Jump to content

Hvordan fortøye direkte i bøye som også har landtau

Mildjoe

Recommended Posts

Har en 17fot liggende på svai i et tau som går fra land til bøye, så jeg kan trekke båten inn/ut.

Bøya er satt opp ca som på bildet her.

Skal reise bort en stund og for å fjerne noen svake ledd vil jeg fortøye rett i sjakkelet under bøya.

Spørsmål: hvordan ville dere gjort det?

Hvis båten går noen runder rundt bøya så vil vel trinsa med landtauet «komme i veien» og bli tatt med rundt og dermed tvinne seg rundt fortøyningstauet? (Landtauet kan ikke lett fjernes)

Og hvordan er det best å feste fortøyningstauet?

Grei å la det løpe fritt gjennom sjakkelen og gå dobbelt tilbake til båten? (Hvor jeg knyter/spleiser tau-endene og fester det til baugkroken med en karabinkrok.) 

070CF6F6-7B88-4683-8A5A-2DB0C73B24D6.jpeg

Kan du ikke løsne landtauet i land, kveile det opp og henge det på bøya?

Eller: Om skjøten på landtauet bare er en knute, kan du ikke løsne knuten og dra hele landtauet i land?

Båten kan du fortøye i ringen øverst på bøya, og vil du ha det ekstra sikring kan du ta et tau gjennom rørkausa i moringslina (eller bruke sjakkel) og opp til den enden av båtens fortøyningstau som er nærmest bøya.

Eller: Fortøye båten rett i rørkausa til moringslina.

Fortøyning..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)

Takk for svar.

landtauet er 2 ganger 55meter så blir litt mye å henge på bøya kanskje...

men slår meg nå at jeg kan legge det i båten, så blir det med rundt dersom båten snurrer omkring bøya. (Tauet er spleiset så jeg får det ikke ut av trinsa)

mangler sjakkel og klemmer akkurat nå; tips til beste måte å feste fortøyningstauet i nåværende sjakkel under bøya?

Mildjoe skrev 16 minutter siden:

landtauet er 2 ganger 55meter så blir litt mye å henge på bøya kanskje...

men slår meg nå at jeg kan legge det i båten, så blir det med rundt dersom båten snurrer omkring bøya. (Tauet er spleiset så jeg får det ikke ut av trinsa)

mangler sjakkel og klemmer akkurat nå; tips til beste måte å feste fortøyningstauet i nåværende sjakkel under bøya?

Det blir mye tau å henge på bøya ja, men skulle gå helt fint å legge det i båten.

Jeg ville ha spleiset inn en kause i fortøyningstauet og festet det med ny sjakkel til moringslinas rørkause. Da har du eliminert alt det du er redd er "svake" ledd.

Eg reknar med tauverk er dimmensjonert for båtstørrelsen.  I så fall meiner eg at båten kan ligge som den gjer. Vil du fjerne eit svakt ledd så anbefaler eg knuter i staden for wireklemmer.   

I oppveksten hadde me båt liggande på samme måten i årevis, men haletauet gjekk igjennom øverste bøyering utan trinser eller anna av stål som kan tærast, og moringstauet var knytta i nederste øyet på bøya. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Legg tauet du har dobbelt igjennom kausa og opp i båten til ett kryssholt med god slakk. Da virker bøya som omvendt daumann og det svake punktet som er gjengene inni mutteren under bøya er eliminert. Disse gjengene ruster vekk og bøya løsner.

Hvis du legger en ende til hvert kryssholt trekkes tauet fram og tilbake igjennom festet nede for hver eneste båtbevegelse. Det blir det slitasje av.

Mons

Mons: du mener å bruke landtauet?

for det har jeg ikke tenkt på...

hvis jeg løsner det på land og lar den være festet som nå, i baugkroken med en karabinkrok i en sommerfuglknute på tauet, så trekker jeg båten nærmere bøya. Da har jeg fått den lenger ut og eliminert svake ledd med tauet inne på land.

Det svakeste da er nok trinsa/blokken, jeg vet ikke hvor holdbare de er?

Johannes skrev 4 minutter siden:

Du kan vel trekke båten nesten helt ut til bøya. Feste ekstra sikring slik du har tenkt i utgangspunktet.

Lina som går inn til land fester du bak på båten.

Da ligger den ikke på svai riktignok, men du har ekstra sikring og unngår snurr.

Blir det ikke unødig ekstra belastning da ved at den ikke kan snu seg mot bølger/vind?

Du sier ikke noe om hvor lenge du blir borte, men du kommer vel tilbake til høsten?

Om blåse, sjakkel og moringsline er forholdsvis nytt og i god stand ruster det ikke vekk i løpet av et par måneder.

Åpne spleisen på landtauet og dra det i land, så er du kvitt det problemet.

Om du ikke kan spleise, så lærer du deg det selv i løpet av et par kveldstimer (Google og YouTube), og du kan spleise det sammen igjen når du skal bruke det.

Legg det 12mm tauet du har dobbelt, og fest båten til den øverste ringen i bøya. 

Ikke gjør som det blir foreslått å feste landtauet bak på båten, den må få bevege seg fritt 360 grader rundt bøya.

Jeg går ut i fra at båten din er selvlensende.

Jannmar skrev 1 time siden:

Du sier ikke noe om hvor lenge du blir borte, men du kommer vel tilbake til høsten?

Om blåse, sjakkel og moringsline er forholdsvis nytt og i god stand ruster det ikke vekk i løpet av et par måneder.

Åpne spleisen på landtauet og dra det i land, så er du kvitt det problemet.

