Jump to content

Påhengsmotor tar inn vann i båten


omikk

Recommended Posts

Hei,

etter litt venting fikk jeg ny motor (40hk, 100kg vekt) til 17 fotingen min...

Båten er en gammel Nordkapp17 tror jeg..ingen skilt på båten..men tror at motoren passer godt til båten. Før var det 30hk på den...

Motoren er ferdig montert, første tur stor stas  men med dårlig overaskelse)

Vet ikke hvorfor men motoren tar inn så mye vann... jeg kan ikke kjøre mer en 7-8knop...ellers blir det håpløst med vatn som er over alt...

Kan det være problem at motoren er satt litt ut fra båten ? (det er 32mm totalt...)

Se på bilder..

 

Resized_20190728_202629_9117.jpg

Resized_20190726_214959_7527.jpg

Link to post

Det som slår meg er at en Norkapp 17 foter bør ha større motor enn 40hk. Det kan være at med 30hk gikk den i deplasementsfart, og med 40hk graver den seg ned bak istedenfor å plane. Se denne tråden der en påstår at 50hk er for lite og så vidt får den i plan.

Jeg ser på nettet at Norkappfabrikken har restaurert en 17hc 1970mod. De har satt på en 85hk.

Link to post
dieselfan skrev for 1 time siden:

Har du et bilde som viser flyndre på motor og bunnen på båten ?

 

 

for å se om høyden er rett, trim motoren slik at kavitasjonsplata ligger parallellt med bunne på båten .

Er motoren for lavt montert , så vil det sprute opp mer vann langs stammen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kavitasjonsplata skal normalt sett flukte med bunnen av båten. Så kan det finjusteres hvis man orker det.

Når du tar bilde så er det veldig bra om du også får holdt en planke langs med skroget, for da er det mye lettere å se hvor den kommer i forhold til kavitasjonsplata.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Du har jo ett hull å gå på I høyden da, så det kan jo være greit å løfte den et hakk for å prøve. Dessuten bør du lage til drenering ut av brønnen, slik at vannet renner ut igjen når du kommer opp I fart. Samt tette de to hullene som nå slipper vannet inn I båten fra brønnen. Da begynner det kanskje å nærme seg noe...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Flott!

 

Tilt motoren slik at kavitasjonsplaten og bunnen av båten går parallelt. Så måler du avstand fra planke opp til bunnen. 

 

Hev motoren tilsvarende i cm. Kanskje en halv cm ekstra. Da vil du både få mindre sprut (dvs ingenting regner jeg med) samt høyere hastighet. 

 

Prøv å stikk hånden din ned i vannet mens du kjører maks hastighet. Da kjenner du ca hvor mye motoren bremser båten din i dag. 

 

Utfordringen hos deg er at org.  akterspeil er såpass lavt, så øverste boltene vil nå kommer over det hvis motoren flyttes ca 10 cm.

 

Mulig jeg hadde flyttet motoren så langt jeg kan opp, men allikevel boltet igjennom org. akterspeil. Med det nederste bolthullet. Men kanskje @ivar har gjort slike justeringer over org. akterspeil og kan kommentere hvordan dette kan gjøres på raskeste vis?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...