lystgass Startet 25.Juli.2019 Del på Facebook Startet 25.Juli.2019 (redigert) Hei, strever med å få start når jeg ikke er koplet til landstrømslader. Motor starter fint på ladestrøm, men så snart jeg koplet av landstrømmen (Lader), får jeg ikke start. Hvilespenning på startbatteriet er over 13V fulladet (AGM-batteri). Med kun godt ladede batterier (og 13,1V hvilespenning på startbatteriet): Når jeg slår på tenningen, faller spenningen over dynamo (og tenningslåsen) ned til 11V. Når jeg vris videre for å, starte dras startmotor dras rundt noen omdreininger, og så «dør ut». Måler 12,8V på tenningslåsen før jeg vrir om nøkkelen til «tenningslåsen-posisjon» (tenning på), men når jeg slår på tenningen, har jeg 11,5V på tenningslåsen og tilbake til startreleet (og over B+ på dynamo). Har prøvd på kople B+ og D+ Av dynamo sammen med batteri direkte, men får samme spenningsfallet. Jeg har utelukket hovedbryter, får 13,1V inn på starteren. Hvordan kan jeg feilsøke videre? Hilsen Lars Redigert 25.Juli.2019 av lystgass (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Det virker mistenkelig som dødt batteri. Siden det funker med lading innkoblet, så tror jeg ikke det er spenningsfall I kretsen som tar det. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
lystgass Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Har også tenkt det samme. Men batteriet er kliss nytt og leverer strøm så det holder når jeg får et lite piff fra landstrømsladeren. Sitér dette innlegget Link to post
lystgass Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Dynamoen er en 100A Iskra. Hvis det er feil på regulator/Diodebro - vil det kunne gi spenningsfall/problemer som jeg opplever? Hvordan utelukke Dynamo som feilkilde? I tillegg er det sånn at når jeg kopler til lader og skrur på tenning, hopper voltmeteret mellom 11 og 14V noen ganger før det stabiliserer seg på 14+ V som er ladespenningen. Sitér dette innlegget Link to post
lystgass Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2019 Etter mer feilsøking på jakt etter feilen, tok jeg en tur lengst ned i kjelleren akterut for å utelukke jordingsfeil hvor batteriminus er festet i motor. Målte over 1V spenningsfall mellom motorblokk og startbatteriet.... Tok av batteriledningene på begge sider, pusset reint og satt inn med batteripolfett. Alt i orden til slutt! Note to self: Sjekk alltid jording på motor før videre feilsøking foretas. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 26.Juli.2019 Del på Facebook Svart 26.Juli.2019 Bra at det løste seg? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.