Jump to content

HS80AE går ikke alltid i gir


oberst1

Recommended Posts

Sb kasse har tøysa litt i dag. VP D6 med HS80AE, skiftet gearhus med nye solenoider (ZF)i fjor samt olje og filter i høst. 

Etter to timer i dag begynte den å krangle ved manøvrering. Virker som den går i gir annenhver gang, samme om det er forover eller revers. Oppfører seg likt fra begge styreposisjoner. Gir jeg litt gass går den i gir.

Litt vanskelig å se når jeg peiler nivå ATF, men ser greit ut. 

Kan det være litt lavt trykk? Litt for lite olje? Spent om den virker OK når kald igjen i morgen...

 

Tips mottas med takk ?☀️

 

 

Link to post

Byttet du ventilenhet og solenoider på begge girene i fjor?

 

Når det går i gir med økt turtall kan årsaken ligge i oljetrykket. Første sjekk er om det er korrekt oljenivå. Deretter forsøke olje og filterskift. Tett filter kan medføre redusert oljetrykk. 

 

Les instruksjonsboken for korrekt fremgangsmåte ved peiling av olje. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Kan kanskje hjelpe å kalibrere spakene, om ikke annet for å utelukke at årsaken ligger her. 

 

Dersom oljenivået er korrekt og filteret ikke er tilstoppet må feilen ligge enten i elektronikk/overføring til solenoidene eller selve solenoidene. Eller i selve ventilenheten.

 

Om du kryssbytter solenoidene kan du avdekke om årsaken ligger her. Likeledes om du kryssbytter ledningene til solenoidene slik at spaken virker motsatt av normalt kan du avdekke om feilen ligger i elektronikken før solenoidene. Men prøv en ting i gangen, ellers vet du ikke hva som medfører endring. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Gjelder bare sb. Får den i gir, men ikke alltid før litt gasspådrag. Kan være samme oppførsel både forover og revers. Opplever dette som en treghet eller noe med trykk å gjøre. 

Den var fin i går når kald ved avreise og lugget igjen ved ankomst havn. 

Snakket med VP nå, vi var enige om å bytte filter og se da, kan være alt som skal til...

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Bare en liten oppdatering; snakket med KGK på mandag og vi ble fort enige om sannsynlig årsak. Det sitter klemring på aksel som kan være skadet. 3stk nye og pakning mellom ventilhus er innkjøpt. Håper teori stemmer med praksis, skal ned til helgen og reparere.

 

Det kan ha blitt spor i ventilhuset (som jeg kjøpte i fjor) og da må jeg kjøpe nytt igjen...:sad:

 

 

Link to post
Worry II skrev for 13 timer siden:

Pokker så mye rart man skal komme borti av problemer på en båt.. Godt vi har vokst opp i Lego-kassa, fetter.. Våre avkom hadde ikke fiksa det der selv !! Godt jobba.

 

Hehe, ja, tror vi kan takke Lego for mye! Og helt riktig, avkom vil nok finne noen å ringe som kan gjøre jobben...

 

Har en teori om at minst en stempelring var slitt i fjor da jeg slet med solenoiden på ventilhuset. Hadde jeg visst bedre skulle de vært byttet samtidig. Hadde jeg nå fortsatt å kjøre med dette ville det nok blitt spor i ventilhuset som ville kvalifisert til nytt hus igjen (ca 8.000,-)

Nå vet jeg hvordan man ser slitasjen i hvert fall :thumbsup:

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...