RUTHA 84 Startet 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2019 Raderinnen ha skaffet seg en Calafuria 6 Fisherman. Det sitter i en Iveco Aifo type 8141/SM DR, som bruker litt mere olje,disel og svartlegger omgivelsene når man passer 2500omr og ca 8,5- 9knop. På dorging og kose tur fungerer det rimelig greit. Propellen virker å være i største laget,må planlegge godt på tur inn ifremmede havner. Noen råd og meninger om hvor starte. Som en kuriosa den skal hvist toppe 24-25knop Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Første prioritet er å sjekke om turboen snurrer, at luftfilteret ikke er tett og at det ikke er lekkasje mellom turbo og innsugsmanifold. Sitér dette innlegget Link to post
RUTHA 84 Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Hei bellen, har sjekket luftfilter og rengjort det.Turboen snurrer, men er nok ikke helt frisk. Så det virker som den mister effekt opp gjennom turtallet"hvis den viker i det hele tatt" Den brenner ca. 4-5 L olje 20nautiske.hvis den presses over 2100-2200 omdreiniger Turid Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Hvis motoren brenner opp halvannen liter motorolje i timen, er det litt i overkant. 1 liter på 50 timer er mer rimelig. Enten er bunnpannen heftig overfylt, eller så spyler oljepumpen smøreoljen inn i turboen. To av mange muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
RUTHA 84 Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Hei Hulda, hvis man kan stole på målepinnen til oljen så er det ikke for mye på den. Dette med oljepumpen var en interessant tanke/sak. Skal ha med en en disel skruer i dag for å prøve og finne en grunn til elendigheta. Takk for innspill og ideer. Skal skjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Ikke misforstå. Det jeg prøver å uttrykke er at turbolagret er trykksmurt. Er lager/tetninger defekte, går motoroljen rett inn i eksos/innsug. Dette gir ekstremt oljeforbruk og masse røk. Sitér dette innlegget Link to post
RUTHA 84 Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Hei, snakker vi da lager/tettninger/pakninger i motor eller i turbodelen. Vil tro det kan være vanskelig å få tak pakninger og evt. lager til en så pass gammel motor.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Det vi skriver om er at du trolig er i markedet for en bytteturbo. Du har etter all sannsylighet tatt kremen, og vel så det, av den turboen som sitter der nå. Den turboen har avgått ved døden, gått ut av tiden, eller hva man nå vi kalle det :-) En mekaniker vil kunne si noe om det ganske kjapt. Selve motoren kan være helt glitrende god, jeg kan ikke uttale meg om den. At motoren skal kunne pumpe opp så mye olje fra bunnpannen som du beskriver, uten at den oljen går gjennom tetningene i turboen, er nesten umulig. Huldas motor er glupsk på olje. Og den bruker 1 liter på 50 timer. Har 8 sylindre og volum på 6 liter. Sitér dette innlegget Link to post
RUTHA 84 Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Ja da har vi hatt en motor- kjyndig ombord . Turboen fungerer greit,men det var høgt trykk i bunnkassa som etter sigende tettet luftfiltret. Trykkrøret sprayer jo oljedamp/dråper på filteret. Så da er det vel noe inne i motoren som trenger ettersyn. Stempel/ ringer/lager osv.. Vil prøve og kjøre litt uten lutfilteret og ikke maxse på olje stikka til en vær tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.