Christian V Startet 26.Juli.2019 Del på Facebook Startet 26.Juli.2019 Siden jeg har hatt stor glede av andre sine prosjekttråden, så tenkte jeg at jeg også skulle bidra med en prosjekttråd for min nyanskaffede 1987 Draco 2400 Styling. Vi har siden 2012 hatt større familiebåter på over 40 fot. I fjor sommer forsvant interessen for båtferie fullstendig for hele familien, bortsett fra meg selv. Familiebåten ble solgt i våres og vi (jeg) var uten båt i noen måneder. Selvsagt holdt jeg øye med båter på finn.no, og kikket både på Nimbus'er, Windy'er og Draco'er. Båter i en størrelse som var hensiktsmessig for både dagsturer og enkle overnattinger. Etter litt frem og tilbake slo jeg til på denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=149639585 Har kun hatt diesel innenbordsmotor tidligere, samt påhenger, så litt spennende er det jo når det står en Mercruiser bensin-V8'er nedi. Motoren er nyere enn båten og skal angivelig ha bli byttet i årtusenskiftet. I og med at båten sto på Østlandet, og jeg bor på Vestlandet, så ble det transport på lastebil. Båten ankom båtforeningen på ettermiddagen før vi skulle reise på bilferie til Danmark, så jeg fikk dessverre ikke sett over båten da den kom. Drevet ble levert demontert, da dette visstnok hadde vært demontert i forbindelse med vinterkonservering. I følge selger var det et Bravo 3 drev som stod på, men dette stemte ikke da jeg mottok båten. Kjøpte båten usett, så jeg får ta litt skyld for dette selv. Drevet ser greit ut. Etter en litt mer omstendelig sjekk av båten så skal følgende oppdateringer gjøres på kort sikt: - Service av motor og drev - Full rubbing av skrog og overbygning - Fjerning av Draco dekaler (disse var antageligvis nylig montert, men dette arbeidet var veldig slurvete) - Reparasjon av kalesjestenger - Montering av avtrekksvifte - Montering av lensepumpe i motorrom (denne var smeltet) - Inspeksjon av bensintank (det lukter bensin) - Omtrekk av puter ute - Ny kalesje i mørk grå På litt lenger sikt: - Omtrekk av kabin, samt omgjøring av hovedkabin til soverom - Gjennomgang av toalettsystem (nyere elektrisk toalett var montert, men toalettrommet trenger en generell oppgradering - Inspeksjon og eventuell bytting av plexivinduer - Gjennomgang av vindusrammer - Bytte av kjøleskap - Gjennomgang og oppgradering av treverket om bord Listen blir sikkert lenger etterhvert. Båten i dag: Sitér dette innlegget Link to post
Jos66 Svart 26.Juli.2019 Del på Facebook Svart 26.Juli.2019 Dette er også en modell jeg har kikket etter til mitt båtprosjekt, blir spennende å følge med. ? Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2019 (redigert) Ja, det er endel av disse til salgs har jeg funnet ut. Jeg antok at jeg ville være nødt til å gjøre en form for oppgradering uansett hvilken båt det ble. Dagen i dag har gått med til ny bunnsmøring, fjerning av gamle dekaler og igangsetting av rubbing. Dekalene bytter jeg fordi vedkommende som har satt de på har gjort en utrolig slurvete jobb. Når det gjelder bunnsmøringen så var det lyseblå som var brukt forrige gang. Liker selv sort best, så det ble sort denne gangen og. Over fenderlisten er det veldig oksidert, så jeg gruer meg litt til den jobben. Under fenderlisten ser det greit ut, selv om det er ganske oksidert der også. Dekalene har vært ganske greie å få av. Det har vært over 30 grader i Bergen i dag, og jeg tror dette bidrar til at vinyl og lim blir litt mer tøyelig. Limet under dekalene har jeg smurt inn med malingsfjerner, og blir skrapt av etterpå. Har allerede bestilt nye dekaler, men skal kun ha sølvfarget dekaler (nederst i bildet under) på overbygget. Resten av skroget blir uten dekaler eller farger. Vinyldekalene går ganske greit av. Mer arbeid å få av limet under. Nederste dekal skal plasseres på siden av overbygningen. Bunnsmøring i sort uten fargede dekaler skal blir spennende å se hvordan blir ut. Kjøpt på Coop Bygg. Løser opp limet ganske greit. Halve styrbord side rubbet. Begynner å bli bra. En liten sammenligning etter rubbing. FF. Redigert 26.Juli.2019 av Christian V (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 (redigert) Ny dag og mer arbeid. Helt greit, siden det er over 30 grader i Bergen i dag også. Eneste alternativet ville vært å være på sjøen, men båten står jo på land. Dagen har for det meste blitt brukt til å fortsette å rubbe, i tillegg til å fjerne limrester fra de gamle dekalene. Brukte i denne sammenheng label-off fra Biltema, samt aceton for å få klargjort overflaten for rubbing. Bruker mindre rondell i litt trange områder Har vanligvis benyttet 3M sin grønne rubbing. Kjøpte denne for å teste litt. Den skal være enda grovere. Og det var den. Veldig fornøyd så langt. Testet den nye rubbingen på overbygninen. Til venstre rubbet, til høyre ubehandlet. Utstyret som har blitt benyttet til rubbing og polering av skroget. I morgen skal vi til Sokna og hente ny hund, så da blir det lite arbeid som blir gjort. Satser på å bli ferdig med skroget under fenderlisten på mandag. Er det forresten noen som har fargekoden til Draco 2400 Styling? Har et par småsår som må repareres. FF Redigert 27.Juli.2019 av Christian V Edit: skrivefeil. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EvenEB Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Flott arbeid! Ser du har samme polermaskin som meg. Er det denne du har satt mindre bakplate på for bruk av mindre puter? Jeg vurderer å kjøpe en som er mindre, men hadde vært greit å slippe unna med en mindre bakplate til den jeg allerede har. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 EvenEB skrev 12 minutter siden: Flott arbeid! Ser du har samme polermaskin som meg. Er det denne du har satt mindre bakplate på for bruk av mindre puter? Jeg vurderer å kjøpe en som er mindre, men hadde vært greit å slippe unna med en mindre bakplate til den jeg allerede har. Hei, ja. Jeg bytter platene etter hvilken pute jeg skal bruke. Det fulgte tre forskjellige størrelser med, men den største har jeg kjøpt i tillegg. Veldig fornøyd med maskinen så langt. Brukt DA (oscillerende) maskin tidligere som også ga bra resultat, men blir mye mer sliten å bruken den pga vibrasjonene. Og så er jeg veldig glad i denne puten: Sitér dette innlegget Link to post
EvenEB Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Hvor liten er den minste platen? Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 (redigert) EvenEB skrev for 6 timer siden: Hvor liten er den minste platen? Den minste platen har en diameter på rundt 4-5 cm. Det er dette settet jeg har: https://bilpleiekongen.no/produkt/shinemate-ep803-rotary-polisher-kit/?gclid=CjwKCAjw7O_pBRA3EiwA_lmtfqPxa116QZtAn4LNDeCNe4dX9cVPh0qBe2rOV46ygsc3ib63N1tz2RoCvIEQAvD_BwE Redigert 28.Juli.2019 av Christian V Edit: lagt til info. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EvenEB Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Takk for svar! Jeg har en litt større maskin, men ønsker meg denne også... Fortsett med oppdateringer, morsomt å følge andres prosjekter. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Fremdeles rubbing og polering. Nå på babord side. Prøver også å finne serienummeret på drevet slik at jeg kan finne ut hvilket drev jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 (redigert) Serienummeret på transom skal være under maling øverst på frontplaten. Ikke bruk sandpapir for å finne serienummeret på drevet... du risikerer at det slipes bort. Bruk heller malingsfjerner fra biltema eller lign. Redigert 29.Juli.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Bra du opplyste om dét. Jeg hadde tenkt å bruke sandpapir. Da blir det malingsfjerner og trepinne. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Mest sannsynlig et Alpha drev på 5 liter motor. Har samme båt. Som vi har hatt siden 2011. Ligger en tråd her om den Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
MorganX Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Om du ser på transom så er det ett bravo transom, derfor tror jeg det ett litt eldre Bravo one drev. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Draco24styling skrev for 2 timer siden: Mest sannsynlig et Alpha drev på 5 liter motor. Har samme båt. Som vi har hatt siden 2011. Ligger en tråd her om den Hehe. Har selvsagt lest om prosjektet ditt. Veldig mye bra arbeid. Håper det går greit at jeg kopierer lugaroppgraderingen din. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Selvfølgelig bare og kopiere ? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Christian V Svart 1.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2019 Ting tar tid.. Har et deksel på skroget som dekker en luftventil når båten er under fart. Se bilde under. Noen som vet om slike selges fremdeles? Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Hei Hadde tatt den med inn på Maritim i Damsgårdsundet og spurt de, etter min erfaring er de flinke med og skaffe ting som ikke er i det vanelige sortemanget deres. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 Arbeidet skrider frem. Snart ferdig med skroget nedenfor fenderlisten. Setter deretter i gang med alt over fenderlisten. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Utrolig bra resultat på poleringen! Kunne du tatt en kjapp beskrivelse av hvilke produkter du bruker, hvor lange´tid du bruker med hvert produkt på hvor stort område? Har selv en utrolig blass båt som trenger kjærlighet, det ser ut som du vet hva du gjør her Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 valvolainen skrev 1 time siden: Utrolig bra resultat på poleringen! Kunne du tatt en kjapp beskrivelse av hvilke produkter du bruker, hvor lange´tid du bruker med hvert produkt på hvor stort område? Har selv en utrolig blass båt som trenger kjærlighet, det ser ut som du vet hva du gjør her Skal se om jeg kan få laget et lite videoklipp som viser hvordan jeg går frem steg for steg. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Kjempe jobb du har gjort fram til no, lurer på hvor kjøpte du 3M produkter i Bergen.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Christian V Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 torbi skrev 32 minutter siden: Kjempe jobb du har gjort fram til no, lurer på hvor kjøpte du 3M produkter i Bergen.? Har faktisk egentlig ikke brukt så mye 3M produkter denne gangen. Har brukt mye 3M sin grønne rubbing som jeg har vært veldig fornøyd med. Denne gangen har jeg brukt Rupes sin blå (første gang jeg prøver den), Fusso99 og Meguiars Syntetic Sealant 2.0. Fusso99 er en voks som er ganske tung å jobbe med, men som gir en fin "metning" i gelcoat'en. Meguiars SS 2.0 er en forsegler som jeg har brukt i over 5 år, og som gir en god holdbarhet. Pleier man skroget med vask gjennom hele året slipper man gjerne helt å rubbe skroget. Dette pga forsegleren. Forsegleren kan også legges på et par ganger per år etter grundig vask (ikke avfetning). Alle produktene jeg bruker, bortsett fra Fusso99, kan kjøpes hos Mekonomen i Fyllingsdalen (Lakkspesialisten) - også 3M. Ellers tror jeg man finner dem ganske mange andre plasser også. Fusso99 kjøpte jeg på nett. Bilpleiekongen har denne, mener jeg. Jeg bruker kun maskin til å rubbe. Med Rupes sin blå rubber, så går maskinen på laveste hastighet. Det kan være at man bør ha en maskin som tåler litt motstand, dvs at den opprettholder konstant turtall dersom man legger vekt på den under bruk. Fusso99 skal kun legges for hånd, og man bør ikke vokse for store områder av gangen. Det lukter parafin av denne voksen, og den virker ganske fet. Lar man denne tørke for lenge, mer enn 20 minutter, så kan den være veldig vanskelig å tørke av, og man må gjerne starte hele prosessen pånytt. Jeg pleier å la den ligge i mellom 5 til 20 minutter, litt avhengig av temperatur. Jo varmere i luften jo tidligere tar jeg den av. Meguiars SS 2.0 kan legges på både for hånd og for maskin. Kanskje litt lettere å bruke maskin dersom man har et stort skrog som skal forsegles. Min nåværende båt er såpass begrenset i størrelsen at det går ganske fort å legge på dette stoffet. Veldig lett å legge på. Jeg har fått tips om å la forsegleren stå over natten, for deretter å ta av denne. Ganske lett å ta av også, dersom man har tatt riktig mengde, dvs ikke for mye på. Min erfaring er at båten bør ha hatt seg en god vask på forhånd. Da blir det mindre jobb for rubberen. Jeg pleier normalt sett aldri å bruke avfetting. Så "min" metode består i hovedsak av tre steg; 1) rubbing 2) voks 3) forsegler. Har prøvd mange forskjellig typer produkter, og jeg har funnet ut at nåværende produktportefølje gir et godt resultat med riktig mengde arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 3.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2019 (redigert) Da var jeg i dag endelig ferdig med skroget. Rubbing og polering er ferdig og teak'en på badeplattformen er tatt av. Denne skal renses og settes inn med olje. Først demontere alle bordene og merke disse. Rødt er babord og grønt er styrbord. Badestigetrinnene ble merket med sort farge. Bordene har vært av tidligere, men jeg syntes det er rart (og irriterende) at noen velger å gjenbruke skruer med dårlige skruehoder. Deretter var det å demontere ankerrullen. Grei å få av. Denne er i syrefast kvalitet, mens ankeret er i galvanisert. Denne dreggen selges til høystbydende. Er 7,5 kg. Ønsker syrefast dregg, så det gamle må vike. Om noen har en tilsvarende dregg i syrefast er jeg interessert i å kjøpe. Deretter var det å finne frem Kromglans'en og begynne å pusse. Virker som det er syrefast stål av god og kraftig kvalitet som er benyttet på denne båten. Kraftigere enn hva jeg har sett på nye båter, og veldig lite/ingen rust i sveisene. Litt matt etter mange år på sjøen. Slik så det ut før jeg startet. Ser bedre ut etter en liten runde med kromglans og pussefille. Krom'en settes inn med samme forsegler som skroget, Meguiars SS 2.0. Ellers var jeg innom Maritim i dag for å kikke litt etter nye ting til båten. De kunne dessverre ikke skaffe det originale beskyttelsesdekselet til lufteventilen på skrogsiden. Så kjøpte en litt annen variant. Kom gjerne med innspill på denne. Denne er laget av plast og bygger litt mindre ut fra båten. Blir jo hvitere enn skrogfargen. Redigert 3.August.2019 av Christian V Bilderydding (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 3.August.2019 Del på Facebook Svart 3.August.2019 (redigert) https://www.watski.no/Lufting-til-ankerboks-11eyp Kanskje noen av disse passer? Gratis frakt hos Watski nå. Du har også noen fra Maritim https://www.maritim.no/search?action=search&q=ventilskjold Redigert 3.August.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.