Jump to content

Størrelse på batterilader


index

Recommended Posts

Som nevnt tidligere, så har jeg tenkt å montere en fast vedlikeholdslader i båten for å kunne toppe opp batteriene etter å ha vært på tur. Jeg har for tiden kun ett forbruksbatteri, på 105Ah. Så til dette batteriet så ville jo en liten lader som f.eks C-tek XS3600 være nok (max 120Ah).

 

Men jeg kunne jo godt tenke meg litt bedre kapasitet, da dagens batteri kun klarer å holde liv i kjøleskapet i snaut ett døgn uten motoren i gang. Jeg har foretatt diverse målinger og beregninger i båten i dag, og funnet ut at jeg kan klare å få plass til 2x115-120Ah ved hjelp av noen mindre modifikasjoner.

 

Så spørsmålet er: Hvor stor lader bør jeg ha for å være forberedt på en slik økning i batterikapasiteten? Jeg har allerede fått noen gode råd og anbefalinger fra Jørg Becker angående dette, og setter stor pris på dette. Men jeg kunne godt tenke meg å høre hva dere andre har av ladere til en bank av denne størrelsen (ca 230Ah), og hvordan det fungerer i praksis. Må jeg virkelig ha en lader på 20-30A, eller vil en mindre kunne gjøre nytten?

 

Ett alternativ er jo å kjøpe en slik liten lader nå, og flytte denne over til startbatteriet når tiden kommer til å utvide forbruksbanken. Men hvis jeg kan få tak i en lader som er stor nok med en gang så slipper jeg jo å skifte da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at du skal koble batteriladeren til landstrømanlegg e.l. for å vedlikeholdslade batteriene dine

 

Jeg har 3x115Ah batteribank i båten. Jeg har en 20A lader koblet til landstrømmen, og jeg opplever at denne holder i massevis til vårt bruk. Laderen er en Mascot - som sender ut en eller annen puls ved lading som slår inn på VHF'en.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en forbruksbank på 225 Ah. I praksis kan man ta ut halvparten av dette før man må lade igjen.

 

Jeg har et landstrømsopplegg som lader med 20 ampere. En fordel med å ha litt mer enn man kanskje trenger fra ladesystemet, er at du kan få fulladede batterier om du går til en havn med strøm for å handle etc. Uten å ligge natten over, kan du få fulladet batteribanken din før du legger ut til en naturhavn om ettermiddagen. :smiley:

 

I fjor installerte jeg et Battmeter ombord, meget nyttig med denne form for "tankmåler for batteriene". Man ser batterispenningen, forbruk, og hva du har igjen... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men hva skjer om man har en mindre lader? Vil den ikke klare å lade batteribanken helt opp, selv om den står tilkoplet flere dager?

<{POST_SNAPBACK}>

En mindre lader vil klare å lade opp batteriene men bruker bare lenger tid.

 

En ting du bør være oppmerksom på er at om du har en for liten lader så vil kjøleskapet ta den ut av vedlikeholdslading hver gang det starter......... Jeg brukte tidligere en 10A Mascot lader med godt resultat men en 5A Sønnak lader ble for liten for kjøleskapet.

 

Den 10A Mascoten kan du få låne av meg en stund om du vil.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte en XS 25000 til forbruksbanken (3X115Ah) og en XS 3600 til startbatteriet. 

<{POST_SNAPBACK}>

Høres ut som et bra opplegg. Så hvis jeg kjøper en XS3600 nå til forbruksbatteriet, så kan startbatteriet få overta denne når jeg utvider forbruksbanken (til neste år kanskje?). I så fall så er ikke den lille laderen bortkastet uansett.

 

Neste trinn blir da å skifte til 2x115A batterier, større lader samt ny dynamo (den som fulgte med viste seg å være mindre enn originalen, kun 36A). Stadig noe å bruke pengene på når man har båt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skal du bare bruke laderen som vedlikeholdslader, holder 5A lenge.

Denne f.eks.

Skal du bruke den samme 5A laderen til å lade tomme batterier, sier Ladac at du ikke bør ha noe særlig større enn 100Ah batteribank.

 

Spørsmålet blir om du skal toppe eller fylle opp en ganske tom bank og hvor mye tid du har til rådighet.

 

Lotus

 

PS: Legg merke til at Ladac sin standardspenning nå er 14,7V/13,8V ikke 14,4V/13,3V.

