Jump to content

Johnson 9,9 går bare på full fart


Istmus

Recommended Posts

Hei, og velkommen, men tror nok denne tråden blir slettet da den ikke oppfyller kravene til tittel. Les om dette først og rediger trådens titell før det er for sent?

 

1. Emnetitler:
Vi har stor aktivitet og alle båtrelaterte innlegg i ett forum, "Båtforumet".
Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at tittelen beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
Da slipper leserne å åpne emner som de ikke har kunnskaper om eller interesse av. Øker også sjansen for gode svar.

 

Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
Eksempel:

  • "Yamaha 5hk 2-takter vil ikke starte" , ikke bare "Yamaha 5hk" eller "Motoren vil ikke starte".


Tips:
Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Istmus skrev for 11 timer siden:

Takk for rådet, problemet mitt er bare at motoren  brukes på en båt i et fjellvann, 8 km fra nærmeste bilvei.  Jeg skal doktorere på motoren neste gang jeg er opp. 

 

Ja, det funker neppe med fjernhealing på dette:giggle:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Som sagt, jeg skal "doktorere" på motoren neste gang jeg drar inn.  Rådene hittil er jo å rense forgasseren, men har du noe råd  til hvordan jeg skal sjekke tomgamgsdysen?  Det er jo ikke "bare" å stikke på butikken for en ny dyse, det er først de 8 km til bilen, og deretter er det ca 40 km til nærmeste butikk/verksted som kan tenkes å ha deler til en Johnson 9,9 Hk.  Da den i sin tid ble fraktet inn kom den med helikopter.  Jeg kan jo ta med en  ny dyse når jeg skal inn neste gang, dersom du tror det vil gjøre susen?

Redigert av Istmus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Istmus - neste gang du starter en tråd så har du bilde av nummerplata og motoren på mobilen din slik at du kan lage en nøyaktig overskrift slik at de som vil hjelpe deg har nuubbsjans til å vite hvilken motor du snakker om.

Klarer ikke å lese meg til om det er en 2T eller 4T motor. Ikke vet vi om den er ny eller gammel.....  

 

Jeg gjetter på at det er en 88 Johnsen 9.9 GT....  og foreslår at du tar med skrutrekker sett, fastnøkkelsett, 1/4 pipesett, nebbtang og pluggnøkkel.

Kjøp 2 nye plugger, ta med 5 liter ny bensin som du blander ferdig med 2% TC-W3 olje hjemme (om du ikke vet at du har fersk bensin på hytta)

Når du kommer fram til motoren ville jeg gjort følgende:

  • Forsikre deg om at du tank uten vann og smuss og har fersk bensin med riktig oljeblanding
  • Tøm og rens bensinfilter om din motor har det 
  • Bytt tennpluggene, sjekk at de gamle plugge er like mye sota, er det stor forskjell så ta bilde av de ved siden av hverandre
  • Pump opp bensinsystemet til blæra blir hard
  • Åpne dreneringsskruen i bunnen av forgasseren til det renner. Prøv å fange opp det første som kommer ut i noe gjennomsiktig. Pump igjennom en kopp med bensin (dette gjør du for å skylle forgasseren og bensinpumpe innvending.
  • Start og prøvekjør. Er feilen fortsatt der ? så hold motoren på det laveste turtallet den går og ta av en og en plugghette med nebbtanga. Er det noen forskjell på om du tar av øvre eller undre ? Hvis ja, bytt om coiler og gjør testen en gang til. Flytter feilen seg med byttet så er feilen i plugghette, kabel eller coil... 
  • Om ikke coiltesten gav noe resultat så demonter forgasser og vask den rein innvendig.  IKKE berør nåleventil, nåleventilsete eller dyser med noe av metall. IKKE demonter lufttilskuddsskruen uten å vite hva grunninnstillingen for denne er og at dersom du skrur inn denne skruen med annet enn lillefingeren så kan du kaste forgasseren etterpå.
  • Din motor har ikke justerbar tomgangsdyse om den er produsert etter ca 1980, så glem det rådet over
  • Stak opp alle dysen med fiskesene, forsikre deg om at alle hullene i dysene er helt åpne vet å se igjennom dem opp mot lyset. Ser du dårlig så få hjelp og ta denne delen alvorlig, det er her de fleste gjør feil.
  • Rist på flotøren og sjekk at det ikke er bensin inne i den
  • Monter og prøvekjør

Siden det er langt å gå for å komme til motoren så tar jeg det viktigste en gang til....

