Jump to content

Kjøp av charter båt


Sydvesten

Recommended Posts

Noe skal man jo bedrive tiden med på jobben :wink: , og siden jeg planlegger kjøp av seilbåt så benyttes internet flittig til søk av båter både hjemme og det store utland.

 

Det dukker opp en god del charter seil båter til salgs, prisen er jo meget fordelaktig sammenlignet med vanlig brukte båter... Tar man disse far det store utland så slipper man å betale moms av moms siden disse sjelden er momset i det store utland.....

 

Jeg er grunnleggende skeptisk til kjøp av slike båter, er det noen grunn til det.... Båtene er jo vanligvis mye mere brukt enn båter i privat eie siden disse stort sett er på vei hele tiden. Hva kapteiene på disse båtene treffer på underveis er jo heller ikke gått å si.... det kan jo være mange skjær i sjøen...

 

Fant f.eks en 1995 Beneteau 400 Oceanis til en pris av 430000 kroner i det store utland.... Ferdig momset inn i kongeriket kommer del denne på litt under 600 høvdinger... Prisen virker jo ikke så halvgærn den da, men vet man egentlig hva man kjøper da ...... :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noe skal man jo bedrive tiden med på jobben :wink: , og siden jeg planlegger kjøp av seilbåt så benyttes internet flittig til søk av båter både hjemme og det store utland.

 

... det kan jo være mange skjær i sjøen...

Fant f.eks en 1995 Beneteau 400 Oceanis til en pris av 430000 kroner i det store utland.... Ferdig momset inn i kongeriket kommer del denne på litt under 600 høvdinger... Prisen virker jo ikke så halvgærn den da, men vet man egentlig hva man kjøper da ...... :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Har self kjøpt båt fra Italia, og ja det er jo et par skjær i sjøen ... men de fleste kan ungåes med litt navigasjon... Faktisk er båtkjøp, stort sett i Europa (EU) mer regulert-kontrollert enn hva en kan finne i Norge.

Vanligvis er eierforholdet godt dokumentert, og utleie av båt er underlagt regelverk for regelmessig inspeksjon med tilhørende sertifisering og minimumskrav til sjødyktighet utstyr og sikkerhetsutstyr ombord. En utleiebåt kan jø være mer slitt enn en tilsvarende i privateie, så for selbåter kan jo det bety slitasje på rigg og rigging.... samt maskin, skrog og interiør. finn deg en uavhengig "Surveyor" og få en rapport på båten. Spesifiser hva du vil ha rapport på .. (Osmose, fuktighet i skroget, interiør, konstruksjon, rigg og rigging, motor osv... Vanligvis en "meny" å velge fra, med tilhørende kostnad. Få estimert kostnad for evt. reparasjon, og legg inn bud under prisforlangende (-20% er et godt utgangspunkt... for deg), etter at estimerte reparasjonskostnader er trukket fra.

 

Lykke til...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hva kapteiene på disse båtene treffer på underveis er jo heller ikke gått å si.... det kan jo være mange skjær i sjøen...

Det er vel ikke så mange kapteiner som har seilt disse båtene, og om de har vært kapteiner, så har de sjelden grunnstøtt. Vi må tro at de som er utdannet til kapteiner (yrkestittel) har nødvendig opplæring, erfaring og kunnskap. Det blir noe helt annet om vi prater om alle skipperne som har seilt disse båtene. Skipper er ikke yrkestitel, men betegnelse på den som har øverste ansvar ombord.

 

Flisespikker jeg eller..... Syns vi som ferdes på sjøen i egne båter skal bruke det maritime språket riktig. Det skiller oss fra landkrabbene.

 

Når det gjelder kjøp av charterbåt, må du regne med at den har preg av større slitasje enn en båt i privat eie, men teknisk er den vel ikke noe dårligere. Det kan være et bra kjøp.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Vi må tro at de som er utdannet til kapteiner (yrkestittel) har nødvendig opplæring, erfaring og kunnskap. 

 

Flisespikker jeg eller.....  Syns vi som ferdes på sjøen i egne båter skal bruke det maritime språket riktig.  Det skiller oss fra landkrabbene.

 

Arne

<{POST_SNAPBACK}>

Den beskyttete tittelen heter Sjøkaptein. Kaptein kan være hva som helst inkludert flykaptein,

kaptein i hæren, flyvåpen, kaptein i frelsesarmeen, kaptein på fotballag etc. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har du noen liker til steder der du finner disse båtene, evt hvordan kan du identifisere disse fra de vanlige stedene?

<{POST_SNAPBACK}>

De dukker ved tilfeldige søk rundtomkring.. www.boatshop24.com har mange slike båter, felles for de fleste er at de befinner seg i middelhavet.... Ikke alle er charterbåter, men de fleste er nok det.... Den spesifikke båten jeg nevnte befinner seg i Canada og dukket opp ved et tilfedig søk på en bestemt båttype.

 

Fellesnevneren for det som kan være charterbåter er gjerne relatvit høyt timetall for relativt nye båter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har du sjekka de engelske båtbladene? Er ofte en og annen båt i privat eie som selges feks i middelhavet - og til lavere pris enn ellers...

