har tatt deg tid til å prøve ut 1 av 4 råd du fikk av meg. Jeg tolker det som at du har fulllllstending microskopisk tillit til rådene jeg gir deg. (siden det hadde tatt deg 6-7 min å utføre alle rådene slik at du kunne fått status på motoren din) Dersom det er riktig at du har brukt tid på å dra et sted for å kjøpe "blyerstattning" (spesielt beregnet for å smøre ventilene på en firetaktsmotor) til din Yamaha 9.9 V-Max som er en av de beste 2T motorene som noen gang er laget, og spesielt designet for å brukes på blyfri bensin, ja da skjønner jeg virkelig hvor lavt du verdsetter mine råd... Tror det er en riktig avgjørelse at jeg herved slutter å bruke min tid på å forstyrre deg i din dyrebare tid. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Takk før tipset om at jeg bruker feil blyersetting.. Da må jeg finne riktig når kjører førbi en marina/butikk. Erhelt grønn på utbordsmotorern. Så er tacksam før de som vil hjelpe med råd in med teskjed. Er ikke alle som er motormekaniker her inne. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 MR Swe skrev for 5 timer siden: låste igjennom slangen tilvannstrålen og tog en prøve tur.. Skjedde det samme... Tog av kåpen og kjente på motorn... Den var ikke varm.. Så nå har du fått skikkelig sprut i kontrollstrålen igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Nei.. Mer dysj :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 MR Swe skrev 5 minutter siden: Nei.. Mer dysj :-) Mer dusj ja. Jeg lurer på hvordan slikt kan skje ? Kan det være en obstruksjon noe sted før/etter slangen, jeg tenker litt som når en stikker fingern inn i tuten på en hageslange. Ikke vet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.