tmoltsendk Startet 24.Juli.2019 Del på Facebook Startet 24.Juli.2019 Vi har noen avlastere på vores Maxi Fenix, der krever UTROLIG mye kraft. Som i: må bruke all kroppsvekt for å presse de ned (når de skal lukkes, da). Både for å åbne de og for å låse tauet, som går gjennom de. De er sandsynligvis fra da båten var ny (1985). Er det bare slik det er? Eller gør vi noe feil? Er det noe på disse som må serviseres? Se bilde for type. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Er det like ille på alle tauene, eller kan det være at noen av tauene er for tykke? Sitér dette innlegget Link to post
tmoltsendk Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Kallethekid skrev 2 minutter siden: Er det like ille på alle tauene, eller kan det være at noen av tauene er for tykke? Det er det samme på alle tauene faktisk. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Bruk winchen under last samtidig som du låser eller frir. Spesielt Ruthgerson. Sitér dette innlegget Link to post
tmoltsendk Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Hulda skrev 1 minutt siden: Bruk winchen under last samtidig som du låser eller frir. Spesielt Ruthgerson. Det skal jeg prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 tmoltsendk skrev 2 minutter siden: Det skal jeg prøve. Nå ble jeg så glad at jeg tar en Jura til. Men da sier Admiralen stopp! Sitér dette innlegget Link to post
KaRoBa Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Hulda skrev 4 minutter siden: Nå ble jeg så glad at jeg tar en Jura til. Men da sier Admiralen stopp! Jura Whisky? Ja da er jeg enig i beslutningen om å stoppe. det finnes jo tross alt en haug med mye mer velsmakende whisky? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Det skal være lett å åpne og stenge avlasterne, så her er noe feil. Er tauene tredd riktig? Velg et tau det ikke er noe last på. Prøv å åpne helt opp ( spaken helt ned på dekket foran avlasteren) og dra tauet helt ut. Hvordan fungerer spakene nå? Går de fortsatt tungt så må du prøve å smøre de med drylube eller noe. Går de lett uten tau, tre tauet tilbake igjen. Når du dytter tauet inn må du løfte på selve tauklemmen, så er det barre å dytte tauet i gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Er tauene harde? Full av skit og salt? Sitér dette innlegget Link to post
tmoltsendk Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Krimart skrev 7 minutter siden: Det skal være lett å åpne og stenge avlasterne, så her er noe feil. Er tauene tredd riktig? Velg et tau det ikke er noe last på. Prøv å åpne helt opp ( spaken helt ned på dekket foran avlasteren) og dra tauet helt ut. Hvordan fungerer spakene nå? Går de fortsatt tungt så må du prøve å smøre de med drylube eller noe. Går de lett uten tau, tre tauet tilbake igjen. Når du dytter tauet inn må du løfte på selve tauklemmen, så er det barre å dytte tauet i gjennom. Tak for svar. De gåt lett uten tau. Så derfor tenker jeg heller ikke at det er smøring som skal til. Eureka skrev 3 minutter siden: Er tauene harde? Full av skit og salt? JA! Det er de helt sikkert. Har frem til nå vært for LAT til å demontere alle tau og vaske de i vaskemaskin. Kan det være en årsak? Syns det høres litt rart ut, at salt og skitt skal gi så mye motstand. Men kanskje jeg må ta meg litt sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Det er ikke feil om dette er Ruthgerson. De er slik. Tar man i for mye, knekker plastikken eller utløserarmen knekker. Hulda har Ruthgerson og tau fra Roblon. Kanskje Roblon er noe dritt. Jeg kan vaske og smøre til taua glipper og forbannelsen tar overhånd. Da sender Ruthgerson reservedeler med TNT. Det hsr de som standard. Frakten koster mer enn delen. Topp service. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Som nevnt må tau være stramt når du skal låse, hvis ikke er enkelte avlastere nesten umulig å låse. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Dette ser ut som Spinlock XAS avlastere. Jeg mener det finnes et service kit til disse, men har aldri hatt behov for å bytte dette selv. Det høres litt rart ut at det skal være så vanskelig å lukke avlasterne uavhengig av fallenes/skjøtene tykkelse. Et tynt fall/skjøte burde ha bedre marginer i avlasteren og skulle ikke være like vanskelig å lukke. Blir tauet for tynt skal ikke avlasteren klare å låse tauet, og knapt være påvirket av at det går et tau gjennom avlasteren. Har du gjort noe som kan ha medført at avlasterne er så trege? Tredd om alle fall/skjøter gjennom avlasterne, f.eks...? