Jump to content

Impregnering av kalesje, hvilket middel og hvor ofte?

Ravis

Recommended Posts

Mine to kalesjer er 1 år gamle. Havnekalesjen er i bruk stort sett alltid, kun avbrutt av det store noen få ganger. Jeg ser stor forskjell på evnen til å avvise vann. Havnekalesjen avviser på langt nær så godt som det andre. 

Når bør jeg impregnere. Trodde 1 år var litt tidlig? 

Og, hvilket middel er best? Jeg kjøper det beste. Ser ikke på pris der 

Noen vasker og impregnere hvert år, andre etter flere år. Noen gjør det aldri mens andre gjør det ikke før det begynner å lekke. Noen sier grønnsåpe andre sier «for all del ikke grønnsåpe». Men det de fleste sier at impregnering ikke må inneholde silikon. Har selv testet mye opp gjennom årene og det eneste jeg har funnet som ikke inneholder silikon, er «Extreme» fra Bergen kjemi. Koster litt mere men synes selv den fungerer veldig bra. Med andre ord - «Valget er ditt» :giggle:

Redigert av Kjellg (see edit history)

Tja. Jeg impregnerte en to år gammel kalesje fordi jeg ønsket å holde den så godt som mulig. Har aldri hatt en mer mosegrodd kalesje etter den impregneringen (Extreme). Undersøkte litt og fant ut at man ikke burde impregnere før det begynner å lekke. Så nå gjør jeg det. Men antar det finnes like mange meninger som båteiere når det gjelder dette...

Har lurt på om man kan bruke slik impregnering man bruker på hagemøbel-puter. Den er nok både biologisk nedbrytbar, enkel å påføre og puter blir vannavstøtende og lettere å holde rene...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Christian V skrev On 28.7.2019 at 19.46:

Har aldri hatt en mer mosegrodd kalesje etter den impregneringen (Extreme).

Den opplevelsen har ikke jeg hatt. Men så kjøpte jeg den når den ikke var til salgs for privatpersoner. Mulig resepten er blitt annerledes nå, men den jeg har er Nafta basert. Kjøpte en hel eske uten å spørre om prisen først. 400kr literen :headbang:

Når lekker en kalesje?

I dag er det regnvær med en del vind, så jeg gikk ned til båten for å sjekke fortøyningene samt kalesjen. 

Veldig lenge siden jeg hadde ny kalesje, så derfor jeg spør:

Skal kalesjen se ut som gjennomvåt (trekt inn) bomull på utsiden, og på innsiden se nesten helt tørr ut. Med bare enkelte perler vann (drypper ikke) noen få steder? (Vet ikke om det er kondens eller begynnende lekkasje). 

Eller skal den være helt vannavvisende på utsiden, og dermed i hovedsak relativt tørr? (Som en nyvokset bil der det bare perler av)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har alltid brukt Seilmakerens Kalesjeimpregnering. Navnet skjemmer i allefall ikke. Tør ikke bruke noe annet. Vet ikke om det er det beste, men holder kalesjen tett. Ikke er det mose på den heller. Og den er heller ikke alt for dyr. Fukter svampen og kjører på en gang i året, men pass på vinduene bare - det setter flekker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...