Jump to content

Ålegress - hvor kritisk for DPH drev?

Billa

Recommended Posts

Den sitter helt løst. Som ny er det bare å tre den innpå akslingen.

Tror ikke min satt så hardt i høst, men husker ikke helt. Kjøpte jo båten i fjor høst og det var vann i begge drevene uansett når jeg skulle skifte olje...

Men gress mellom fremre og bakre propell kan vel nesten umulig ha noe betydning for selve den innerste pakningen, (tenker høyt nå)? For det er vel bare en pakning på akselen og den er innerst innenfor den svarte plastbeskyttelsen? 

Prøver bare selv å forstå hvorfor ålegress skal være så farlig for drevet men klarer ikke helt å skjønne det sålenge den svarte plastbeskyttelsen er montert.... Må evnt være at den er litt slitt elns som gjør at den ikke tetter skikkelig rundt akselen? 

Eller er selve simmeringen dårlig lagd i utgangsounktet og ikke engang tåler feks silt-partikler etc? Burde de egentlig byttet som en servicedel feks hvert 2. År etc....

Mye man lurer på mht drev, når man er ny på drev....

Takk Gabi, jeg skal trekke av ringen og sjekke bak der samt drenere litt olje.

Spørsmålet ditt er relevant: Er det kun simmeringen helt innerst på akslingen bak den svarte ringen som er kritisk eller står det olje bak tettingen mellom propellene?

Sushi

Billa skrev 1 time siden:

Takk Gabi, jeg skal trekke av ringen og sjekke bak der samt drenere litt olje.

Spørsmålet ditt er relevant: Er det kun simmeringen helt innerst på akslingen bak den svarte ringen som er kritisk eller står det olje bak tettingen mellom propellene?

Skadet du simringen mellom propellene får du også vann i drevet.. Litt usikker på om det er en eller to her du må gjennom, men har nylig erfart selv at det kan gi vann i drevet.. Plastkoppen på bakre propell beskytter nok bra, merkelig at ikke det er et annet design som også beskytter åpningen mellom propellene...

Redigert av R.O (see edit history)

Fikk masse åletang (rundt brunt 2mm ish) i mine drev nylig, klarte å dra ut alt (tror jeg). Kjørt 200nm siden, så tror det har gått bra. Jeg smører på masse propellakselfett på simringene hver vår, og mesteparten er der faktisk fortsatt på høsten. Det gir jo ekstra smøring til simringene, og om noe skulle komme inn der er jo sjansene større for at skaden blir mindre når friksjonen i alle fall er lav. 

Redigert av Ole Opsahl (see edit history)

Ålegrass har lange tynne fiber, alt som har lange tynne fiber lager "lift-off" for den tynne leppa på simringen som står for tettingen mot sjøvannet.

( on det er monfilament, fiskegarn, hamp, nylon, polyetylen, polystyren+++++ )

For egen del tester jeg ut en simring i år med avskraper i tillegg på ett av mine VP DPE drev.

Dette er ikke originalt og jeg hadde egentlig ikke tenkt å nevne det for noen andre før det var testet ut.... men det er lummert i dag :crazy:

(fordi jeg er så trøtt av å høre på de som stønner fram glupheter som "åhh, vet ikke fabrikken best alllså, hvem tror du at du ær?)

På DPE drevene er det plass til å forlenge lagerhuset med 6mm uten at det går i propellen og det er nok til å sette inn en ekstra simring, så det kommer jeg til å bruke tid på når snøen kommer (det lagerhuset får nok heller ikke VP delenummer....

Denne tråden retter oppmerksomhet mot noe som mange ser på som en bagatell men som andre vet generer havarert ferie og 40,000kr regninger.. og det er ingen bagatell for de fleste...

Vet ikke hvor mye dere vet om tetthets testing av DPH drev men om jeg var dere ville jeg tatt med dette også i denne tråden.

Utstyret er relativt enkelt, koster ikke allverden og kan brukes av hvem som helst med enkel opplæring.

Viktigst for en som har fått en "kvase" mellom propellene; det svarer der og da på om drevet er tett eller ikke.

