joelle Startet 25.Juli.2019 Del på Facebook Startet 25.Juli.2019 Jeg er nå ute på tur å min gobius tanksensor indikerer 3/4 full gjennom konstant rød diode lyser. Hva jeg skjønner av ting så ska kuleventil peke rett ned. da er tank åpen. Jeg starter senn septikpumpa å resten ska gå av seg sjøl. Utfordringen da er at den røde dioden lyser fortsatt. Mer det jeg som har bommet på noe fundamentalt? Å nei ser ikke bort fra det? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Har du slått på bryteren som starter pumpen, - litt vikktig det da. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 (redigert) Mulig du har en ventil i enden av den tykke slangen mot tanken? Mulig du har en tykk kake i bunn som tetter for innløpet til pumpa, Mulig du har en ventil i skutebunn i enden av den ledningen du har åpnet på bilde eller håndtaket er montert feil så ventilen er stengt mange muligheter, Redigert 25.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bellen Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Følg slangene og sjekk om du har flere ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Aller først: Hører du at septikpumpen går? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
joelle Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Pumpa går. Så ja har husket bryteren til den?. Har kun dritt inn, dritt ut, å så lufting. Syntes lufte slangen var veldig tynn. Den er på diameter med en tynn hageslange. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Er den ventilen på bilde eneste ventil i systemet??? I såfall start pumpen og steng og åpne ventilen flere ganger mens pumpen går, mulig du kan høre forskjell på lyden på pumpa., Håper at du har sugestuss på dekk, for å få tømt tanken, forsiktig når du har så tynn lufteslange. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Så lenge du vet tanken ikke er breddfull så kan du demontere lufteslangen og se om det fungerer da. I så tilfelle kan du bekrefte eller avkrefte om det er luftingen som ikke fungerer. Det kan også være at det er kastet noe i toalettet som ikke pumpen klarer å suge. Bind, klut eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Amica Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Hadde ett lignende problem for en tid tilbake. Lysdiodene sluttet å virke en eter en og til slutt lyste bare den røde. Fant imidlertid ut at tanken ble tømt når pumpa gikk. Konklusjonen ble derfor at belegg inne i tanken førte til feil registrering. Foretok rens av tank og fikk tilbake registrering på halv og trekvart tank. Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
nomen Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Hvis den slangen med kran er fra tank, så er pumpa koblet feil. Den tynne slangen er utløp og skal til sjø, den tykke skal komme fra tanken. Er dette koblet rikti,alle kraner åpne, og pumpa iorden. Ja da er der nok tett i utløpet fra tank. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Fuglen Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Tenkte på det samme som Amica II. Det kan være sensoren som er feil. Toalettpapir som henger forkjært til i tanken/på sensor etc. Ikke helt uvanlig. Prøv å stopp motoren ved tømming, så du hører om pumpa suger luft eller septik. Det bør være forskjell på lyden om den går tørr eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Til info: min kvernpumpe lager en litt "opp og ned" lyd når den er tørr. Altså litt ujevn lyd. Går helt jevnt når den faktisk pumper. Kan være greit å vite hvordan det lyder. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dennrick Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 (redigert) Mitt Globius opplegg lyser grønt konstant hver gang den nederste sensoren har løsnet. Har din røde gått opp i liminga og løsnet? Da vil jeg tro det lyser rødt. Vet du om tanken er full eller tom? Kan kanskje kalibrere den på nytt ved tom tank? Redigert 25.Juli.2019 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
