Jump to content

Alternativer for å tette trebåt som lekker vann i akterspeilet

MiaB

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjøpt min første båt i mai i år, og har virkelig gått hardt til verks for å få innredet den slik jeg vil ha den. Formålet er nemlig i bo i den. Nok om innredningen, se album på Facebook for bilder.

Mitt dilemma er at båten ikke er tett, etter at den nå har ligget på vannet i over 3 uker.

Før sjøsetting ble den grovskrapet for gammelt bunnstoff, tettet alle sprekker jeg fant med Farm 80, primet og stoffet med Biltema sine produkter.

1359765515_2019-05-0918_11_00.jpg.bef3f28c49bc34c6aa47de00bf1027ef.jpg

1099627459_2019-05-1018_29_27.jpg.4c660e407f2be66130d41a1ccc04a499.jpg

1827302729_2019-05-1018_29_42.jpg.753890a2ef0f678365e148a1909409da.jpg

Dette ser ut til å ha fungert utmerket, de sprekkene hvor jeg kunne dra sparkelspaden lett frem og tilbake, hvor jeg tettet med Farm, ser ut til å ha trutnet fint.

Bildet under er fra før sjøsetting, men her har farmen tettet de verste sprekkene.
2019-05-12_12_12_07.jpg.f2b471fa4eca769582e197f34a09be79.jpg

Den har også trutnet fint der det piplet vann inn enkelte steder langs skjøtene, og langs boltene i kjølen hvor det først piplet inn vann så er det nå tørt. Dette var ikke uventet når båten rakk å ligge på land mange dager med solskinn og over 20 grader.

Jeg er litt usikker på hvor ofte lensepumpene går, fordi flottøren sitter på babord side, som er den siden jeg ligger til bryggen med, og dermed ofte trigges av at jeg går ombord. Men grovt regnet vil jeg tro at de går en gang i døgnet nå, og kjører i omkring 15 sekunder. Da pumpes det kanskje 25-50 liter i døgnet. Litt vanskelig å vite nøyaktig hvor mye de to pumpene faktisk pumper, da jeg har brukt eksisterende skroggjennomføring som er litt liten for den nye pumpen (95l/m) men slangen har riktig dimensjon. Pumpen som var der fra før (65l/m) har noe liten slange med en liten klem også.

Planen er å ha båten på vannet i vinter. Da antar jeg at de er avgjørende at båten er tett, i alle fall 99,5%.

2019-07-19_18_01_18.jpg.9efa42801bf7b2883fcc7943c0bdcdfb.jpg

Båten er en kravellbygget plattgatter på 30 fot, bygget i oregon pine/furu på eikespant. Akterspeilet, dollbord og dekk er i mahogny. Badeplattform er montert i akterspeilet, men jeg kan ikke se noe lekkasje verken i forbindelse med badeplattform eller eksosgjennomføring.

Lekkasjen ser ut til å værer langs flere av de loddrette spantene i akterspeilet, helt nederst, ikke sikker på helt nøyaktig hvor vannet kommer inn. Jeg var ganske nøye med Farm akter i båten, fordi det var sprekker der som var en smule store - men ikke urovekkende, kanskje et par millimeter. Det meste har som nevnt blitt tett og fint, men ikke absolutt alt.

Det kan også kommer vann inn andre steder jeg ikke ser, men mengden vann som kommer inn bak synes jeg virker å stemme overens med hvor ofte lensepumpene går.

Burde ikke båten ha trutnet ferdig nå?

Må jeg ta båten på land igjen for å fikse dette?

Eller lar det seg fikse, om så midlertidig for en vintersesong, uten å ta den opp? Til våren skal den jo opp uansett for stell

Skal prøve å få tatt ordentlige bilder av der det lekker, har bare satt opp en midlertidig verktøyhylle foran :P

Her er båten i dag, fått på regnfrakken i solsteiken sånn at jeg kan få gjort nating og oljing ordentlig.

2019-07-24_18_05_22.jpg.6d77c936835f019ee5628147cb502c5b.jpg

Har beholdt en liten glippe "sommerbåt", må jo kunne ta et bad! Så kan presenningen enkelt legges over ved behov. 

2019-07-24_18_05_43.jpg.1395d9606dd8be5c9555f9df0c59365c.jpg

Her har jeg vasket for å se hvor det renner vann, og det ser ut som det er tørt alle steder unntatt der det renner langs kjølen bakfra og ned mot midten.

2019-07-05_19_45_11.jpg

2019-05-09 18.11.00.jpg

2019-07-02_17_10_58.jpg

Redigert av MiaB (see edit history)

Hvis du finner ut hvor det lekker, så kan du forsøke med "Ettan" for båt.  https://www.seasea.no/search?q=ettan

Er en blanding av bivoks og tretjære. (Lukter båt! :smiley: )

Den forblir elastisk og vil ikke sprenge ut bordganger når treverket trutner.

Tipper lekkasje er mellom enden av bordganger og nederste bord i akterspeil. Eller mellom bordene i bunn de siste 5-10 cm før enden.

Kan varmes og påføres med pensel for å tette små-sprekker.

Denne metoden er ikke aktuell når du ligger på vannet. Lekkasjer må tettes fra yttersiden, hvis ikke vil vanntrykket presse bort tetningsmiddelet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Det er akkurat det jeg lurer på - vil epoxyen klare å tørke og herde selv om det er litt vått? Har en god del epoxy fra Trebåten, så jeg prøver gjerne - men greit å vite at jeg ikke gjør vondt verre. Om det klarer å herde tilstrekkelig til at båten holder seg tett til våren, så får jeg heller pusse ned og se hvor omfattende reparasjon jeg gjør til våren.

Har også sett at det siver noe vann inn gjennom et par av bordene i siden der det er mest bøy i spantene, og det er også ett spant som er knukket/bristet her. Det har skjedd flere steder, og har blitt reparert av tidligere eier med bolter - ser ut til å være bra gjort. Kan dette også repareres med epoxy?
Tenker at en epoxyblanding med litt fyllmasse vil både kunne styrke spantene og tette de små lekkasjene mellom bordene. Spantene er i eik, så de er det ikke mye bevegelse i med tanke på trutning.

Ettersom jeg er hjemløs og veldig presset økonomisk, så ser jeg etter en rimelig løsning på å få båten tett inntil videre. Det er så utrolig mye annet jeg må få gjort for at den skal bli beboelig i vinter. Samtidig ønsker jeg å pusse opp båten så fint som mulig med ordentlige materialer og skikkelig behandling. Både fordi jeg skal ha et fint og trygt hjem, men også slik at det vil være en båt med grei verdi når jeg en gang vil finne meg noe annet. Da må jeg prioritere hele tiden, og finne ut hvilke utgifter som kan utsettes :P

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...