Link to post
Share on other sites

Trenger man egentlig å bruke laderkapasitet på å lade startbatteriene? De brukes såpas lite at dynamoen vel bør klare å holde disse toppladet. Ved å bruke hele ladekapasiteten på forbruksbanken vil vel denne lades raskere opp? Eller? :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skal du bare bruke laderen som vedlikeholdslader, holder 5A lenge.

Denne f.eks.

Skal du bruke den samme 5A laderen til å lade tomme batterier, sier Ladac at du ikke bør ha noe særlig større enn 100Ah batteribank.

 

Spørsmålet blir om du skal toppe eller fylle opp en ganske tom bank og hvor mye tid du har til rådighet.

<{POST_SNAPBACK}>

Bare for å gjenta meg selv: Mange småladere hopper ut av vedlikeholdslading når kjøleskapet starter. Resultatet er at i stedet for å ligge på 13.3V når batteriene er fulle ligger spenningen på 14.4 kontinuerlig siden kjøleskapet gjerne starter en gang i timen eller oftere. For at dette skal bli et problem må du jo ha kjøleskapet i gang og laderen på når du ligger i hjemmehavn o.l. slik jeg gjør hele sommerhalvåret.

Trenger man egentlig å bruke laderkapasitet på å lade startbatteriene? De brukes såpas lite at dynamoen vel bør klare å holde disse toppladet. Ved å bruke hele ladekapasiteten på forbruksbanken vil vel denne lades raskere opp? Eller? :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Så lenge startbatteriene KUN brukes til start trenger de ikke egen lader men det kan være en fordel å toppe de opp noen få ganger i året likevel. Normal fritidsbåtbruk klarer ALDRI å toppe batteriene 100%, det tar alt for lang tid........ Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har funnet ut at det er så mange forskjellige meninger og like mange løsninger, og det som etterhvert ble viktig for meg, var å finne ut hva som må til for at jeg skal ha nok strøm til mitt forbruksmønster.

 

Da kommer det inn mange vurderinger, som f.eks hvilken størrelse som er nødvendig på den totale forbruksbanken.

Eventuelt om det er fornuftig å ha en ekstra batteribank som er adskilt med bryter, og som kan kobles inn eller ut ved behov, men som selvfølgelig er tilkoblet ladeopplegget i båten.

 

Jeg har i et års tid testet ut forskjellige løsninger med diverse ladere / vedlikeholdsladere og hva som minimum må til av laderstørrelse for å holde batteribankene ship shape.

 

Som ellers i livet kan man skyte veldig langt over målet og rote vekk helt unødvendig mye penger på ting som blir overdimensjonert i forhold til behovet.

 

Det ser ikke ut til at batteriene mine har lidt noen nød og de holder fortsatt god kondisjon og topp spenning og kapasitet.

 

Har nå to like forbruksbanker som hver er på 2 x 115Ah, den ene lades med en ganske så dyr 30 A lader - og den andre lades med en 9A (effektiv) elektronisk vedlikeholdslader fra Biltema til kr. 299,- ,modell 44-715 som er beregnet for 10 -120 Ah batterier, og kostet tidligere da jeg kjøpte 449,- :cryin::yesnod:

 

Denne laderen er en større utgave av den Ingar har testet, modell 37-710 på 6A eff. og som i utgangspunktet er beregnet for batteri på 5 - 90 Ah og som også står priset til 299,- i siste ankommet Biltemakatalog.

Jeg kjøpte i sin tid begge utgavene av Biltemaladeren og har testet / sammenlignet begge og selvfølgelig lader den største batteriene fortere opp........, men ellers oppfører de seg helt likedan rent teknisk - kutter ladingen på ca. 14.5 V, for så å overvåke spenningen slik at den slår inn igjen når den er sunket til ca. 13.3V, og jeg legger merke til at det er ikke lenge den er inne etter at batteriet er toppladet og fullt!

 

I tillegg er det på denne banken satt på en "Europulse-dings" som jeg hadde liggende fra tidligere, så tiden vil vise om det har noen effekt på event. mindre sulfatering på de to batteriene i denne banken.

Europulse'n må ha en minimum spenning på 13 V for å slå inn - og det har den konstant ved bruk av denne vedlikeholdsladeren.

 

For meg så ser det i praksis ut til at begge banker har like mye strøm innabords når jeg legger ut på tur, etter at de har stått på med landstøm.

 

Det viktigste i mitt praktiske båtliv er at jeg har nok med Ah ombord for weekendturene til uthavnene, så mitt behov for lading ligger ikke på det å ha en lader som "råkjører" på med hard lading på kortest mulig tid, men vedlikeholdlading som fyller og topper batteribankene ved landligge.