joelle Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2019 Jeg banket litt på tanken for at finne ut hvis den faktisk var 3/4 full eller ikke. Startet om følesystemet og feilet forsvant. Kom tilbake etter ett par timer så min gjetting er at det er belegg inne i tanken som forstyrrer sensoren. Hva er en effektiv måte å rense en syrefast septik tank på? Jeg har ikke noen mulighet å komme meg til bortsett fra å fore gjennom do eller eventuelt lufteslange. siste har jeg ikke noen tro på siden det ikke vill renne nokk in der grunnet at luft må å presses ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 26.Juli.2019 Del på Facebook Svart 26.Juli.2019 Lage mannlokk. Hageslange og spyling. Pumpe ut på vanlig måte. Gjenta til du synes den er ren nok. Konjakk etterpå. Velfortjent. Kanskje sensorelementet har noen skruer, slik at du kan løfte ut dette og rengjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Juli.2019 Del på Facebook Svart 26.Juli.2019 Fyll alltid tanken med ferskvann når du forlater den i hjemmehavnen. Pump ut når du går ut neste gang. Monterer du dekkstømming, går det fort å fylle tanken. -om du har tilgang på vann. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Utfordringen på min Sandvik er at tanken er montert bak kjøkken innredningen. Må da demontere alt dette for å komme til hvis jeg ska lage opplegg for dekkstømming. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Kommer du til der pumpen står? Mulig diu bare kan lage en Y-kopling rett før pumpen og opp til dekkstømming. Men mulig du må bytte til tykkere lufting. Er uansett en vinterjobb. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
joelle Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Sitter her med samme tanke å leser meg litt opp på hvordan jeg kan ordne dekkstømming. Er helt klart enkleste måten å få spylt tanken på. På samme gang vurderer jeg å få demontert kjøkken biten sånn at jeg kan installere en vanlig måler på septiken. Veldig kjekkt med å få varsling på 3/4 men hvis en går ned svenske kysten så er det kjiipt å få den varslingen rett etter å ha gått ut fra havn Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 (redigert) Prøv å kalibrere Gobius. Egen funksjon for det. Vår hadde litt hikke i sommer. Sa at to av fire sensorer var feilplasserte. Kalibrerte og den funker. Skal gjøres årlig ihht instruksjonsboka renhold av septiksystem er viktig. Det er ikke rent når man har tømt. Vi skyller med mye vann ved hver tømming (dvs pumper 50-60 pump inn med rent saltvann etter tømming. Lar det stå en stund før det tømmes igjen. Gjentas om vi husker/har tid). Slår av på farten ved tømming så vi ser hva som kommer ut. Og vasker godt med ferskvann og såpe etter langturer. Flere ganger, står i flere døgn. Pass på å få ferskvann og såpe ned i avløpsslangen og ventiler slik at det også renses. Er man i tvil om tanken tømmes kan man holde hånda foran utluftinga. Man kjenner et markant sug om tanken tømmes Redigert 27.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Her fikk jeg et veldig godt råd. Av naturlige grunner så er jeg i tvil hvis tanken faktisk tømmes eller ikke så dette med hånden finger i luftehullet er et veldig godt råd. viste heller ikke at den må kalibreres hver sesong. ska ned i båten etterpå å tenker da stake litt i lufte slangen sånn at jeg er sikker på at den ikke er tett og. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Har du mulighet for å bruke trykkluft? Sett pisolen unn i utluftingen. Husk å åpne bunnkrana. Kommer det bare luft ut under båten er den så og si tom. Kommer det andre tingda har du en jobb å gjøre Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 (redigert) @joelle i fjor måtte jeg stake opp utløpet fra utsiden. Man lærer av slikt ? I og for seg greit å gjøre. Hadde på full våtdrakt med hette hansker maske og snorkel. Bruke lang stakefjær. Redigert 27.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Ang dekkstømming, så kan du sette inn en Y mellom tank og pumpe. Én stuss går da til pumpe og den andre opp til dekkstømming. Eneste du må passe på da er at lokket på dekkstømming er skikkelig tilskrudd og tett, selvfølgelig smurt oring. Om ikke suger den falskluft når du tømmer med båtens pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Da har jeg vært nede i båten og kikket litt. begynte med å fylle septik tanken helt full med ferskvann. Gikk in25 liter vann, så jeg gjetter på at septik er 30 liter kapasitet. Rød diode på Gobius gav utslag etter omtrent 20 liter med vann. startet septik kverna, å sjekket med hånda over lufting. Ikke noe merkbart sug. konklusjonda var at det er noe som blokkerer antingen i tanken eller i pumpa. Hadde ikke tro på dette med tanken. Spesielt ikke etter hvor mye vann jeg helte inn i den. begynte å følge slangene fra pumpa, å gjett hva? Det er helt klart en fordel å åpne bunnventilen, til septik ut. Denne var godt gjemt under kjøkken innredningen. Når jeg nå startet pumpa så var det noe helt annet, hørte at det surklet i luftinga, å etter ett par minutter så hørte jeg på pumpa at tanken var tom. så problem løst, med ennå litt mer læring Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.