Det gikk bra, men først hjerteinfarkt. Tok av propellene og sjekket først akseltettingen. Tok deretter av plastlokket som ligger foran simmeringen. Ikke noe sjøgress hadde trengt inn bak ringen og det viser vel at løsningen fungerer som tiltenkt, men jeg fant hvit olje der!!! Hjerteinfarkt! Da syntes jeg også at tettingene så litt dårlige ut og tilkalte den nye mekanikeren i Son Marina islendingen Harald. Han var opptatt med en annen jobb og kastet bare et blikk på drevet. Han syntes tettingene så litt dårlige ut og skulle komme tilbake. I mellomtiden  åpnet jeg hetta og tappet 1 dl olje. Neste overraskelse. Den var gul og blank og så helt ny ut. Det var ikke kommet en dråpe vann inn i drevet. Harald kom tilbake og vurderte tettingene inngående og kommer frem til at de nok er i orden, men at de burde byttes snart. Jeg hadde byttet der og da, men Son Marina hadde ikke tettinger inne. Valget sto mellom å landsette båten eller å satse på at det holder ut sesongen. Mekanikeren sier at var det hans båt så ville han satt den på vannet. Så gjorde vi og er på vannet nå.

Lykke!

ADC3992F-8953-41F0-AEE7-BCAEA12D0E80.jpeg

Sushi

dieselfan skrev On 28.7.2019 at 15.28:

På DPE drevene er det plass til å forlenge lagerhuset med 6mm uten at det går i propellen og det er nok til å sette inn en ekstra simring, så det kommer jeg til å bruke tid på når snøen kommer (det lagerhuset får nok heller ikke VP delenummer....

Dobbel simring, hvordan skal den innerste få smøring da?  Den vil vel trolig slites ut, lage spor i aksel osv, så når den ytterste ryker er den innerste allerede utslitt?

Men om man har 6mm kan man jo dreie en ring i nylon eller pom og sette utenfor simring, med par tideler klaring mot aksel som sørger for at simring får tilgang på vann/smøring, men større ting ikke kommer inn.  Blir jo da litt samme patenten som den plastkoppen på DPH drevet.

Eventuellt dreie ett spor i innerdia, og sette inn en o-ring som tetter mot aksel, så noen 1mm hull i plasskiva som man kan presse inn fett gjennom.

Ole Opsahl skrev 39 minutter siden:

Men om man har 6mm kan man jo dreie en ring i nylon eller pom og sette utenfor simring, med par tideler klaring mot aksel som sørger for at simring får tilgang på vann/smøring, men større ting ikke kommer inn.  Blir jo da litt samme patenten som den plastkoppen på DPH drevet.

Sikkert ikke en dum løsning, men bruk i så tilfelle ikke nylon (PA). Det er vel den termoplasten som har høyest vannopptak, og sveller mest. Mange som har gått på en smell med å lage foringer i nylon som sveller i vann og kniper på aksel.

Ole Opsahl skrev 39 minutter siden:

Eventuellt dreie ett spor i innerdia, og sette inn en o-ring som tetter mot aksel, ...

Slett ikke dumt. Men kanskje det er en ide å legge inn en filtring istedet? O-ringen vil vel bare slites ut mot akselen.

On 7/27/2019 at 10:38 AM, Pinkvin said:

Er det lov å påpeke det åpenbare, uten at det hjelper noe? For en elendig konstruksjon.... Finnes det noen løsning utover endret bruk av båten?

Jeg er litt enig med siterte taler her. Vi har trøbbel med fiskesnører også med denne konstruksjonen. Det er jo ikke mangel på de som koser seg med fisking midt i leden, som vi tenker på, men som de som fisker ikke har noe forhold til, siden de skal hjem på hytta etter at de har fanget middagen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Ole Opsahl skrev for 8 timer siden:

Dobbel simring, hvordan skal den innerste få smøring da?  Den vil vel trolig slites ut, lage spor i aksel osv, så når den ytterste ryker er den innerste allerede utslitt?

Den innerste får jo smøring av oljen.

Det rommet fylles med vannfast fett for å sinke vanninntrengning.

Hva er argumentet ditt Ole for at O-ringløsning vil slites mindre enn simring?