 

NB!

Jeg har ikke fått vedlikeholdsladeren/modellen med "Float-funksjon", som Clas Ohlson selger for 398,- til å fungere bra nok til mitt behov, så det er nok stor forskjell på hvordan de forskjellige merker fungerer i praksis.

 

Så hvis "kronasjen" i perioder er begrenset - så ville jeg satt pengene først og fremst på å kjøpe nok Ah til behovet og så en vedlikeholdslader som fungerer f.eks den prisgunstige 9 A laderen modell 44-715 fra Biltema, som da vil ordne opp med bra vedlikeholdslading og topp status på batteribankene.

 

Det hjelper nemlig ikke å ligge i en uthavn - strømløs p.g.a for lite Ah i forbruksbanken - men med en kraftig, overdimensjonert og kjempedyr lader.

 

Det var nå bare min erfaring så langt, da! :wink::sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom du har planlagt å ha en forbruksbank på 2 stk 115 Ah batterier er også Ctek XS 7000 et alternativ.

 

Denne ble innkjøpt til Nemo og har virket svært godt. Hvilespenningen på batteriene og syrevekten er nå helt på topp.

 

Fra før var det montert en 20A vanlig lader. Når batteriene godt tappet startet ladingen gjerne med 6-7A, men gikk fort ned til 3-4A.

 

Har testet ladestrømmen på XS 7000 og den starter etter noen sekunder på ca 7A. Videre går den ubetydelig ned når batterispenningen er over 14,2V. Dette gjelder når innstillt ladespenning er 14,4V. Den holder videre 14,4V mens strømmen gradvis avtar til batteriene er mellom 95 til 100% oppladet. Laderen går så over til vedlikeholdsladning som kan stå på lenge.

 

Laderen har også en innstilling "supply" med en fast utspenning på 13,6V der den kan belastes inntill 7A inkludert den strømmen som batteriene trekker.

Link to post
Share on other sites

Bare for å gjenta meg selv: Mange småladere hopper ut av vedlikeholdslading når kjøleskapet starter. Resultatet er at i stedet for å ligge på 13.3V når batteriene er fulle ligger spenningen på 14.4 kontinuerlig siden kjøleskapet gjerne starter en gang i timen eller oftere. For at dette skal bli et problem må du jo ha kjøleskapet i gang og laderen på når du ligger i hjemmehavn o.l. slik jeg gjør hele sommerhalvåret.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ikke så langt følt noe behov for å ha kjøleskapet i gang men båten ligger i hjemmehavn, så jeg tror ikke at det vil bli noe problem. Men om jeg skulle finne på å ligge over i en gjestehavn med tilgang på strøm en gang i blant så er det jo greit å kunne bruke kjøleskapet også da. Vil dette eventuelt bli et problem med en liten lader?

 

Så hvis "kronasjen" i perioder er begrenset - så ville jeg satt pengene først og fremst på å kjøpe nok Ah til behovet og en vedlikeholdslader som f.eks den billige 37-710 fra Biltema, som ordner vedlikeholdsladingen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du har fått dette til å fungere med 2x115Ah og Biltema lader så høres ikke det så dumt ut. Kronasjen til båtbruk er nok litt begrenset hos meg også ja, da det jo er nok av andre ting å bruke pengene til også. Men samtidig så gjelder det å ha en funksjonell båt også da, så det er en balansegang som alt annet her i livet. Vi har egentlig greid oss greit nok uten landstrøm så langt, så behovet er ikke så enormt stort. Men det hadde vært praktisk å ha, og vil nok også sikkert øke levetiden til batteribanken. Og når jeg dobler kapasiteten så vil det nok bli et "must" med lader, da en dynamo på 36A umulig kan klare å fylle opp 2x115Ah på en helgetur med en time eller to hver vei.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så langt følt noe behov for å ha kjøleskapet i gang men båten ligger i hjemmehavn, så jeg tror ikke at det vil bli noe problem. Men om jeg skulle finne på å ligge over i en gjestehavn med tilgang på strøm en gang i blant så er det jo greit å kunne bruke kjøleskapet også da. Vil dette eventuelt bli et problem med en liten lader?

<{POST_SNAPBACK}>

Poenget med å ha kjøleskapet på hele uken mellom helgene er at da er det allerede kaldt når båtturen starter på fredag. Det er neppe et problem med en liten lader om du ligger i gjestehavn et døgn.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har aldri sett at kompressoren (Danfoss) til kjøleboksen forårsaker at laderen (3-steg 10A Mascot) går ut av vedlikeholdsmodus.

