Billa Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Gabi, jeg fikk ikke fjernet den svarte ringen men så ikke noe gress fra utsiden. Hvordan er den svarte ringen festet? Kan den trekkes rett ut? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Gabi Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Den sitter helt løst. Som ny er det bare å tre den innpå akslingen. Tror ikke min satt så hardt i høst, men husker ikke helt. Kjøpte jo båten i fjor høst og det var vann i begge drevene uansett når jeg skulle skifte olje... Men gress mellom fremre og bakre propell kan vel nesten umulig ha noe betydning for selve den innerste pakningen, (tenker høyt nå)? For det er vel bare en pakning på akselen og den er innerst innenfor den svarte plastbeskyttelsen? Prøver bare selv å forstå hvorfor ålegress skal være så farlig for drevet men klarer ikke helt å skjønne det sålenge den svarte plastbeskyttelsen er montert.... Må evnt være at den er litt slitt elns som gjør at den ikke tetter skikkelig rundt akselen? Eller er selve simmeringen dårlig lagd i utgangsounktet og ikke engang tåler feks silt-partikler etc? Burde de egentlig byttet som en servicedel feks hvert 2. År etc.... Mye man lurer på mht drev, når man er ny på drev.... Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Takk Gabi, jeg skal trekke av ringen og sjekke bak der samt drenere litt olje. Spørsmålet ditt er relevant: Er det kun simmeringen helt innerst på akslingen bak den svarte ringen som er kritisk eller står det olje bak tettingen mellom propellene? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
mons Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Har hatt av propellene på det nye drevet 3-4 ganger for sjekk og rengjøring. Ser ut for at plastringen virker etter hensikten. Legger seg mot tetningen mellom akslingene, men tipper det ikke er så kritisk for de som har doble tetninger der. Sitér dette innlegget Mons Link to post
R.O Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 (redigert) Billa skrev 1 time siden: Takk Gabi, jeg skal trekke av ringen og sjekke bak der samt drenere litt olje. Spørsmålet ditt er relevant: Er det kun simmeringen helt innerst på akslingen bak den svarte ringen som er kritisk eller står det olje bak tettingen mellom propellene? Skadet du simringen mellom propellene får du også vann i drevet.. Litt usikker på om det er en eller to her du må gjennom, men har nylig erfart selv at det kan gi vann i drevet.. Plastkoppen på bakre propell beskytter nok bra, merkelig at ikke det er et annet design som også beskytter åpningen mellom propellene... Redigert 28.Juli.2019 av R.O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ole Opsahl Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 (redigert) Fikk masse åletang (rundt brunt 2mm ish) i mine drev nylig, klarte å dra ut alt (tror jeg). Kjørt 200nm siden, så tror det har gått bra. Jeg smører på masse propellakselfett på simringene hver vår, og mesteparten er der faktisk fortsatt på høsten. Det gir jo ekstra smøring til simringene, og om noe skulle komme inn der er jo sjansene større for at skaden blir mindre når friksjonen i alle fall er lav. Redigert 28.Juli.2019 av Ole Opsahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Marinefett fortrenger vann. God idee! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
dieselfan Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Ålegrass har lange tynne fiber, alt som har lange tynne fiber lager "lift-off" for den tynne leppa på simringen som står for tettingen mot sjøvannet. ( on det er monfilament, fiskegarn, hamp, nylon, polyetylen, polystyren+++++ ) For egen del tester jeg ut en simring i år med avskraper i tillegg på ett av mine VP DPE drev. Dette er ikke originalt og jeg hadde egentlig ikke tenkt å nevne det for noen andre før det var testet ut.... men det er lummert i dag (fordi jeg er så trøtt av å høre på de som stønner fram glupheter som "åhh, vet ikke fabrikken best alllså, hvem tror du at du ær?) På DPE drevene er det plass til å forlenge lagerhuset med 6mm uten at det går i propellen og det er nok til å sette inn en ekstra simring, så det kommer jeg til å bruke tid på når snøen kommer (det lagerhuset får nok heller ikke VP delenummer.... Denne tråden retter oppmerksomhet mot noe som mange ser på som en bagatell men som andre vet generer havarert ferie og 40,000kr regninger.. og det er ingen bagatell for de fleste... Vet ikke hvor mye dere vet om tetthets testing av DPH drev men om jeg var dere ville jeg tatt med dette også i denne tråden. Utstyret er relativt enkelt, koster ikke allverden og kan brukes av hvem som helst med enkel opplæring. Viktigst