erikstein Startet 26.Juli.2019 Del på Facebook Startet 26.Juli.2019 Ser at det ligger mange "hva bør man kjøpe" poster her, alle får de samme spørsmålene, så jeg skal prøve å lage en så komplett liste som mulig... Vi (sjefen) har bestemt oss for å kjøpe båt. Vi har et par småtassgutter som liker seg veldig godt ute. Erfaring med båt er kun fra ungdommen, og da en 19 fot Skibsplast med 60hk som ikke gikk i revers. Svigers har en eldre Fjord med deplasementskrog, det er ikke aktuelt. Mine foreldre har en klassisk Windy 22 sport. Liker den båten med den har Bensin innebordsmotor. Ønsker en så problemfri og enkel hverdag som mulig. Kan gjerne skru, men vil heller være på vannet for å si det sånn. Er ikke ute etter et oppussingsobjekt som krever 3års sammenhengende arbeid og enorme summer for å bli bra. Budsjett 200000,- (gjerne mindre) Størrelse 21-25 Fot med halvplanerskrog, 1980-2000tallet type Daycruiser. Ønsker Må ha badeplattform bak (viktig) Må holde rundt 30-40+ knop (maksfart) Gjerne "toalett" Soveplass for 2-4 personer (ikke veldig viktig) Sitteplass til minimum 6-8 personer Gjerne utenbordsmotor Diesel eller Bensin innebordsmotor? (Vet at Bensin har mye høyere forbruk) det er vel anbefalt at de har lukket kjølekrets? Dvs. ikke saltvannskjøling (har jeg lest) Gjerne med henger (ikke viktig) Bruksområdet Kjøring i ytre Oslofjord, type Horten og sørover/nordover. Kanskje overnatte 1 natt hvis vi er gale. Primærønsket er å komme seg litt ut og kose seg. Fiske litt, bade. I tillegg kunne komme seg fort hjem hvis det er nødvendig. Har ingen planer om 100nm+ turer. Har sett på litt forskjellige båter, lest en del her inne på forumet og flere anbefaler Skibsplast 655. Kona ønsker seg Ibiza 21+ SE. Jeg har aldri prøvd en slik båt og vet lite om dem. Skal avgårde og se på et par Båter på søndag. 2006 Ibiza 21 SE https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=149606834 2001 Ibiza 25 Sport Cab Spesial edition https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=151406754 Vet at den siste sannsynligvis bruker like mye drivstoff som en oljeplattform. Liker utseende på den.. Andre forslag? Har ikke ringt på noen Skibsplast 655 ennå, syntes de er dyre i forhold til alder og motorstørrelse. Har sett litt på Draco også, men kona syntes ikke noe om utseendet. På forhånd takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 26.Juli.2019 Del på Facebook Svart 26.Juli.2019 Uansett hva dere velger av båt, vær meget bevist vedrørende motor. Ville ikke kjøpt båt med en eldre 120 hk mercruiser diesel. Mye skrevet om disse, spesielt årsmodeller før (tror det var) 2005 modell. Vi er meget godt fornøyd med vår Skibsplast 660 med 150 hk mercruiser. Ellers lykke til med jakten etter båt. Sitér dette innlegget Link to post
erikstein Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2019 Jeg har fått det med meg, men jeg har ikke lest noe særlig om den ennå (har vært på forumet i noen timer..). Den på 21 fot har jo den "berømte" dieselmotoren som tydeligvis ikke er mye å skryte av, den virker jo å være i meget god stand. Er det slik at den fortsatt er et "problem" hvis den er skikkelig behandlet? Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Alt som er «godt behandlet» er greit å kjøpe. MEN det virker som denne motoren, før ett bestemt årstall, er risiko. Noe med dyser, stempel, wastegate/turbo. Men dette finner du mye av på forumet. Snakket med lokalt verksted i vår og fikk høre at de hadde bestandig noen ferdigoverhalte motorer stående, «til nestemann» som kommer med defekt motor. Samtidlige så er det vel en stor mengde av disse motorene ute i markedet, som virker perfekt. Jeg ville nok ha sett etter alternativ, om man ikke er over gjennomsnittet motorkyndig og har skrur selv. Sitér dette innlegget Link to post
erikstein Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Tror nok den dieselmotoren utgår? Var og så på 25foteren nå. Gikk som en klokke. Pen og hel båt. 1 tidligere eier som bare har levert den på Marinaen i Son hvert år. Aldri gjort noe selv. Ca. 500t gangtid. Eneste jeg er skeptisk til er at den er saltvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
erikstein Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Nå har jeg sett på Ibiza 21 som jeg linker til over her. 1. Den har hatt 1 eier siden ny 2. Helt strøken 3. Det er gen2 av Mercruisermotoren, Den som heter Mercruiser Cummins. Så vidt jeg kan forstå er den mer "skuddsikker?" 4. Har hatt samme mekaniker i 15 år. Motor har vært tatt ut av båten og satt inn igjen på våren. Lagret inne. 5. Den ser nesten ut som ny (både båt og motor). 6. Gått ca. 20t hvert år. 7. Har kvittering på alt som er gjort. Er det fortsatt et dårlig valg av motor? Trenger råd! Må gi svar innen 16:00 da det står 2 bak meg i køen som vil kjøpe. De har også sett på båten i dag. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Hvilken årsmodell? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 qwerty skrev 15 minutter siden: Hvilken årsmodell? Står jo i første post at det er 2006 modell Sitér dette innlegget Link to post
erikstein Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Det er motor med bedre stempel etc. Men som forumet sier, den er jo mye surr med ventiler og turbo uansett. Pokker at 25foten et saltvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
erikstein Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Sjekket ut denne. Karnic 2460 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=99213756 100k over tenkt budsjett. Tanker om den? Alternativer? Prisen blir høyere og høyere? Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Jeg ville sett nærmere på denne: https://www.finn.no/152594203 Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
BjornK Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Hei ! Jeg hadde en båt med Mercruiser 1.7 -motoren, 2004-modell. Aldri noe tull, funket 100%. Men jeg var oppmerksom på å smøre opp hendelen til wastegaten hver vår og høst. Det går tusenvis av båter med denne motoren - veldig mye ståk her på Båtplassen, syns jeg. Tror nok at dersom det hadde gått tilnæmelsesvis like mange båter med en tilsvarende motor så ville det vært mye mye bråk om den motoren også. Men Mercruiser oppgraderte stemplene på Merc 1.7 i 2004/2005, så ikke kjøp noe eldre enn det. Lykke til ! BjornK Sitér dette innlegget Link to post
erikstein Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Takk for svar, men den båten er nå solgt og ute av verden uansett... Må seg meg om etter noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
erikstein Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Båt kjøpt, så da er sommeren i gang? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Gratulerer, og det ble? Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Gratulerer som båteier Sitér dette innlegget Link to post
erikstein Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 (redigert) Takk? Ble en Karnic 2460 2006. 100k dyrere enn tenkt, men båten var helt knall, fikk en god deal også. Redigert 29.Juli.2019 av erikstein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Gratulerer med ny båt ! Håper dere får mye glede av den ! BjornK Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.