Lenasmartin20 Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Kjellg skrev On 29.7.2019 at 13.55: Var da veldig grove tall du hadde her, når man vet at manglende 0,1V kan gjøre sitt til at batteriene ikke blir toppladet. Håper virkelig at jeg leser feil når jeg oppfatter at du tar batteripolene av mens dynamo går? «kanskje bare vise 12-13 volt« kan strekke seg fra et nesten tomt til et fullt batteri Vis hele sitatet Er jo nettopp det jeg sier. Om batteriet er nesten tomt og du har på mye elektronikk, vil det kanskje vise ned mot 12 volt om du måler på polene mens de er koblet på batteriet. Dette vil stige til den tilslutt viser dynamoens nominelle ladespenning! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Fremdeles gjelder U=R*I. Så lenge batteriet ikke gir motstand (R) kan strømstyrken gå mot nominell styrke (I) som gir lav spenning (U). Fordi I*veldig lav R vil gi et lavt resultat U. De fleste dynamoer lader vel med minst 20 A. Og du skal ha innmari mye elektronikk gående for å matche trekk 20 A. Hvis noen tar anvisningen her til følge og kobler dynamoen fra batteriet mens motore går, vil de finne at dynamoen gir U= 0, R= 0 og I= 0. Grunnen er at diodebroen har konket. Brent. Gått til de evige jaktmarker. Hos meg ligger vel spenningen på ca. 13,4 V til batteriet er 90 % fullt før spenningen begynner å øke. Fra 90 % og opp stiger spenningen (med den spenningsregulatoren jeg har nå) fra 14,1- til 14,4 V. Vil tro at dette er en normal karakteristikk for bly startbatterier med kork. Hos meg er det sjelden at batteriene er mindre enn 70 %. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.