Om du ikke kan spleise, så lærer du deg det selv i løpet av et par kveldstimer (Google og YouTube), og du kan spleise det sammen igjen når du skal bruke det.

Legg det 12mm tauet du har dobbelt, og fest båten til den øverste ringen i bøya. 

Ikke gjør som det blir foreslått å feste landtauet bak på båten, den må få bevege seg fritt 360 grader rundt bøya.

Jeg går ut i fra at båten din er selvlensende.

Kommer i løpet av høsten ja.

Alt blir jo lettere ved å bruke toppringen på bøya, men jeg er fersk og trodde det var fy-fy og strengt forbudt?

image.jpg

8FF88AD2-B43E-48A7-8516-07D62865AB13.jpeg

Redigert av Mildjoe (see edit history)

Har alltid brukt toppring. Har hørt det er fyfy, men aldri hørt eller fått gode argument frå fyfy sida. 

Vi har aldri latt båten snurre fritt heller.  Ser sjeldan anna en at båt har fortøyning både framme og bak her i distriktet.     "Haletauet" ...det vi drar ut og inn med, har 2 passande spleisede (eller knyttede) løkker som er tilpassa båtens lengde og settes i kryssholdt eller ringer framme og bak på båten.  Setter fast på land med relativt stramme tau.   Har aldri opplevd problem med å fortøye på denne måten. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjeldenutpå skrev 1 time siden:

Har alltid brukt toppring. Har hørt det er fyfy, men aldri hørt eller fått gode argument frå fyfy sida. 

Vi har aldri latt båten snurre fritt heller.  Ser sjeldan anna en at båt har fortøyning både framme og bak her i distriktet. 

Jeg brukte også toppringen til å fortøye båten  i den tiden jeg hadde den liggende utpå i blåse, og det var mange år.

Her er det ingen som bruker fortøyning både framme og bak, og båtene snur seg med vær og vind, men det går tydeligvis helt greit etter som du beskriver at det brukes med hell i ditt distrikt.

Mildjoe skrev 50 minutter siden:

Jeg fant kause og sjakkel (store nok?).

Da kan jeg feste sjakkel i moringskausen og legge landtauet i båten. 

Ser dette opplegget greit ut? (Ca 2m tau)

Det ser helt greit ut. 

Om tauet på bildet er 12mm  fortøyningsline fra Biltema, er bruddstyrken oppgitt til 1800kg.

Det skal ikke rare kreftene til for å holde en båt på 300kg, når den ligger opp mot vinden.

Karabinkrok og sjakkel skulle holde fint også (10mm?). Bare sørg for at sjakkelbolten ikke får mulighet til å skru seg ut.

Men får kausen på moringslina plass i sjakkelen?

Landtauet er festet med en sjakel.  Fjern den og legg hele landtauet på land. 

Bruk enten samme sjakel eller en ny og fest båten samme sted som landtauet var festet. Problem løst?

Personlig ville jeg hatt rykkdemper på tauet mot bøye. Greit nok at den fjærer litt i seg selv, men dersom båt rykker opp og bøye rykker ned pga bølger så kan en rykkdemper hjelpe både båt, sjakel og bøye. 

Jeg er heller ikke så glad i karabinkroker. Mer glad i knute. Spesielt etter tråden her inne der forholdsvis fine karabinkroker og sjakler plutselig gir etter. Men 300 kg er jo ikke så mye vekt da.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jannmar skrev 15 minutter siden:

Men får kausen på moringslina plass i sjakkelen?

Godt poeng, den er nok litt liten...

En mulighet er å sjakle på sjakkelen som moringskausen går på, eller på bøyeringen (underste).

Evt knyte tauet rett inn et sted med minst slitasje. 

med f.eks denne knuten:

https://www.netknots.com/rope_knots/anchor-bend

med denne som sikring:

https://www.netknots.com/rope_knots/backup-knot

Grand Banks jr skrev 6 minutter siden:

Landtauet er festet med en sjakel.  Fjern den og legg hele landtauet på land. 

Bruk enten samme sjakel eller en ny og fest båten samme sted som landtauet var festet. Problem løst?

Vil gjerne ha begge muligheter lett tilgjengelig. Litt riski å skru opp og igjen sjakler ute på bøya der. 

Hva er risikoen? Å miste en sjakel? 

Du skal ikke skru opp sjakelen som går ned til moringstauet, kun den som går til landtauet. Ser ikke helt hva som er risikoen. 

Er moringstauet så slakt at du kan løfte båten opp i båten på lavvann? Da har du minimal risiko, med mindre du mener en risiko jeg ikke ser. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev 36 minutter siden:

Hva er risikoen? Å miste en sjakel? 

Du skal ikke skru opp sjakelen som går ned til moringstauet, kun den som går til landtauet. Ser ikke helt hva som er risikoen. 

Er moringstauet så slakt at du kan løfte båten opp i båten på lavvann? Da har du minimal risiko, med mindre du mener en risiko jeg ikke ser. ?

Skjønte at du mente sjakalen til trinsa, så det var det å miste en sjakel, evt et skrujern :) Mulig jeg får bøya opp i båten på fjære, så da er risikoen borte. 

De er også ganske vriene å skru opp når de er skrudd godt igjen, og det er vel meningen.

Og litt stress hvis en skal veksle mellom landtau og dette. Greit å ha begge raskt tilgjengelig.

Redigert av Mildjoe (see edit history)

Ok, da hadde jeg bare latt landtauet vært som det er, og bare festet båten i toppen av bøya. Så hadde jeg laget en sikring fra bøyas nedre festepunkt til det øvre. Da har du begge deler klart.

Redigert av Grand Banks jr
Fikset autokorrektur... (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...