Jump to content

Tohatsu 4hk 2takt stopper. Starter etter tørking av plugg.


Nor-Dan 7800

Recommended Posts

Har problemer med at motoren stopper. Hvis jeg skrur av forgasseren og tørker pluggen, starter den med en gang. Da går den helt til den får for mye bensin. Når den stopper er det ikke mulig å få startet den igjen. Har prøvd å bøye litt på flotøren, men det ble ikke noe bedre. Blåst ren forgasseren, ikke noe bedring, ny plugg, ikke noe bedring.... er det noen som har vært borti samme problem?

0F30DCE9-EAA5-4A44-8D37-2256204ADC76.png

Link to post

flottørnåla kan du teste med forgasseren demontert. Blås i innløp for bensin når flottøren henger rett ned(forgasser tom for bensin). da skal du kunne blåse lett igjennom. 

 

Snu forgasseren opp ned, og prøv å blås igjen. Da skal det være stengt. kan du blåse inn da, så tetter ikke det skikkelig. 

 

blås med kjeften, ikke bruk trykkluft der. 

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Dersom motoren har gått pent tidligere og plutselig får for mye bensin/renner over så er eneste mulighet som Mix forklarer at du har en nåleventil som ikke tetter på setet.

Dersom den i som står i din forgasser har gummitupp så eldes den og lekker.

Dersom den er metallisk så vil du som oftest kjenne et slitespor etter setet når den er klar for utskifting.

 

Når du valgte å begynne å bøye på flotøren gjorde du et dårlig valg. Håper du tok nøyaktige mål og dermed kan stille den tilbake til riktig stilling.

Håper du ikke i tillegg har rørt lufttilskuddsskruen også.... for den har heller ikke noe med dette og gjøre.

 

Forleslår at du tar en "Dynamisk flotørnivåkontroll" slik at du får verifisert at flotørnivået ditt holder seg tilsvarende pakningsflaten til forgasserbunnen din, ved belastning.

 

Har du skrudd lufttilskuddsskruen i bunn med mer enn lillefingeren: Kjøp ny forgasser

Har du stikke noe av metall inn på setet til nåleventilen: Kjøp ny forgasser

 

Å teste med luft som foreslått over gir en indikasjon men ikke mer enn det.

 

Link to post
Nor-Dan 7800 skrev 1 time siden:

Var nok et rusk et eller annet sted.

Flott du lykkes !

Små motorer, små forgassere, små dyser, det er ikke rare greiene som skal til av rusk og avleiringer før en får problemer. Noen ganger er ultralydvask eneste utvei.

Jeg hadde en gammel 3hk Johnson i tidlig ungdomsår, ei sånn hvit kule av en motor, uten revers, da lærte jeg forgasserens mysterier kan du trygt si. Endte opp med å sile all bensin igjennom en filthatt for å slippe å skru altfor mye :lol:

Oppgraderte senere til en 4hk Crescent og det gjorde definitivt ikke saken bedre. :lol:

Men nå skal jeg prøve senga igjen, forbanna hete. Og jeg som lærte vi gikk mot en ny istid på skolen. Jaja dette er vel tross alt bedre...tross alt...

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...