for en som har fått en "kvase" mellom propellene; det svarer der og da på om drevet er tett eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Det gikk bra, men først hjerteinfarkt. Tok av propellene og sjekket først akseltettingen. Tok deretter av plastlokket som ligger foran simmeringen. Ikke noe sjøgress hadde trengt inn bak ringen og det viser vel at løsningen fungerer som tiltenkt, men jeg fant hvit olje der!!! Hjerteinfarkt! Da syntes jeg også at tettingene så litt dårlige ut og tilkalte den nye mekanikeren i Son Marina islendingen Harald. Han var opptatt med en annen jobb og kastet bare et blikk på drevet. Han syntes tettingene så litt dårlige ut og skulle komme tilbake. I mellomtiden åpnet jeg hetta og tappet 1 dl olje. Neste overraskelse. Den var gul og blank og så helt ny ut. Det var ikke kommet en dråpe vann inn i drevet. Harald kom tilbake og vurderte tettingene inngående og kommer frem til at de nok er i orden, men at de burde byttes snart. Jeg hadde byttet der og da, men Son Marina hadde ikke tettinger inne. Valget sto mellom å landsette båten eller å satse på at det holder ut sesongen. Mekanikeren sier at var det hans båt så ville han satt den på vannet. Så gjorde vi og er på vannet nå. Lykke! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Ole Opsahl Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 dieselfan skrev On 28.7.2019 at 15.28: På DPE drevene er det plass til å forlenge lagerhuset med 6mm uten at det går i propellen og det er nok til å sette inn en ekstra simring, så det kommer jeg til å bruke tid på når snøen kommer (det lagerhuset får nok heller ikke VP delenummer.... Dobbel simring, hvordan skal den innerste få smøring da? Den vil vel trolig slites ut, lage spor i aksel osv, så når den ytterste ryker er den innerste allerede utslitt? Men om man har 6mm kan man jo dreie en ring i nylon eller pom og sette utenfor simring, med par tideler klaring mot aksel som sørger for at simring får tilgang på vann/smøring, men større ting ikke kommer inn. Blir jo da litt samme patenten som den plastkoppen på DPH drevet. Eventuellt dreie ett spor i innerdia, og sette inn en o-ring som tetter mot aksel, så noen 1mm hull i plasskiva som man kan presse inn fett gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Ole Opsahl skrev 39 minutter siden: Men om man har 6mm kan man jo dreie en ring i nylon eller pom og sette utenfor simring, med par tideler klaring mot aksel som sørger for at simring får tilgang på vann/smøring, men større ting ikke kommer inn. Blir jo da litt samme patenten som den plastkoppen på DPH drevet. Sikkert ikke en dum løsning, men bruk i så tilfelle ikke nylon (PA). Det er vel den termoplasten som har høyest vannopptak, og sveller mest. Mange som har gått på en smell med å lage foringer i nylon som sveller i vann og kniper på aksel. Ole Opsahl skrev 39 minutter siden: Eventuellt dreie ett spor i innerdia, og sette inn en o-ring som tetter mot aksel, ... Slett ikke dumt. Men kanskje det er en ide å legge inn en filtring istedet? O-ringen vil vel bare slites ut mot akselen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Blir ikke dette som regntøy som ikke tåler regn, noe produsent bør ordne opp i ? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 On 7/27/2019 at 10:38 AM, Pinkvin said: Er det lov å påpeke det åpenbare, uten at det hjelper noe? For en elendig konstruksjon.... Finnes det noen løsning utover endret bruk av båten? Jeg er litt enig med siterte taler her. Vi har trøbbel med fiskesnører også med denne konstruksjonen. Det er jo ikke mangel på de som koser seg med fisking midt i leden, som vi tenker på, men som de som fisker ikke har noe forhold til, siden de skal hjem på hytta etter at de har fanget middagen. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
bellen Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Ole Opsahl skrev for 8 timer siden: Dobbel simring, hvordan skal den innerste få smøring da? Den vil vel trolig slites ut, lage spor i aksel osv, så når den ytterste ryker er den innerste allerede utslitt? Den innerste får jo smøring av oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Opsahl Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 bellen skrev for 1 time siden: Den innerste får jo smøring av oljen. Den innerste originale smøres av olje ja, men om man monterer en ekstra av den ytre vil ikke den innerste av de ytre få tilgang på noe smøring. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Det rommet fylles med vannfast fett for å sinke vanninntrengning. Hva er argumentet ditt Ole for at O-ringløsning vil slites mindre enn simring? (det kommer til å bli "kopp" på utsiden også men først må jeg tolke tilgjengelig plass på en 10-15 drev og det tar tid....) Sitér dette innlegget Link to post
