Maika Startet 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2019 Det var lang avstand mellom meg og kompis da vi testet VHF-en nå; ca 20 nm, og mastene våre er hhv 17 og 14 meter, så alt over 15 nm er vel bonus. Han har skrudd squelshen ned og begge sender på 25W. Han ser meg på AIS-en, og jeg ser båter der han ligger, (han har ikke AIS-sender). Jeg tror han har bedre VHf-antenne enn meg Jeg hører kompis, men han hører ikke meg. er det jeg som sender dårlig, eller han som har dårlig mottak? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Maika skrev 50 minutter siden: Jeg tror han har bedre VHf-antenne enn meg Jeg hører kompis, men han hører ikke meg. er det jeg som sender dårlig, eller han som har dårlig mottak? Sannsynligvis har du problemet. Første punkt er å få sjekket installasjonen din med ett SWR-meter. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Ja, men det blir ikke med det første. Jeg ser på amp-meteret at jeg bare trekker ca.8W, selv om sendestyrken på apparatet står til 25W. Hva kan årsaken til det være? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Kall opp kystradio på arbeidskanal for radiosjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Det sier lite. Like lite som effektmålingen til TS. Ligger du nær en kystradio kan du stappe antennekabelen opp bak der sola aldri skinner og få kontakt. Få tatt en SWR test av installasjonen din. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 (redigert) Skal ikke radioen trekke 25W når jeg har satt sendereffekten til det og trykker inn PTT, altså? Redigert 25.Juli.2019 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Hva er en swr sjekk, og hvordan får man utført det? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Arne Henriksen Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 10 minutes ago, dennrick said: Hva er en swr sjekk, og hvordan får man utført det? Google sier noe sånt no: http://radiosalg.com/index.php?main_page=page&id=6 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Mix Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 dennrick skrev 8 minutter siden: Hva er en swr sjekk, og hvordan får man utført det? Ett swr meter (standing wave ratio, eller vswr) måler kort fortalt utgangseffekt og motstående bølgeforhold i antenna di, altså hva som går ut og hva som kommer i retur pga. mismatch i impendanseforhold, pga. dårlig antenne, dårlig antennekabel, dårlig kontakt etc. Man kan også bruke ett RF wattmeter til det samme. Alle leverandører av kommunikasjonsutstyr har og kan bruke ett swr meter. Flere har dette tilgjengelig selv, blant annet meg. Jeg vet også Lars H. har og sikkert også flere på forumet. Kanskje har du en i nærheten som kan hjelpe deg å foreta en måling for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 (redigert) Om du sjekker i manualen for din VHF står det hvor mye VHFen din skal trakke ved 25W. Typisk for ICOM er dette 5A ( 60W ved 12V). Rest energien som trekkes fra batteriet, som ikke blir RF signaler til antennen, er litt til lys i display etc. og resten er tap i apparatet i form av varme. Jeg bruker et rimelig instrument fra MFJ. både til maritim VHF og amatør radio. Du finner også flere andre rimelige 3 - 600 kr) instrumenter på ebay. Søk på SWR meter og se til at det dekker frekvensområdet for maritim VHF. Redigert 26.Juli.2019 av Lysekil skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Apparatet jeg har er en relativt ny Standard Horizon GX1700e (bildet av radioen er av den ekstra håndholdte enheten jeg har plassert ute.) Manualen sier Current Drain Standby ............................................................................................. 0.45 A Receiver (at Maximum AF Output) ...................................................... 0.8 A Transmit.......................................................................5.0 A (Hi), 1.0 A (Lo) Effektmålingen var da apparatet allerede var på, bildene er tatt uten og med sendeknappen trykket inn. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 (redigert) OK, Da trekker apparatet 0,7A Det kan vel gi ca 0,5W til antennen i beste fall. Tror du har en feil i senderen din. Kjenner ikke din VHF, men noen apparater kan og ha en trip funksjon,slik at de slår seg ned på lav effekt ved feil på antenne eller antennekabel. Sjekk manual. Dette for ikke å skade utgangstrinnet på senderen med for stor reflektert effekt. Start med å sjekke antenne og coax kabel, evnt sjekk med en annen antenne. Redigert 26.Juli.2019 av Lysekil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.