Jump to content

Maxi Fenix, avlastere krever mye kraft.

tmoltsendk

Recommended Posts

Vi har noen avlastere på vores Maxi Fenix, der krever UTROLIG mye kraft. Som i: må bruke all kroppsvekt for å presse de ned (når de skal lukkes, da). 

Både for å åbne de og for å låse tauet, som går gjennom de. De er sandsynligvis fra da båten var ny (1985). Er det bare slik det er? Eller gør vi noe feil? Er det noe på disse som må serviseres?

Se bilde for type.

IMG_4910.jpg

Det skal være lett å åpne og stenge avlasterne, så her er noe feil. Er tauene tredd riktig?  Velg et tau det ikke er noe last på. Prøv å åpne helt opp ( spaken helt ned på dekket foran avlasteren) og dra tauet helt ut.  Hvordan fungerer spakene nå? Går de fortsatt tungt så må du prøve å smøre de med drylube eller noe. Går de lett uten tau, tre tauet tilbake igjen.  Når du dytter tauet inn må du løfte på selve tauklemmen, så er det barre å dytte tauet i gjennom.

Krimart skrev 7 minutter siden:

Det skal være lett å åpne og stenge avlasterne, så her er noe feil. Er tauene tredd riktig?  Velg et tau det ikke er noe last på. Prøv å åpne helt opp ( spaken helt ned på dekket foran avlasteren) og dra tauet helt ut.  Hvordan fungerer spakene nå? Går de fortsatt tungt så må du prøve å smøre de med drylube eller noe. Går de lett uten tau, tre tauet tilbake igjen.  Når du dytter tauet inn må du løfte på selve tauklemmen, så er det barre å dytte tauet i gjennom.

Tak for svar. De gåt lett uten tau. Så derfor tenker jeg heller ikke at det er smøring som skal til.

Eureka skrev 3 minutter siden:

Er tauene harde? Full av skit og salt? 

JA! Det er de helt sikkert. Har frem til nå vært for LAT til å demontere alle tau og vaske de i vaskemaskin. Kan det være en årsak? Syns det høres litt rart ut, at salt og skitt skal gi så mye motstand. Men kanskje jeg må ta meg litt sammen!

Det er ikke feil om dette er Ruthgerson. De er slik. Tar man i for mye, knekker plastikken eller utløserarmen knekker. Hulda har Ruthgerson og tau fra Roblon. Kanskje Roblon er noe dritt. Jeg kan vaske og smøre til taua glipper og forbannelsen tar overhånd. Da sender Ruthgerson reservedeler med TNT. Det hsr de som standard. Frakten koster mer enn delen. Topp service.

Dette ser ut som Spinlock XAS avlastere. Jeg mener det finnes et service kit til disse, men har aldri hatt behov for å bytte dette selv. 

Det høres litt rart ut at det skal være så vanskelig å lukke avlasterne uavhengig av fallenes/skjøtene tykkelse. Et tynt fall/skjøte burde ha bedre marginer i avlasteren og skulle ikke være like vanskelig å lukke. Blir tauet for tynt skal ikke avlasteren klare å låse tauet, og knapt være påvirket av at det går et tau gjennom avlasteren.

Har du gjort noe som kan ha medført at avlasterne er så trege? Tredd om alle fall/skjøter gjennom avlasterne, f.eks...?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

tmoltsendk skrev for 7 timer siden:

Tak for svar. De gåt lett uten tau. Så derfor tenker jeg heller ikke at det er smøring som skal til.

JA! Det er de helt sikkert. Har frem til nå vært for LAT til å demontere alle tau og vaske de i vaskemaskin. Kan det være en årsak? Syns det høres litt rart ut, at salt og skitt skal gi så mye motstand. Men kanskje jeg må ta meg litt sammen!

Vel, det er ikke utenkelig. Er det mye salt i tauet blir det veldig stivt. Hvis dette er tau som har ligget på dekk i en årrekke er trolig også degradert av sollys som også gjør tauet stivere og sprøere, så styrkemessig kan det også være lurt å vurdere å bytte i alle fall de viktigeste fallene.  En enkel test er å ta en kort bit av et rent, nytt tau og prøve med det. 

Avlastarane dine er ikkje frå båten er ny.  XAS er siste generasjon frå Spinlock, så båten din er oppgradert.

Lukkar du avlastarane heilt opp, dvs hendelen heilt fram før du låser?  XAS har ein funksjon for ekstra hard låsing, hvis du åpnar til vertikal posisjon, og lukkar igjen, skal du bruka meir kraft, og det vil og vera tyngre å opna.  

Når det er sagt, har eg ein XAS med feil på eigen båt, denne går rett i hard låsing uansett.  Ved å halda på kjeften til avlastaren når eg lukkar, kjem eg rundt dette problemet, og sidan denne blir brukt til rullefokka, har eg ikkje brydd med om å finna feilen.  Eg tviler på at du har same feil på alle avlastarar.

Her er lenke til bruksanvisningen, og under er utklipp av den sentrale teksten:

Use

• Open the handle fully forward to thread the line through the clutch.

• With the handle closed,the clutch will hold the rope automatically as the load is eased from the winch. (Allow for a forward rope ‘run out’ of up to 20mm (1") as the cam engages. Gripping performance on new rope will improve with use).

• Manual lockdown function. If required, you can achieve increased load holding by lifting the handle until vertical, then locking it down firmly onto the tensioned rope before easing the load from the winch.

@Nils kjempeflott, der lærte jeg noe!  Jeg har disse avlasterene, og ser at den låsefunksjonen er som beskrevet, men kan henge seg opp, så det er tungt selv når spaken skyves helt frem. Så det blir en runde med ferskvann (og muligens silikonspray) når vi er tilbake fra skjæra. I dag er sommerens beste morgen utenfor Gluppø, blå himmel, vindstille natt og 22 grader i sjøen!

Redigert av Code0 (see edit history)
Krimart skrev for 5 timer siden:

Hm... ikke min erfaring og jeg har denne type avlasterne selv. Høres også rart ut, det skal da være enklere å låse et tau som ikke er stramt? 

På min Bavaria fra 2007  sitter det Rutgerson avlastere, usikker på type. De er  umulige å låse, hendlene bare bøyer seg, om ikke tauet holdes stramt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...