omikk Startet 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2019 Hei, etter litt venting fikk jeg ny motor (40hk, 100kg vekt) til 17 fotingen min... Båten er en gammel Nordkapp17 tror jeg..ingen skilt på båten..men tror at motoren passer godt til båten. Før var det 30hk på den... Motoren er ferdig montert, første tur stor stas men med dårlig overaskelse) Vet ikke hvorfor men motoren tar inn så mye vann... jeg kan ikke kjøre mer en 7-8knop...ellers blir det håpløst med vatn som er over alt... Kan det være problem at motoren er satt litt ut fra båten ? (det er 32mm totalt...) Se på bilder.. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Du bør ta et bilde fra siden når den ligger stille. Mulig akterspeilet er for lavt. Kan være flere grunner til det. Sitér dette innlegget Link to post
omikk Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 shit...båten står på hagen igjen...kjerring jubler) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Har du et bilde som viser flyndre på motor og bunnen på båten ? Som paxo sier så er trolig akterspeilet for lavt eller så er det relatert til utforming. Sikkert en enkel fix på dette om du får til et bilde.... Sitér dette innlegget Link to post
omikk Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 max 10cm fra toppen av sylinder til kanten... Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Det som slår meg er at en Norkapp 17 foter bør ha større motor enn 40hk. Det kan være at med 30hk gikk den i deplasementsfart, og med 40hk graver den seg ned bak istedenfor å plane. Se denne tråden der en påstår at 50hk er for lite og så vidt får den i plan. Jeg ser på nettet at Norkappfabrikken har restaurert en 17hc 1970mod. De har satt på en 85hk. Sitér dette innlegget Link to post
omikk Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Mulig jeg tar feil...derfor tror jeg som skrevet..med gammel 30hk Yamaha plus masse medvind gikk den Max 16knop... Planer veldig lett hvis man trimmer motoren lite gran.. Sitér dette innlegget Link to post
omikk Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 her er et bilde... https://omikk.rajce.idnes.cz/Rybolovy....#DSC_0496.jpg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 dieselfan skrev for 1 time siden: Har du et bilde som viser flyndre på motor og bunnen på båten ? for å se om høyden er rett, trim motoren slik at kavitasjonsplata ligger parallellt med bunne på båten . Er motoren for lavt montert , så vil det sprute opp mer vann langs stammen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lippert Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Er ikke så lett å se av bilde, men jeg synes nå det ser ut som om motoren sitter en del for lavt. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
dieselfan Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 omikk - ref spørsmål på øverste bilde - finerplata kan stå på utsiden. Den er ikke skyld i dette, men den ser ut til å være av bjerkefiner og må behandles for å tåle å stå i vann. Halvparten er nedsenket i vann. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 ivar skrev for 10 timer siden: Er motoren for lavt montert , så vil det sprute opp mer vann langs stammen Gjør som ivar sier. Om motoren står for lavt får du mye vann opp langs stammen, og inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
H20 Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Hei ! har hatt samme problemet selv motor står for lavt . Sitér dette innlegget Link to post
omikk Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 hvor høyt opp må mann gå da? ...det er spørsmålet nå... tar bilde av kavitasjonplata og båt ikveld.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Kavitasjonsplata skal normalt sett flukte med bunnen av båten. Så kan det finjusteres hvis man orker det. Når du tar bilde så er det veldig bra om du også får holdt en planke langs med skroget, for da er det mye lettere å se hvor den kommer i forhold til kavitasjonsplata. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Du har jo ett hull å gå på I høyden da, så det kan jo være greit å løfte den et hakk for å prøve. Dessuten bør du lage til drenering ut av brønnen, slik at vannet renner ut igjen når du kommer opp I fart. Samt tette de to hullene som nå slipper vannet inn I båten fra brønnen. Da begynner det kanskje å nærme seg noe... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
omikk Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 H20 skrev for 3 timer siden: Hei ! har hatt samme problemet selv motor står for lavt . hvor lavt var den montert da?) slik at jeg vet... Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Motorbraketten stikker nedom treplata. Da vil den dra med seg vannet og du får sprut alle veier. Dette vil avta når båten slipper vatnet men motoren er altfor lavt så sprut vil det bli i alle veier uansett. På land med den og få den opp sikkert 10-15 cm . Bruk planken som nevnt over til å sikte med Sitér dette innlegget Link to post
omikk Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 OK. da er det 10 cm til bunn fra kavitasjonsplata..cca... Båten er som jarlsberg allerede...siste sesong med den uanset.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Hei omikk Du må heve motor 10cm For å få det til er det kanskje enklest å bytte ut finérplate med ny? For da kan du gjøre som du har gjort, montere i midterste hull (for da kan du justere både opp og ned. Viktig å lage gode dreneringshull til brønnen. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Motoren henge loddrett og ikkje innover slik som dette når du måler. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Flott! Tilt motoren slik at kavitasjonsplaten og bunnen av båten går parallelt. Så måler du avstand fra planke opp til bunnen. Hev motoren tilsvarende i cm. Kanskje en halv cm ekstra. Da vil du både få mindre sprut (dvs ingenting regner jeg med) samt høyere hastighet. Prøv å stikk hånden din ned i vannet mens du kjører maks hastighet. Da kjenner du ca hvor mye motoren bremser båten din i dag. Utfordringen hos deg er at org. akterspeil er såpass lavt, så øverste boltene vil nå kommer over det hvis motoren flyttes ca 10 cm. Mulig jeg hadde flyttet motoren så langt jeg kan opp, men allikevel boltet igjennom org. akterspeil. Med det nederste bolthullet. Men kanskje @ivar har gjort slike justeringer over org. akterspeil og kan kommentere hvordan dette kan gjøres på raskeste vis? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
omikk Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Da er plata parallelt med bunn...en stygg reparasjon...ser idiotisk ut men har trua på at det skal fungere... Loftet motoren med trucken..den er gravet ned i grusen foran garasjen) mase moro med det) Takk til alle for svar... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.