 

Var 14 dager i Kroatia og seilte i sommer - det var enormt mye utleiebåter, sikkert en god del til salgs ettersom turismen der tar seg jevnt opp og båtene skiftes ut relativt ofte det jeg kunne se!

Link to post
Share on other sites

Vi skal sannsynligvis ned for å ta en tur neste år også - kunne eventuelt sjekka ut noe for deg om du er interessert...

 

Charterselskapet på siste turen jeg hadde virker veldig bra - blant annet sjekka de med dykker samtlige båter som kom inn. Ikke helt det en av de hadde tenkt seg - de hadde vært på uten å melde fra om det...

Link to post
Share on other sites

Har også registrert at i Kroatia er det rimelig priser, men det aller meste har gått i charter der. Man kan f.eks skaffe seg en Bavaria 38-42' for rundt 80000euro+++...

 

Litt av problemet man kan støte på er jo hvordan få farkosten hjem, det er ikke alle som har anleding til å tilbringe 6-8 uker på egen kjøl (det koster poenger det også).... Da blir det lastebil eller på et skip gjennom Europa. Det koster vel et sted mellom 50-100 tusen kroner for en båt 37-38++ fot..., men fremdeles er det jo forholdsvis rimelig.

 

Jeg har i det siste kikket mere på Hunter sine båter etter at jeg så dem på messen... De fleste av dem finnes på andre siden av dammen og da dukker plutselig dette hersens CE spøkelset opp igjen.

 

Jeg var i kontakt med en tysk agent som holdt til i Florida, han kunne få båten CE merket i Tyskland for 1000 Euro som slett ikke så gale.... Det er i allefall rimeligere enn hva det koster her i kongeriket.

 

Tiden vil vise hva det blir til...... jeg sonderer markedet ennå i noen måneder ....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En del respekterte charter seilskap som f.eks. Moorings, Sunsail selger sine båter etter bare 4 år. Dette fordi kundene vil ha nyere båter og selskapet taper vel kanskje minst på å selge de ut før de er for utslitte. Slike charterselskapet pleier å ha meget godt vedlikehold på båtene sine slik at de er tipp topp- det forventer kundene. Andre mindre kjente charterselskap venter til båtene er 10 år før de selges, da har de tynt maksimalt ut av båten og de bruker etterhvert mindre og mindre på vedlikeholdet. Klart du får en 10 år gammel charterbåt billigere enn en 4 år gammel, men forskjellen i slitasje er stor. En 4 år gammel charterbåt er knapt nok synlig slitt, mens en 10 år gammel kan være loslitt og mindre skader har gjerne ikke blitt reparert.

Link to post
Share on other sites

Jeg var i kontakt med en tysk agent som holdt til i Florida, han kunne få båten CE merket i Tyskland for 1000 Euro som slett ikke så gale.... Det er i allefall rimeligere enn hva det koster her i kongeriket.

 

I følge teknisk ekspertise - jeg tror det var i Båtmagasinet - er det i prinsippet umulig å få CE-merket en båt i etterhånd. Dette "må" gjøres under byggingen av båten, eller må du praktisk talt rive denne fra hverandre i ettertid.

Jeg har sett at enkelte i Hønefoss og Trondheim og Tistedal forsøker å selge bruktimporterte båter fra USA på finn.no. Disse skal etter sigende kunne CE-merkes av importøren.

Det er jo lett å klistre på et merke som det står CE-godkjent på, men er båten CE-merket av den grunn??

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

I følge teknisk ekspertise - jeg tror det var i Båtmagasinet - er det i prinsippet umulig å få CE-merket en båt i etterhånd. Dette "må" gjøres under byggingen av båten, eller må du praktisk talt rive denne fra hverandre i ettertid.

mvh tuffff

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ikke sikker på hvilken teknisk ekspertise du henviser til, men den som jeg kjenner til blant annet Veritas i Norge er av en annen oppfatning enn den du referer til.

 

Det CE merkes over en lav sko her i Norge. Ta en titt innom sjøfartsdirektoratet sin hjemmeside så ser du det. Der er alle som er sertifiserte av dem listet opp. Riktignok kommer det til noen flere krav fra nyttår, noen nye kostander tilkommer også siden et teknisk kontrollorgan har overtatt den jobben som sjøfartsdirektoraet gjorde tidligere.

 

Sjøfartsdirektoratet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis Herr. Amble har sagt/skrevet at det ikke er mulig å CE merke bruktimporterte båter i ettertid, noe jeg meget sterkt betviler så bør han nok oppdatere seg litt...

 

Jeg har aldri snakket om noe annet en bruktimporterte båter, de kan selvsagt CE merkes i ettertid under forutsetning at de tilfredstiller kravene satt i direktivet.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel ikke sagt at det er helt umulig - heller ikke Eyvind Amble, men at de praktiske hindringene i det å påvise i ettertid at båten faktisk er produsert i henhold til kravene er så store, og derved forbundet med så store kostnader, at det i praksis er "umulig" (les: ikke lønner seg). Det kan godt hende at dette ikke stemmer, men det er i hvert fall fremholdt i Båtmagasinets tekniske forum for et par år siden.

Dersom det ikke er slik, så åpner det jo for en billig og bra import fra f.eks USA og Canada, som du nevner, og det er jo helt strålende.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...