(det kommer til å bli "kopp" på utsiden også men først må jeg tolke tilgjengelig plass på en 10-15 drev og det tar tid....)

dieselfan skrev 19 minutter siden:

Det rommet fylles med vannfast fett for å sinke vanninntrengning.

Hva er argumentet ditt Ole for at O-ringløsning vil slites mindre enn simring?

(det kommer til å bli "kopp" på utsiden også men først må jeg tolke tilgjengelig plass på en 10-15 drev og det tar tid....)

Om det er plass for litt vannfast fett vil jo det funke knall. Tenker ikke at en O-ring vil holde noe lenger, det var bare for å gjøre det semi-tett, vanskeligere for fiskesene og andre tynne ting å komme seg inn. Hovedbarrieren vil jo være "plaskoppen/skiva" som vil tåle mye mere enn en simring. Det beste tror jeg vil være en kopp/skive i nylon med minimal klaring mot aksel. Nylon er mer selvsmørende enn pom, og har bedre slitasjestyrke. Må naturligvis ta høyde for de hygroskopiske egenskapene ved maskinering, men mye løses ved å la emnet ligge i vann noen dager før maskinering. 

Komodo skrev 7 minutter siden:

Du holder en knapp på nylon ja :giggle:  Enig i at den har bedre friksjonsegenskaper enn POM, men ut fra det argumentet er det vel bedre å velge teflon.

Nylon er vel lettest å få tak i for de fleste, derav valget. Teflon igjen er jo en del svakere materiale, men gunstig friksjonsmessig.

Skal man slå på stortromma velger man PEK eller PEEK.

Både nylon, teflon og PEEK er lett å få tak i på bolt. Selv valgte jeg PEEK til noen hjemmelagde sylindertetninger der oksygen under høyt trykk var tema. 

Oilion er et godt forslag. Det er jo en nylonkvalitet med små oljelommer i som skal gi smøring. Oljen endrer også materialets vannopptaksegenskaper. Det finnes også nylonkvaliteter med grafitt, hvor grafitten hjelper til med å redusere friksjonen. Disse kvalitetene brukes f.eks. i spesialtilvirkede tetningsringer av leppetypen (ofte feilaktig betegnet som simmerring) av firmaer som Sealjet i Fredrikstad. 

Det er helt sikkert mulig å forbedre sikkerheten på akseltetningene på et drev fra originalt. Originale produkter skal ikke alltid bare være best, de skal være konkurransedyktig på pris også...

Vil ikke anbefale Teflon som en kandidat. Det er et materiale med tilnærmet null formhukommelse, så selv med en minimal mekanisk påvirkning så mister det fasongen....

Billa - dette ble litt utenfor kjernetema for tråden din men håper det går greit :pray:

Greit for meg! Det ordnet seg og tettingen har fått marinefett. Båten er på vannet og drevet er uskadd! Min datter og jeg var ute og luftet oss og badet i går etter at drevet var undersøkt!  For sikkerhets skyld  byttes alle tettinger når drevet tas av til høsten .

96308F20-9AF7-4EC2-8AF4-684334E704AA.jpeg

Sushi

• 3 år senere...

Litt off topic, men prøver likevel. Saken er den: I båthavna har vi en av pirene hvor så å si samtlige båser på ene siden i ytterste halvdel er sterkt begrodd med åletang ( martaum). Ca 2 m dybde, og de vokser tett og opp til overflaten. Jeg byttet pir og båtplass i år pga endret båtstørrelse, og la straks merke til denne sterke åletangveksten. Har strak aksel, men ble bekymret for trustere som jeg er avhengig av inn og ut av båsen pga begrenset manøverplass. I dag får jeg beskjed at nabobåten hadde fått både propellaksel/propell samt truster full av åletang. Truster hadde ingen virkning. Han klarte å komme seg inn på grunt vann, vasset ut og fikk fjernet alt manuelt. Får jeg mine trustere full av denne åletangen, og det blåser aldri så lite, ligger jeg dårlig an. Så spørsmålet er: Hva gjør man for å fjerne åletang fra båtplassen? Er det noe "middel" som kan brukes innenfor et begrenset område (uten å være miljøsvin), eller må jeg ty til dykker for å fjerne det midlertidig manuelt?

Gode råd verdsettes. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...