Ravis Startet 28.Juli.2019 Del på Facebook Startet 28.Juli.2019 Mine to kalesjer er 1 år gamle. Havnekalesjen er i bruk stort sett alltid, kun avbrutt av det store noen få ganger. Jeg ser stor forskjell på evnen til å avvise vann. Havnekalesjen avviser på langt nær så godt som det andre. Når bør jeg impregnere. Trodde 1 år var litt tidlig? Og, hvilket middel er best? Jeg kjøper det beste. Ser ikke på pris der Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 (redigert) Noen vasker og impregnere hvert år, andre etter flere år. Noen gjør det aldri mens andre gjør det ikke før det begynner å lekke. Noen sier grønnsåpe andre sier «for all del ikke grønnsåpe». Men det de fleste sier at impregnering ikke må inneholde silikon. Har selv testet mye opp gjennom årene og det eneste jeg har funnet som ikke inneholder silikon, er «Extreme» fra Bergen kjemi. Koster litt mere men synes selv den fungerer veldig bra. Med andre ord - «Valget er ditt» Redigert 28.Juli.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Tja. Jeg impregnerte en to år gammel kalesje fordi jeg ønsket å holde den så godt som mulig. Har aldri hatt en mer mosegrodd kalesje etter den impregneringen (Extreme). Undersøkte litt og fant ut at man ikke burde impregnere før det begynner å lekke. Så nå gjør jeg det. Men antar det finnes like mange meninger som båteiere når det gjelder dette... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Kalesjefyren som monterte min kalesje for 9 år siden sa at jeg burde vaske den så lite som mulig. Har aldri vasket den, kun skrubbet av måkedritt med rent vann. Er tett fremdeles selv om den ikke har fått impregnering siden 2010. Sitér dette innlegget Link to post
28Ghibli Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Dette skal vurderes neste år: https://www.youtube.com/watch?time_continue=210&v=W1WvXjKfjmQ Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Har lurt på om man kan bruke slik impregnering man bruker på hagemøbel-puter. Den er nok både biologisk nedbrytbar, enkel å påføre og puter blir vannavstøtende og lettere å holde rene... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ravis Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Den swissbehandlingen så ikke dum ut ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Christian V skrev On 28.7.2019 at 19.46: Har aldri hatt en mer mosegrodd kalesje etter den impregneringen (Extreme). Den opplevelsen har ikke jeg hatt. Men så kjøpte jeg den når den ikke var til salgs for privatpersoner. Mulig resepten er blitt annerledes nå, men den jeg har er Nafta basert. Kjøpte en hel eske uten å spørre om prisen først. 400kr literen Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 har HH kalesje og vasker den skånsomt med bilsjampo etter hver helg jeg bruker båten. Den ser nesten som ny ut, men husker ikke helt hvor mange år den er. Har aldri impregnert den Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Når lekker en kalesje? I dag er det regnvær med en del vind, så jeg gikk ned til båten for å sjekke fortøyningene samt kalesjen. Veldig lenge siden jeg hadde ny kalesje, så derfor jeg spør: Skal kalesjen se ut som gjennomvåt (trekt inn) bomull på utsiden, og på innsiden se nesten helt tørr ut. Med bare enkelte perler vann (drypper ikke) noen få steder? (Vet ikke om det er kondens eller begynnende lekkasje). Eller skal den være helt vannavvisende på utsiden, og dermed i hovedsak relativt tørr? (Som en nyvokset bil der det bare perler av) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Saltos Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Jeg har alltid brukt Seilmakerens Kalesjeimpregnering. Navnet skjemmer i allefall ikke. Tør ikke bruke noe annet. Vet ikke om det er det beste, men holder kalesjen tett. Ikke er det mose på den heller. Og den er heller ikke alt for dyr. Fukter svampen og kjører på en gang i året, men pass på vinduene bare - det setter flekker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.