Jump to content

Turteller og uoriginal dynamo mindre rpm visning


3600

Recommended Posts

Hej har 2 stk KAD43 begge med volvo turteller ,på SB maskine sidder der en

uoriginal dynamo og motor mangler mellem 200-400rpm(alt efter fart) i forhold til BB

hvor der sidder en original dynamo på ,nogen der har været ude for dette?

jeg har idag målt remskive diameter på SB og BB dynamo,den uoriginale på SB

har en remskiver der er 5-7mm mindre i diameter kan det have indvirkning?

 

Link to post
Share on other sites

Måler du ikke turtallet på tilkobling W på dynamoen?

 

I min Bavaria med to Kad32 og VDO.turtellere som viste feil turtall så kunne jeg stille inn riktig ved å dytte på en liten mikrobryter på baksiden av turtelleren. Bryteren sitter langt nede i et hull så jeg måtte bruke en tynn skrutrekker for å komme til.

D5L

Link to post
Share on other sites

En mindre diameter på reimskiven skulle gitt høyere rpm på turteller, ikke lavere slik TS skriver.

Hvis TS bruker samme reimdimensjon, og med mindre reimhjul på den uoriginale dynamoen, så kan det være at han ikke får strammet reimen tilstrekkelig slik at den slurer.

 

Når det er sagt, så kan det være at den uoriginale dynamoen har færre pol-par på rotor enn den originale dynamoen. Den uoriginale dynamoen vil da generere færre sykluser pr. omdreining og dermed få en noe lavere frekvens til W-uttaket som i sin tur medfører at turtelleren viser lavere rpm.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har nu målt  omdrejninger på begge motorer med en håndholdt laser rpm måler,det viser sig nu at både SB og BB turteller måler forkert..Spørgsmålet er om der er nogen der ved om man kan montere tacho føler i stedet for at

bruge W signal fra dynamo,motore er KAD43

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...