DIYglenn Startet 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2019 Hei! Jeg vurderer å bli båteier igjen, og fra de vanlige jollene med 25-30hk utenbords jeg har hatt tidligere, ser jeg nå på 20-25 plastsnekker fra tidlig 80-tall. Å kjøpe en båt som er eldre enn meg selv er noe jeg er litt skeptisk til, men en del av båtene ser jo bra ut til en veldig bra pris (gjerne mindre enn innskuddet på brygga...) Foruten en skrekk for plastpest, er jeg litt skeptisk på motor. Når båten blir billig nok så kan jeg tåle å måtte bytte motor om noen år, men helst ikke neste sesong! Ser på en nå med Yanmar 33 fra 80-tallet, sjøvannskjølt. Det er ingen bilder av motor, så jeg kan ikke se på den før jeg står der, men båten er på vannet og i bruk. Er det noen spesifikke ting jeg kan se etter? Turtall, tomgang, risting, eksos? Hører også en del rykter om sprukne topper, hvor kan jeg se om denne har tatt skade? Jeg regner med å ta en full rengjøring av kjølesystemet hvis jeg kjøper, noe som holder ut sesongen - og senere en full demontering når jeg finner ut hvordan dette gjøres. Er det en temperaturmåler man kan følge med for å se om denne går varmere enn den bør? Leser jo ellers en del gode erfaringer med denne motoren, men en del av innleggene er vel blitt 10 år, og motoren tilsvarende eldre. Med båter på den størrelsen og 2-3 tonn ser jeg for meg å ha den på sjøen året rundt, med en tur på tørt land for bunnsmøring og vask hver vår (bør vel kanskje få en ny runde 5-lags tokomponent epoxy neste sesong). Jeg har ikke noe lagringssted, og det eneste jeg ser av opplag i området tillater ikke vedlikehold på båt. Er det noen problemer med å la en båt ligge hele året på havet? Problemer ifm motorvedlikehold? Setter pris på alle tanker og tips rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Båter tåler å ligge på sjøen. Min har ligget ute de siste 13 årene, kun avbrutt at et par dager på land hver 2-3 år for bunnsmøring og nye anoder. Om plastpest ikke gjort noe skade siden 1980 gjør den det neppe de neste årene heller. Plastpest er stort sett kun et kosmetisk problem her nord med våre vanntemperaturer. 3QM30 er enkle og gode motorer, men tette kjølekanaler I toppen kan føre til at den går varm og toppen sprekker. Og nye topper er dyre om du får tak I dem, så alternativet er strengt tatt ny motor. Vær obs på røyk fra eksosen, sprukket top gir gjerne hvit røyk. Helt sikker kan du aldri være med gammelt, men hvis alt fungerer greit og ser bra vedlikeholdt ut så er oddsene bedre. En 40 år gammel motor kan holde I 20 år til, eller den kan ryke I morgen. Jo bedre du behandler den, desto større sjanse er det for at den holder. Noen sjanser må man ta. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DIYglenn Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Takk, det beroliger litt med tanke på plastpest. Jeg tenker jeg kommer til å ta arbeidet med å fjerne gammelt bunnstoff og primer på en gammel båt uansett, og med det samme bytte skroggjennomføringer o.l. for å være på den sikre siden. Men du har vel rett i at det er lite sannsynlig med store problemer. Motoren er jeg usikker på. Jeg er villig til å koste på ved problemer så lenge båten ellers er OK, det må man vel regne med, men med de få titalls timene båten vil bli brukt hvert år ønsker jeg å holde det originale inntakt så lenge som mulig. Vil sjekke eksosen, hvor mye er «normalt» ved tomgang og gasspådrag? Er det noe man ellers kan se fysisk på motor? Hva med aksling? Jeg har aldri vært borti innenbordsmotor, det er vel et lager og (simring?) som bør sjekkes? Jeg er av sorten som ønsker et plettfritt motorrom, gjerne blendende hvitt for å finne alle lekkasjer, og en perfekt nylakkert motor etc. Hva er «Ok» av olje/skitt i et motorrom uten at det betyr at motoren lekker etc? Hva er normalt av risting? