Jump to content

Hvem har «skylda» når kompis ikke hører meg på VHF-en?

Maika

Recommended Posts

Det var lang avstand mellom meg og kompis da vi testet VHF-en nå; ca 20 nm, og mastene våre er hhv 17 og 14 meter, så alt over 15 nm er vel bonus. 

Han har skrudd squelshen ned og begge sender på 25W. 

Han ser meg på AIS-en, og jeg ser båter der han ligger, (han har ikke AIS-sender). 

Jeg tror han har bedre VHf-antenne enn meg

Jeg hører kompis, men han hører ikke meg.

er det jeg som sender dårlig, eller han som har dårlig mottak?

dennrick skrev 8 minutter siden:

Hva er en swr sjekk, og hvordan får man utført det?

Ett swr meter (standing wave ratio, eller vswr) måler kort fortalt utgangseffekt og motstående bølgeforhold i antenna di, altså hva som går ut og hva som kommer i retur pga. mismatch i impendanseforhold, pga. dårlig antenne, dårlig antennekabel, dårlig kontakt etc.

Man kan også bruke ett RF wattmeter til det samme.

Alle leverandører av kommunikasjonsutstyr har og kan bruke ett swr meter. Flere har dette tilgjengelig selv, blant annet meg. Jeg vet også Lars H. har og sikkert også flere på forumet. Kanskje har du en i nærheten som kan hjelpe deg å foreta en måling for deg.

Om du sjekker i manualen for din VHF står det  hvor mye VHFen din skal trakke ved 25W.  Typisk for ICOM er dette 

5A ( 60W ved 12V).  Rest energien som trekkes fra batteriet,  som ikke blir RF signaler til antennen, er litt til lys i display etc. og resten er tap i apparatet i form av varme.

Jeg bruker et rimelig instrument fra MFJ. både til maritim VHF og amatør radio.   Du finner også flere andre rimelige 3 - 600 kr) instrumenter på ebay.  Søk på SWR meter og se til at det dekker frekvensområdet for maritim VHF.

Redigert av Lysekil
skrivefeil (see edit history)

Apparatet jeg har er en relativt ny Standard Horizon GX1700e (bildet av radioen er av den ekstra håndholdte enheten jeg har plassert ute.)

Manualen sier

Current Drain
Standby ............................................................................................. 0.45 A

Receiver (at Maximum AF Output) ...................................................... 0.8 A

Transmit.......................................................................5.0 A (Hi), 1.0 A (Lo)

Effektmålingen var da apparatet allerede var på, bildene er tatt uten og med sendeknappen trykket inn.

OK, Da trekker apparatet 0,7A  Det kan vel gi ca 0,5W til antennen i beste fall.  Tror du har en feil i senderen din.  Kjenner ikke din VHF, men noen apparater kan og ha en trip funksjon,slik at de slår seg ned på lav effekt ved feil på antenne eller antennekabel.  Sjekk manual. Dette for ikke å skade utgangstrinnet på senderen med for stor reflektert effekt.  Start med å sjekke antenne og coax kabel, evnt sjekk med en annen antenne.

Redigert av Lysekil (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...