 

Enkleste måten å ødelegge en god forgasser på er å skru inn lufttilskuddsskruen som om den var en skrue... det er den ikke

Når en påhenger som gikk fint forrige gang, ikke går noe fint lenger.... så er det i 80% av tilfellene vann eller møkk i bensinen

 

Det toppen 0.0013 % av tilfellene hvor noen har gjort hærverk på din motor og skrudd på forgasseren....

Derfor sjekker du alt annet før du begynner å justere på skruer du ikke vet hva er til....

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dieselfan:  Takk for utførlig instruksjon.  Datter og hennes familie er der inne nå, de har kjørt tur med motoren, så den går, problemet er som sagt at den bare går med fullt gasspådrag, den stopper om du setter de i fri eller prøver med dorgefart.  Jeg har "Googlet" og mener  at denne motoren er utrustet med to dyser, en for full fart og en tomgangsdyse. Må ta forbehold da jeg ikke har eksakt betegnelse på motoren, jeg vet bare det er en 10/15 hester, jeg vet ikke engang hvilken årgang!  Jeg burde selvfølgelig skrevet av alle opplysninger på typeskiltet, men vi gikk bare over til å bruke den gamle 4 Hk til å dorge, sette og trekke garn. Som jeg sa over, jeg har nødvendig verktøy i tommer der inne, gamle motoren var en 4 Hk Johnson som krevde tommemål, og den doktorerte vi en del på, men nå sist gang ga den opp ånden slik at vi besluttet den måtte "pensjoneres", (etter nærmere 40 års trofast tjeneste) .  Når jeg kommer inn neste gang skal jeg først rense forgasseren og se om det gjør susen, går ikke dette er det antagelig tomgangsdysen.

Mhv Istmus

Link to post
Share on other sites

Vet jo ikke hvor "handy" din datter og hennes følge er men dersom motoren kun er brukt i ferskvann ville jeg drenere forgasseren med tappeskruen i bunn av forgasseren.

Med skruen skrudd så langt ut at det renner fra tappingen ville jeg pumpet  tilsvarende en kopp bensin gjennom systemet. Steng tappeskruen og prøvekjøre. 

 

Pump konstant på blæra og reduser gassen og se om den går på lavt turtall nå. 

 

Ble det sjekket om det var vann/smuss i tanken før de kjørte på? 

 

Om den ikke går pent på alle turtall er det neppe noen vei utenom å demontere forgasser. 

Ikke nødvendig å kjøpe nye dyser. 

Dersom den ikke er brukt i sjøvann er det normalt en enkel sak å ta ut dyser og stigerør og stake opp ALLE hull i dysene med fiskesene. Sjekk at alle hull er trill runde.

 

Du må ta det alvorlig å sjekke tanken for vann og smuss. Ta av slangen, ta av motorkobling, sett tanken på skrå i 5 min slik at laveste punkt er ca under påfylling, stikk motor-enden av slangen ned til det laveste punktet i tanken, Pump opp i en flaske eller noe av glass, gjerne en halv liter. 

La stå i 5 min. Sjekk det du har pumpet ut. Er det vann i det, fortsett til det som pumpes ut IKKE inneholder vann eller smuss.

 

Ignorerer du dette så er det liten vits i å rense forgasseren... For da drar du den bare full av vann og smuss igjen. 

 

Gå igjennom kulepunktlista du fikk over. Er det noe du ikke forstår så skal vi forklare bedre ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...