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Litt vibrasjoner vil det alltid være på en gammel dieselmotor. Så det kommer an på båtens konstruksjon og evt lyddemping hvor fremtredende det blir. Hva som er OK av søl og lekkasjer er vel en smakssak, jeg liker ikke rust og oljesøl og vedlikeholder for å unngå dette. Men litt smålekkasjer og svetting vil det likevel alltid bli. Yanmar er dog ganske tette motorer, så det kan se greit ut om eier har passet litt på den. Cutless lager like foran propellen må byttes I blant, men holder lenge. Du kjenner om det er mye slakk opp og ned eller sidelengs på akslingen når båten er på land. Eksosen skal være knapt synlig, om det ryker hvitt/grått under gange og svart ved belastning er noe galt. En 40 år gammel sjøvannskjølt motor er på overtid, samme hvordan du velger å se på det. Og en ny motor I en åttitalls båt koster fort mer enn båten er verdt etterpå. Så det lønner seg å lete etter et bra eksemplar. Jeg ville ha prøvd å finne noe ferskvannskjølt, gjerne av nyere dato. Det koster gjerne noen kroner ekstra, men det er verdt det I det lange løp. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DIYglenn Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Sant, men her er det pris, tilstand på båt, og ikke minst størrelse på båt som er avgjørende. Min værende plan B ved kjøp av en slik båt er Kina-motor, men vil gjerne høre erfaringene der først. Jeg ønsker, selv om det kanskje er litt merkelig, minst mulig utstyr fastmontert i båten ved kjøp. Jo mer jeg kan sette opp på min måte, jo bedre. Det verste jeg ser er kartplottere, ekkolodd og VHF montert i hytt og pine, istedet for å nedfelle der det gir mening, og lage seg braketter for å montere over vindu. Det samme gjelder alskens mulige stygt monterte koppholdere etc som ødelegger interiøret. Hvordan vil det være med drivstofftank etc i en såpass gammel båt? Vannutskiller? Ting man kan se nære motor? (Vanskelig uten å vite noe om båten selvsagt). Vanntank ønsker jeg helst transportabelt, evt de som blir «flatpakket» så man kan koble fra og ta de ut for rengjøring. Jeg kommer stort sett aldri til å bruke den til annet enn dagsturer, kanskje et par lengre turer i året (7-8 timer hver vei). Men har funnet ut at snekke gir mer mening med småbarnsfamilier, og for meg er turen mer interessant enn målet. Drømmen er en enkel «autopilot» så man bare kan cruise rundt og ha litt mer frihet ombord, men vet ikke hvor lett det lar seg gjøre med denne typen motor/styring. Hvordan er det i forhold til gir/gass? Noe jeg kan kjenne/føle der, så jeg har har litt forventninger om hvordan det bør være? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Litt skeptisk til Kinamotorer, har hørt om litt av hvert der. Da hadde jeg faktisk følt meg mer komfortabel med en gammel Yanmar. Du finner let tilsvarende båter med ferskvannskjølt motor I mer eller mindre same prisklasse. Om noe er spesielt billig, er det gjerne på grunn av at det ikke er spesielt bra. Kan anbefale snekke, jeg har hatt det I 18 år nå og trives fortsatt. Det går ikke fortere selv om du stresser, så det er bare å lene seg tilbake og slappe av. Du vil som regel kjenne om ting føles galt. Giret skal slå kontant inn, om det slurer og bruker tid på å kople helt inn er det utgifter I vente. Vanntank gjør du like godt ren I båten, det har ingen ting for seg å drasse noe slikt med seg på land. Drivstofftank bør sjekkes, lekkasjer gir mye arbeid. Jeg er litt skeptisk til aluminiumstanker, her får du let punkttæring. Plast eller syrefast er bedre. Utstyr som følger med båten koster nesten ingenting I forhold til å installere det selv. Og det å rydde opp I hvordan du ser ut kan du jo fikse etter kjøpet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DIYglenn Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Gode tips. Forhåpentligvis er tanker synlige så jeg kan inspisere. Jeg får se litt hvordan båten i seg selv ser ut. Det er snakk om ca 50k jeg ønsker å legge i nå, og det var egentlig ikke stort som så veldig bra ut her i nærheten (grenser for hvor langt jeg ønsker å transportere ei snekke). Forstår da selvsagt også at det ikke er den store summen, men det har litt med å gjøre at jeg kan lett «dumpe» prisen om jeg ønsker å få den solgt, det blir ikke så mye tap. Jeg kan godt kjøpe meg litt vedlikehold, men helst ikke «arbeid». Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Jeg ville sett meg om etter en med en Yanmar 4JH motor som ser grei ut. Dieseltank bør sjekkes hvis eldre båt og selger ikke kan dokumentere med bilder at den er rein. Dette gjelder forsåvidt alle båter. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Hvordan kan jeg «sjekke den»? Det er lite dokumentasjon på den. Skal se på båten i løpet av neste uke, prøver å få meg mest mulig da, så greit å vite hva jeg ser etter. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 nordemoniac skrev for 4 timer siden: Hvordan kan jeg «sjekke den»? Diesel-tanken? Rimelig vanskelig før kjøp. Kjøp båten, bruk opp så mye diesel du tør. Åpne tanken, tøm den. Reingjør tanken. Har du en snill selger, gjør han dette for deg, men da vil jeg tro du er heldig. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Ikke sant ? Får se litt hvordan resten av båten er ivaretatt når jeg kommer meg inn og får sett på den, det burde jo si litt om tilstand (muligens). Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Har fått en prøvetur i båt i dag. Den så grei ut, men 40 år med slitasje har jo selvsagt gjort sitt. Elektrisk trenger en overhaling, ledninger som er tvinnet sammen for å skjøte etc. Men det er forsåvidt greit. Noen tanker jeg håper dere har litt synspunkter på: - Motoren startet umiddelbart, men med litt ekstra "idle" på gassen, vet ikke om dette er normalt? (Kan jo være slakk gass-vaier). - Litt risting i båten. Motor gikk ganske jevnt på tomgang ved ca 800 rpm, men kunne se at pulpit helt fram ristet litt etc. Ingen synlig eksos (som jeg kunne se iallfall) - Syns den under prøvetur også hadde litt ujevn gang, men motoren hørtes ellers jevn ut. Kan jo evt. være groe på propell e.l. som også gjør dette. Båten ristet litt, alt av utstyr ombord ristet litt med, så det ble litt skranglelyd. Er det normalt at det blir såpass med vibrasjoner, eller burde den vært stillere? - Motor så stort sett helt fin ut utseendemessig, med noe rust på noen bolter, bedre enn jeg ville forventet. Kobling på aksling hadde en del rust på seg. Stod litt vann der, men er vel kanskje å forvente. - Ved marsj på 2000 RPM gikk den greit, men ikke 100% jevnt, som om den hadde en frekvens litt opp og ned på 3 sekunders mellomrom, usikker på om dette er å forvente, om det var grunnet propell etc. Vibrasjonene gikk liksom litt inn og ut... - Ved litt gasspådrag så den kom opp mot 3000 så begynte det å lukte litt guffent, og det ble en del røyk bakover. Ristet også en del mer. Farten økte jo ikke akkurat noe betraktelig over 6-7 knop fra marsjfart, så ikke så veldig stor grunn til å gå på maks kanskje. Men jeg la også merke til at når den igjen var tilbake på ca 2000 RPM så var det fortsatt litt eksos. Hvor mye er normalt på en varm og fuktig dag som dette? Dvs. ca 1m bak båten var det en liten grå-hvit sky med 20-30cm omkrets ganske konstant fra eksos-utslippet. Er dette normalt, bør den få en rens av kjølesystem, har toppen allerede fått en smell? Ved lavere turtall og tomgang var det ikke noe særlig med røyk. Jeg ble litt stresset av eksosen og ristingen, hadde kanskje trodd det var litt mindre av det (mindre enn hva en typisk totakter utenbords klarer å lage). Innspill? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Synes det kan høres ut som om kjølingen er litt dårlig. Og da risikerer du at toppen allerede er sprukket. Vibrasjoner er vanlig med gammel dieselmotor, men ujevnt turtall, røyk og lukt ved høyere turtall hørtse ikke like bra ut. Jeg har Ford motor I min, og har kun en ørliten røykdott ved oppstart. Ellers er eksosen ikke synlig I det hele tatt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DIYglenn Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Ja, ble litt bekymret. Ujevnt turtall var det egentlig ikke, litt vanskelig å forklare men den hadde liksom en annen ujevnhet, hadde liksom litt annen vibrasjon i båt med jevne sekunders mellomrom. Røyken tenkte jeg kunne være mindre kjølevann grunnet eldre impeller, i verste fall topp. Hadde håpet litt på at å ta av eksosmanifold og rense for avleiringer og montere på igjen, så evt ta en systemrens burde gi resultat, men litt vanskelig når jeg ikke vet helt om dette er