Ser heller ikke noe poeng i å la kompressoren stå på når båten ikke er i bruk. Den er nede på innstillt temperatur på under timen allikevel.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har aldri sett at kompressoren (Danfoss) til kjøleboksen forårsaker at laderen (3-steg 10A Mascot) går ut av vedlikeholdsmodus.

<{POST_SNAPBACK}>

Som jeg skrev lenger oppe så er 10A Mascot god nok men mindre ladere kan få problemer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det fenomenet med at laderen bytter modus har lite med størrelse på lader å gjøre. Hva en slik kan levere blir perifert i forhold til hva batteriet kan levere. Hos meg sitter det 2x110Ah + 65Ah dersom VSR'en er aktivert, og dippen forårsaket av startstrømmen kan knapt sees på voltmeteret. Kompressoren starter opp med ca. 4A og faller ned til 2.3-2.4A etter få sekunder.

Jeg har laget meg et opplegg med egen kurs utenfor hovedbrytere med 12 kv. kabling til kompressoren.

At laderen skifter modus har vel mer med hvordan den er konstruert. Det hjelper lite med 50A lader hvis den bare tolerer noen mV dip før den skifter modus.

 

Hva var spørsmålet?

Med 2x110Ah forbruk + 65Ah start koblet sammen med VSR er 10A lader nok. Hjulpet av 70A generator som går litt hver dag har jeg strøm i massevis.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

At laderen skifter modus har vel mer med hvordan den er konstruert. Det hjelper lite med 50A lader hvis den bare tolerer noen mV dip før den skifter modus.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er litt både og. Så lenge laderen kan levere startstrømmen til kjøleskapet så faller ikke spenningen nevneverdig og da skifter heller ikke laderen modus. Ikke alle ladere egner seg som strømforsyning...... Min Exide-Sønnak 5A lader klarer IKKE å starte kjøleskapet uten å gå ut av vedlikeholdslading.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har en Sleipner 24v 10 amp lader som skifter modus når kjøleskapet starter.

Dette har ved enkelte anledninger foresaket svært varme batterier.

 

Batteribanken er på 24v 120 ah.(gelebatterier)

 

Har også en Sleipner 12v 20amp lader på 12v forbruk,denne skifter ikke modus når

kjøleskapet er koblet til 12v Batteribanken her er 12v 240ah(vanlig syrebatt)

Link to post
Share on other sites

En lader som er oppgitt til en viss størrelse i Ampere ladestrøm - hva er det da som vanligvis er oppgitt eller folk flest forstår med det begrepet?

 

Grunnen til at jeg lurer er at på noen ladere er det oppgitt en ampere størrelse som da er betegnet som Ampere arith. og et litt høyere tall som da er oppgitt som Ampere eff.

 

Er det andre forhold som har innvirkning på hva den faktisk leverer, slik at det er mulig å sammenligne dem reelt? Har det en sammenheng f.eks. med hva den trekker i Watt fra lysnettet under ladingen - for det har vel med hva den leverer ut i lade Ampere - kanskje?

 

Hva sier ekspertene på dette fagområde?

 

:sailing::flag::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seastar

En lader som er oppgitt til en viss størrelse i Ampere ladestrøm - hva er det da som vanligvis er oppgitt eller folk flest forstår med det begrepet?

 

Kan prøve å svare på noe.

 

En linjer lader har en motstand som regulerer ladestrømmen, derfor må den ha "store" batterier for å kunne levere den ladingen som er oppgitt på laderen.

 

En elektronisk styrt lader (primærswitched) lader klare å levere strømmen som er oppgitt på laderen til et mye mindre batteri. Det er heller ikke fare for under eller overlading av batteriet, begge deler er skadelig for batteriet. Laderen har renere likespenning, mindre rippel.

 

Legger ved en link til en mye bedre forklaring. Se under laddarkunnskap.

 

http://www.ctek.se/se/home.asp

Link to post
Share on other sites

En liten 3-trinns lader som hopper inn og ut av vedlikeholdsmodus, er helt klart et problem. Man risikerer som det blir sagt overlading.

 

En 2-trinns lader har ikke samme problem. Den har jo ikke noe timer-trinn som den skal holde noen timer, men hopper direkte tilbake til vedlikehold når det plutselige strømtrekket forsvinner eller stabiliserer seg på et nivå som er mindre enn det laderen gir.

 

Noen ganger er altså en liten 2-trinns lader bedre enn en liten 3-trinns lader.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...