Bella652 Startet 28.Juli.2019 Del på Facebook Startet 28.Juli.2019 (redigert) Mulig et veldig dumt spørsmål, men tanken slår meg med den erfaringen jeg hat hatt på egen båt. Trutner selvpolerende bunnstoff og gir mer turbulens? Etter hver ny bunnsmøring og stell av hekk og propell, så går båten veldig godt og lett i sjø. Dette taper seg overbtid, men båten går merkbart dårligere og tyngre etter svært kort tid. Ved sjøsetting i år hadde jeg 24-25 knop og 325 gr på eksos ved 3600 omin. Et par dager senere så har farten falt et par knop, og eksostemp steget til 350-360 gr ved samme turtall. Ikke de store endringene, men nok til at jeg begynner å stusse. Dette gjelder en bella 652 med mercruiser 1.7. Denne går i bedre vinkel/plan når farten nærmer seg 25 knop, så opplevelsen av dette har større betydning enn fartendringen. Jeg har brukt seajet 033, som er et selvpolernede bunnstoff. Hardt bunnstoff er jo anbefalt på raskere båter, men min båt går vel ikke denne kategorien? Redigert 28.Juli.2019 av Bella652 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Har du gjort noen endringer i båten på de to dagene, fylt opp diesel tank/vann og evt hatt inni diverse puter osv? Evt flere personer i båten? Jeg har dårlig erfaring med Seajet 033, det grodde som bare det. Men at det gror så mye på 2 dager er jo utenkelig. Hvis båten har stått på land lenge så har den muligens "tørket ut", plastskrog kan trekk noe vann.... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 (redigert) Kan årsaken være at du hadde motstrøm? Gikk du begge retninger? Redigert 28.Juli.2019 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Motstrøm/medstrøms vil forklare farten, men ikke temperaturen. Du har ikke muligens fylt opp vanntanken, drivstofftanken eller tatt ombord masse utstyr eller passasjer i mellomtiden? Hvis motoren er litt på grensen for båten kan 100 kg utgjøre en forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Bella652 Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Nei, båten var utrustet likt og heller ikke fylt på vann eller diesel. Båten hadde vært på land gjennom vinteren, men jeg har også opplevd det samme med tidligere båtpuss som varte i en liten måned. Ang vekt så har jeg vært inne på tanken å strippe for alt unødvendig for få ned vekt. For det er nok riktig at motoren er litt på grensen på denne båten. Går merkbart tyngre med passasjerer ombod. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Kweelhouse skrev for 6 timer siden: Jeg har dårlig erfaring med Seajet 033, det grodde som bare det. Men at det gror så mye på 2 dager er jo utenkelig. Jeg har brukt Seajet 033 siden 2007 og det gror praktisk talt ikke på båten, kun litt på hekken. Båten ligger i et sund med en del tidevannstrøm, lite ferskvannspåvirkning. Jeg tror at det er litt forskjellig hvilket bunnstoff som passer best rundt om kring. Jeg mister ikke fart i løpet av sesongen, så bunnstoffet i seg selv tenker jeg kan frikjennnes, spesielt hvis du mister fart etter bare et par dager.... Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Jeg har litt samme erfaring på 17’ skjærgårdsjeep. Setter ut, typisk 36kn, men sjelden mer enn 35kn noen dager etter. Vet ikke om det er lett hydrofobisk når utsett, som gir seg, eller om biofilmen begynner å bygge seg opp? Eller propellen som kanskje ikke er like nypolert lenger..? Men uansett, gjort samme erfaring som beskrevet, at det er forskjell etter noen dager. Dette med Nonstop. TA Sitér dette innlegget Link to post
Bella652 Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Hmm, du har vel ikke prøvd hardt bunnstoff istedenfor selvpolerende noen gang? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.