normalt eller ikke på Yanmar-motorene. Virker som pakninger for eksosmanifold etc skulle være mulig å få tak i for vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Har slik motor i min skarpnes. Den rister ikke noe særlig men det er jo en 3 sylindret motor så litt"hakkete" kan den jo høres ut. Hvit røyk har jeg ikke og turtallet er konstant hvis jeg cruiser i 5-6 knop. Skal jeg opp mot 7 knop bråker å lukter det surt. Hadde av termostathuset i våres og der var gjengene for lokket tæret bort. Fikk borret opp og satt i helicoil gjenger. Hvor lenge dette holder og hva som ryker i fremtiden vites ikke. Sjekket pris på ny manifold og den var 35000,- . Høres ut som om det er noe galt med den du har prøvekjørt. Filmet du ? Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Hmm, så når du går opp mot 7 knop og det lukter, er det da fortsatt ikke røyk? Jeg tenkte ikke å bytte manifold, men evt rengjøre da jeg hører dette er lurt. Men tenkte da at det fortsatt eksisterer pakningssett (for den må vel da byttes?). Jeg syns bare det virket som det var en del resonans i båten ved visse turtall. Ved visse turtall virket den jevn og fin da. Vanskelig å si. Filmet jo ikke, burde jo gjort det. Skulle jeg måtte punge ut nærmere 30k (prisen på båten) begynner Kina-motorene plutselig å være mer interessant, selv om de kanskje ikke er like bra. Dette er litt vanskelig... Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Denne båten har noe lignende av det jeg erfarte. Ikke en jevn sprut med kjølevann, men litt sånn i pulser, og hvit røyk under last. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Kan vibrasjonene i båten komme av dårlig oppretting av motor i forhold til akselen? En jevn sprut av kjølevann får du aldri, slik du beskriver høres egentlig normalt ut. Vannet samler seg nede i "bukta" i eksosslangen, og blåses ut litt sørvis, spesielt på lavt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Det kan godt være det ja. Båten har vel stått flere år på sjøen uten ny bunnsmøring også + lite bruk, så kan i teorien være at det er grodd litt på propell? Ved kjøp ville jeg demontert kjølesystem og renset (trenger vel ikke å ta av toppen?) og fått på nye pakninger, byttet termostat, temperaturmåler, dynamoreim etc. Det meste ser ut til å koste hundrelapper, kan likeså greit ta en egen service på den. Hvis jeg så kan legge av 10k per år i påvente av motorbytte, og forhåpentligvis dra det ut 5+ år så skal jeg kanskje være fornøyd? Det er jo nok ellers også. Det elektriske anlegget må nok ordnes helt på nytt, ville nok ordnet med landstrøm, skillerelé mellom start og forbruksbatteri etc. Men synd å investere mye tid i å få båt pen og funksjonell, også streiker motoren... Tenkte også på om motor rister mer enn normalt hvis motorfestene er originale? Kanskje den også står litt ustabilt da, og forverrer oppretting. Der trenger man kanskje ikke å gå originalt for bytte, og heller kanskje ikke måtte heise ut motor? (Evt lage seg heiseanordning ombord?) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Er det en lett måte å si om dette skyldes sprekk i toppen eller ikke? Bytte av toppakning skulle være greit, men ønsker ikke å bruke 2000,- på en pakning om det ikke har noen nytte - eller hvis det faktisk viser seg at topp er skadet. Det var jo ingen synlig eksos ved tomgang, er ikke det et godt tegn? Kan det være at den hvite eksosen/damp betyr at det er dårlig kjøling, og at den vil ryke snart hvis ikke jeg får tatt en service på den? Fant også ut at diesel var gammel, flere år, kan det ha innvirkning? Blir nødt til å kjøre i opptil 10 timer tilbake til egen havn, så må evt bli en rolig tur før service. 3QM eiere med innspill? Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 3.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Jeg har funnet ut at disse motorene har en litt for alvorlig akilleshæl til at jeg tør å ta sjansen. Jeg øker heller budsjettet og ser etter noe mer fornuftig. Har sett på en båt med en Ford 2704 ET motor, de virker kraftige og enkle, selv om det virker som kaldstart røyklegger hele brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.