Jump to content

Yamaha v max 9.9hk dør


MR Swe

Recommended Posts

Har du sjekket at lufting på tanken er åpen?

Har du prøvd å pumpe på blæra når den begynner å dø ut?

Starter den umiddelbart etter at den har stoppet?

Har du tatt av dekselet på motoren og lagt hånden på motoren like etter at den har stoppet? kan du holde på den eller brenner du deg?

Når den dør har du da forsøkt å gi 1/2 choke ? hveles den da eller vokner den til liv?

 

Når drenerte du forgasseren sist?

Når renset inspiserte du tanken sist for vann/mjød?

 

Link to post

Om det var min motor og jeg hadde hatt lyst til å få den iorden ville jeg:

 

1 Ta av motordeksel. Drener forgasseren (i bunnen av forgasseren er det en messingskrue, hold en liten kopp under forgasseren for å samle opp den første bensinen som kommer ut, skru ut skruen 4-5 omdr til det renner fritt, la koppen stå i 3-4 min, er det vann og smuss i bensinen ? pump 10 ganger på blære og steng skruen) skyll bort bensin med ferskvann. Ikke røyk eller bruk åpen ild mens du utfører dette beskrevet over.

 

2   Start og kjør - pumpe på blæra når den begynner å dø ut - gjør det noen forskjell ?

 

3  Start og kjør -Når den dør forsøk å gi 1/2 choke ? kveles den da eller vokner den til liv?

 

4  Start og kjør - når den stopper - ta av dekselet på motoren og legg hånden på motoren like etter at den har stoppet. Kan du holde på den eller brenner du deg?

Link to post

Det er bra om vannstrålen er som hos en 20åring, men det sier lite om hva som skjer i motoren....

 

Dersom du vet at du kjører på 2% TC-W3 2T olje i bensinen og du kan legge hånden på motoren når den stopper er strålen ikke prioritert nå.

(ta av slangen og blås fra begge sider  og kjør en strikkepinne el lignende igjennom, så kanskje det hjelper på strålen og nattesøvnen)

 

Har du noen gang byttet plugger og impeller ?

Link to post
dieselfan skrev for 1 time siden:

Det er bra om vannstrålen er som hos en 20åring, men det sier lite om hva som skjer i motoren....

Helt enig, kontrollstrålen kan si noe om tilstand på impeller og kjølesystem men i de fleste tilfeller sier det mest om hvor mye dritt det er i kontrollstråleslangen eller inntak/uttak på denne.

Jeg tipper som deg at dette dreier seg som vanlig om et bensintilførsel/forgasser problem.

 

 

Link to post
dieselfan skrev 35 minutter siden:

Til sommer-joller så anbefaler jeg heller 2% enn 0.5%

Forsåvidt enig der, bedre med litt for mye enn for lite, de kjøres ofte hardt disse motorene, og det er mange som blander på slump? For noen år siden kjøpte jeg et målebeger til å måle oljemengden med, så har jeg kontroll med at mengden stemmer.

Link to post

Hvis du venter litt til motoren er kald igjen starter den da og går en stund?  I så fall høres ut som dårlig kjøling og mest sannsynlig er det impelleren, men det kan være at noe tetter kanalen. Impelleren sitter i propellhuset, det kan være litt køddete å bytte den så om du ikke er handy ville jeg fått et verksted til å bytte.

 

Link to post

 

MR Swe skrev for 15 timer siden:

Den starade direkte etterpå men kunde bare kjøre sakte etterpå. Luftingen var åpen... 

 

Krimart skrev for 2 timer siden:

Hvis du venter litt til motoren er kald igjen starter den da og går en stund?  I så fall høres ut som dårlig kjøling og mest sannsynlig er det impelleren, men det kan være at noe tetter kanalen. Impelleren sitter i propellhuset, det kan være litt køddete å bytte den så om du ikke er handy ville jeg fått et verksted til å bytte.

 

 

Krimart - om  du leser 3. innlegg så ser du at TS har svart klokkeklart på ditt spørsmål. (se uthevet over)

Link to post
Hakkannen skrev for 11 timer siden:

 det er mange som blander på slump?

For noen år siden kjøpte jeg et målebeger til å måle oljemengden med, så har jeg kontroll med at mengden stemmer.

 

Hakkannen - det som er så puuhh er at det er så få som har gjort som deg...  målebeger må alle ha

 

jeg har ikke seriøs statistikk på det men om jeg tar det på husken så vil jeg mene at 30 av 35 2T jollemotorer som var varmeskjært, og jeg ble tilbudt å kjøpe i 2018, hadde mangel på 2T olje. 3 hadde luft eller "gammel olje" plugg i Autolube, 2 hadde tett blokk pga avleiringer.

Link to post

MR Swe - takk for at du har tatt deg tid til å prøve ut 1 av 4 råd du fikk av meg.

 

Jeg tolker det som at du har fulllllstending microskopisk tillit til rådene jeg gir deg.

(siden det hadde tatt deg 6-7 min å utføre alle rådene slik at du kunne fått status på motoren din)

 

Dersom det er riktig at du har brukt tid på å dra et sted for å kjøpe "blyerstattning" (spesielt beregnet for å smøre ventilene på en firetaktsmotor) til din Yamaha 9.9 V-Max som er en av de beste 2T motorene som noen gang er laget, og spesielt designet for å brukes på blyfri bensin, ja da skjønner jeg virkelig hvor lavt du verdsetter mine råd...

 

Tror det er en riktig avgjørelse at jeg herved slutter å bruke min tid på å forstyrre deg i din dyrebare tid.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...