Jump to content

Hvordan fortøye direkte i bøye som også har landtau

Mildjoe

Recommended Posts

Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

Ok, da hadde jeg bare latt landtauet vært som det er, og bare festet båten i toppen av bøya. Så hadde jeg laget en sikring fra bøyas nedre festepunkt til det øvre. Da har du begge deler klart.

Enig med Grand Banks jr her.

Om du synes det er vanskelig å fjerne landtau, spleise, flytte sjakler osv. så la bare alt være som det er nå. Så bruker du det tauet du har laget med sjakkel og karabinkrok til å fortøye båten i den øverste ringen på bøya + at du lager en sikring fra bøyas nedre ring til den øvre.

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Jeg er heller ikke så glad i karabinkroker. Mer glad i knute. Spesielt etter tråden her inne der forholdsvis fine karabinkroker og sjakler plutselig gir etter. Men 300 kg er jo ikke så mye vekt da.

Hvilke knuter ville du brukt her da, dersom jeg går for forslaget ditt om å lage en sikring mellom nedre og øvre ring i bøya, og deretter knyte båten i den øvre ringen?

Og vil ikke sikringen mellom øvre og nedre ring hindre fri rotasjon? Dette tauet vil vel tvinne seg rundt bøya dersom båten går flere ganger 360grader samme vei?

Jeg har 2stk 12mm tau av denne typen:

2793E568-81FA-4D75-AC1A-65185E8504DF.jpeg

Og hvis du skal sette en kause midt på et langt tau du vil ha dobbelt, dvs du kan ikke spleise den inn, er det en god knute til det?

Prøvde meg med sommerfuglknute her, evt med en backupknute bak:

65D060F3-343D-4F14-92F1-7EAE4BD50414.jpeg

Redigert av Mildjoe (see edit history)

Kommer an på hva slags festesteder du har på båten og hvor mye du stoler på det.  Knuter er ikke min styrke, og jeg liker best kraftige pullere. 

Jeg stolte på karabinkroker før, men nå etter tråden om sjakler og slikt som gir seg, så gjør jeg ikke det. Kun på sjakler og slikt der det er preget hva den tåler. I så tilfelle hadde jeg stolt på den.

Vedr bøya så roterer vel bedre og øvre ring sammen? Svivelen er under nederste ring, ikke sant?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Mildjoe skrev for 2 timer siden:

Mulig jeg får bøya opp i båten på fjære,så da er risikoen borte. 

Du får garantert bøya opp i båten på fjære sjø. forskjellen på flo og fjære på Ytterøya er i dag iflg. tidevannstabellen 1,7 meter.

Om du da ikke meget enkelt får denne bøya opp i båten er moringslina di alt for kort.

Fest det nye tauet i båten og i sjakkelen som holder moringslina fast i den nederste ringen i bøya. Dette ser ut som en skikkelig sjakkel i galvanisert stål med roterende bolt, mutter og låsesplint. Den holder.

Om hele bøya, mot all formodning skulle gå i oppløsning, vil båten fremdeles være festet til moringslina. 

Redigert av Jannmar (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...