Ole Opsahl Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 dieselfan skrev 19 minutter siden: Det rommet fylles med vannfast fett for å sinke vanninntrengning. Hva er argumentet ditt Ole for at O-ringløsning vil slites mindre enn simring? (det kommer til å bli "kopp" på utsiden også men først må jeg tolke tilgjengelig plass på en 10-15 drev og det tar tid....) Om det er plass for litt vannfast fett vil jo det funke knall. Tenker ikke at en O-ring vil holde noe lenger, det var bare for å gjøre det semi-tett, vanskeligere for fiskesene og andre tynne ting å komme seg inn. Hovedbarrieren vil jo være "plaskoppen/skiva" som vil tåle mye mere enn en simring. Det beste tror jeg vil være en kopp/skive i nylon med minimal klaring mot aksel. Nylon er mer selvsmørende enn pom, og har bedre slitasjestyrke. Må naturligvis ta høyde for de hygroskopiske egenskapene ved maskinering, men mye løses ved å la emnet ligge i vann noen dager før maskinering. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Du holder en knapp på nylon ja Enig i at den har bedre friksjonsegenskaper enn POM, men ut fra det argumentet er det vel bedre å velge teflon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ole Opsahl Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Komodo skrev 7 minutter siden: Du holder en knapp på nylon ja Enig i at den har bedre friksjonsegenskaper enn POM, men ut fra det argumentet er det vel bedre å velge teflon. Nylon er vel lettest å få tak i for de fleste, derav valget. Teflon igjen er jo en del svakere materiale, men gunstig friksjonsmessig. Skal man slå på stortromma velger man PEK eller PEEK. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Hva med Oilon eller en i den familien ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Både nylon, teflon og PEEK er lett å få tak i på bolt. Selv valgte jeg PEEK til noen hjemmelagde sylindertetninger der oksygen under høyt trykk var tema. Oilion er et godt forslag. Det er jo en nylonkvalitet med små oljelommer i som skal gi smøring. Oljen endrer også materialets vannopptaksegenskaper. Det finnes også nylonkvaliteter med grafitt, hvor grafitten hjelper til med å redusere friksjonen. Disse kvalitetene brukes f.eks. i spesialtilvirkede tetningsringer av leppetypen (ofte feilaktig betegnet som simmerring) av firmaer som Sealjet i Fredrikstad. Det er helt sikkert mulig å forbedre sikkerheten på akseltetningene på et drev fra originalt. Originale produkter skal ikke alltid bare være best, de skal være konkurransedyktig på pris også... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Vil ikke anbefale Teflon som en kandidat. Det er et materiale med tilnærmet null formhukommelse, så selv med en minimal mekanisk påvirkning så mister det fasongen.... Billa - dette ble litt utenfor kjernetema for tråden din men håper det går greit Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Greit for meg! Det ordnet seg og tettingen har fått marinefett. Båten er på vannet og drevet er uskadd! Min datter og jeg var ute og luftet oss og badet i går etter at drevet var undersøkt! For sikkerhets skyld byttes alle tettinger når drevet tas av til høsten . Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Carwell Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Litt off topic, men prøver likevel. Saken er den: I båthavna har vi en av pirene hvor så å si samtlige båser på ene siden i ytterste halvdel er sterkt begrodd med åletang ( martaum). Ca 2 m dybde, og de vokser tett og opp til overflaten. Jeg byttet pir og båtplass i år pga endret båtstørrelse, og la straks merke til denne sterke åletangveksten. Har strak aksel, men ble bekymret for trustere som jeg er avhengig av inn og ut av båsen pga begrenset manøverplass. I dag får jeg beskjed at nabobåten hadde fått både propellaksel/propell samt truster full av åletang. Truster hadde ingen virkning. Han klarte å komme seg inn på grunt vann, vasset ut og fikk fjernet alt manuelt. Får jeg mine trustere full av denne åletangen, og det blåser aldri så lite, ligger jeg dårlig an. Så spørsmålet er: Hva gjør man for å fjerne åletang fra båtplassen? Er det noe "middel" som kan brukes innenfor et begrenset område (uten å være miljøsvin), eller må jeg ty til dykker for å fjerne det midlertidig manuelt? Gode råd verdsettes. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Mekaniker hadde hengt fra seg en av disse propellmutterene på DPH-drevet mitt i vår, delnummer 23952642. Beskytter nok noe bedre enn den gamle varianten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.