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Krimart Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Lazyjack skrev for 6 timer siden: Som nevnt må tau være stramt når du skal låse, hvis ikke er enkelte avlastere nesten umulig å låse. Hm... ikke min erfaring og jeg har denne type avlasterne selv. Høres også rart ut, det skal da være enklere å låse et tau som ikke er stramt? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 tmoltsendk skrev for 7 timer siden: Tak for svar. De gåt lett uten tau. Så derfor tenker jeg heller ikke at det er smøring som skal til. JA! Det er de helt sikkert. Har frem til nå vært for LAT til å demontere alle tau og vaske de i vaskemaskin. Kan det være en årsak? Syns det høres litt rart ut, at salt og skitt skal gi så mye motstand. Men kanskje jeg må ta meg litt sammen! Vel, det er ikke utenkelig. Er det mye salt i tauet blir det veldig stivt. Hvis dette er tau som har ligget på dekk i en årrekke er trolig også degradert av sollys som også gjør tauet stivere og sprøere, så styrkemessig kan det også være lurt å vurdere å bytte i alle fall de viktigeste fallene. En enkel test er å ta en kort bit av et rent, nytt tau og prøve med det. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Avlastarane dine er ikkje frå båten er ny. XAS er siste generasjon frå Spinlock, så båten din er oppgradert. Lukkar du avlastarane heilt opp, dvs hendelen heilt fram før du låser? XAS har ein funksjon for ekstra hard låsing, hvis du åpnar til vertikal posisjon, og lukkar igjen, skal du bruka meir kraft, og det vil og vera tyngre å opna. Når det er sagt, har eg ein XAS med feil på eigen båt, denne går rett i hard låsing uansett. Ved å halda på kjeften til avlastaren når eg lukkar, kjem eg rundt dette problemet, og sidan denne blir brukt til rullefokka, har eg ikkje brydd med om å finna feilen. Eg tviler på at du har same feil på alle avlastarar. Her er lenke til bruksanvisningen, og under er utklipp av den sentrale teksten: Use • Open the handle fully forward to thread the line through the clutch. • With the handle closed,the clutch will hold the rope automatically as the load is eased from the winch. (Allow for a forward rope ‘run out’ of up to 20mm (1") as the cam engages. Gripping performance on new rope will improve with use). • Manual lockdown function. If required, you can achieve increased load holding by lifting the handle until vertical, then locking it down firmly onto the tensioned rope before easing the load from the winch. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 (redigert) @Nils kjempeflott, der lærte jeg noe! Jeg har disse avlasterene, og ser at den låsefunksjonen er som beskrevet, men kan henge seg opp, så det er tungt selv når spaken skyves helt frem. Så det blir en runde med ferskvann (og muligens silikonspray) når vi er tilbake fra skjæra. I dag er sommerens beste morgen utenfor Gluppø, blå himmel, vindstille natt og 22 grader i sjøen! Redigert 25.Juli.2019 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Krimart skrev for 5 timer siden: Hm... ikke min erfaring og jeg har denne type avlasterne selv. Høres også rart ut, det skal da være enklere å låse et tau som ikke er stramt? På min Bavaria fra 2007 sitter det Rutgerson avlastere, usikker på type. De er umulige å låse, hendlene bare bøyer seg, om ikke tauet holdes stramt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Lazyjack skrev 7 minutter siden: På min Bavaria fra 2007 sitter det Rutgerson avlastere, usikker på type. De er umulige å låse, hendlene bare bøyer seg, om ikke tauet holdes stramt. De funker bedre med litt smøring. Ikke der tauet går, for da vil tauet glippe. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Hulda skrev 42 minutter siden: De funker bedre med litt smøring. Ikke der tauet går, for da vil tauet glippe. Tester i helgen Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Alltid greit å rense og smøre, men det er nok måten de brukes det står på. Øvelse gjør mester :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.