Jump to content

Propellakslingens tykkelse?kva tåler den?


Guest forden

Recommended Posts

Propellaksling og hestekrefter.

Her som det finnes så mange med litt peiling på båt,prøver eg meg med et par spørsmål:

Har ein Scand Baltic med Ford 2704ET.180hk.

Den fungerer ganske greit men tanken på ny og litt større motor er i tankene av og til.Uansett kunne det vert greit å vite kor mykje belstning eg kan ha på eksisterande anlegg.

Propellakslingen min er 40mm,veit ikkje materialet,men anntar at det er "vanlig"rustfri aksling fra 1982-83..,prm gear 402DX,utveksling 1,5-1..

Kan eg få fleire hk utav eksisterende anlegg med ein saktegående motor?feks ein Ford med 2450rpm,eller vil belstningen bli mindre med ein motor med høgare turtall og lettere propell?

 

Er klar over at her spelar dreiemoment større rolle enn hk,men finnes vel muligheter for å "rusa"ein omtrentlig hk mengde på aksling og event gear.

Er foreksempel ein Ford 250 hk for drygt for 40mm aksling?

 

Mvh............Forden

Link to post
Share on other sites

Kommer an på akselturtall v/250Hk, type stål og lengde på aksel.

 

Ser du på Sleipner sine sider finner du en tabell i katalogen på side 26. Der finner du hva deres aksler tåler. En syrefast 316 aksel vil f.eks tåle mye mindre

 

Klikk her: Sleipner

 

Velg Fremdrift på venstre side, og derreter highline propellutstyr.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk av en eller annen grunn ikke sett tabellen!

 

Men kan noen svare meg?

Jeg har en aksling 25mm som jeg håper og beholde! (hvis ikke ny strek i regninga)

 

Motor har maks turtall på 2300.

Reduksjon på gear vet jeg ikke enda men gearet har stått i snekke før så da har noen kanksje en peiling på reduksjon.

Link to post
Share on other sites

Propellaksling og hestekrefter.

Propellakslingen min er 40mm,veit ikkje materialet,men anntar at det er "vanlig"rustfri aksling fra 1982-83..,prm gear 402DX,utveksling 1,5-1..

Kan eg få fleire hk utav eksisterende anlegg med ein saktegående motor?feks ein Ford med 2450rpm,eller vil belstningen bli mindre med ein motor med høgare turtall og lettere propell?

 

Er klar over at her spelar dreiemoment større rolle enn hk,men finnes vel muligheter for å "rusa"ein omtrentlig hk mengde på aksling og event gear.

Er foreksempel ein Ford 250 hk for drygt for 40mm aksling?

 

Mvh............Forden

<{POST_SNAPBACK}>

Tabellen til Sleipner gir vel en del svar. I teoringen skal ikke lengden på akslingen ha betydning, men her er det lagt inn erfaringsdata. Akslinger vil "sægge" av sin egen vekt og hoppetaueffekt vil oppstå. Hvis akslingen er lang vi støttelager kunne avhjelpe situasjonen.

 

Så til materialet i akslingen: Prøv å hold en mangnet inntil. Null føling - du har AISI 316, hvilket er svakt materiale. Litt føling - du har sannsynligvis noe som kalles Duplex, som er vesentlig sterkere enn AISI 316. Tiltrekkingen skal være mindre enn til rent jern, ta med en jernbit og prøv forskjellen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har en 32 fots båt med 130 HK motor, Gir 1:2,57 propell 19x23. Båten var opprinnelig designet for 30 mm aksling. Da giret ble endret til 1:2,57 måtte akslingen byttes til 40 mm pga momentøkningen.

<{POST_SNAPBACK}>

det kan sjå ut til at hvis utvekslingen går opp må man ha tykkere aksling altså.

eg har 40mm på gearutveksling 1-1,5..

Vil det sei at om man monterer feks ein Volvo penta som går med atskillig høgare turtall enn feks ein Ford og man går ned med utvekslinga på gearet vil man kunne ha tynnere aksling.

No har ikkje eg anledn til å sjekke magnetismen på min propellaksling,og fastslå om den er 316 eller Duplex.

er somsagt ein Scand fra 83 den er montert på.

Link to post
Share on other sites

det kan sjå ut til at hvis utvekslingen går opp må man ha tykkere aksling altså.

eg har 40mm på gearutveksling 1-1,5..

Vil det sei at om man monterer feks ein Volvo penta som går med atskillig høgare turtall enn feks ein Ford og man går ned med utvekslinga på gearet vil man kunne ha tynnere aksling.

No har ikkje eg anledn til å sjekke magnetismen på min propellaksling,og fastslå om den er 316 eller Duplex.

er somsagt ein Scand fra 83 den er montert på.

<{POST_SNAPBACK}>

Som du ser av tabellen så kan man ha tynnere aksel på høyere akselturtall.

Det er m.a.o ikke utvekslingen alene som bestemmer, men akselturtall ved oppgitt effekt.

Har du en motor med 4000 o/min og 2:1 gear utveksling (2000aksleomdreininger) er det det samme m.h.t akseldimensjon som en motor med turtall 3000 og 1,5:1 gearutveksling (også 2000 akselomdreininger).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...