Trond C Startet 29.Juli.2019 Del på Facebook Startet 29.Juli.2019 Min 1996 modell Honda 30 hester har fått litt trange kanaler. Eieren er satt på kolesterolsenkende medisin for omtrent det samme, men påhengeren må vel ha litt annen lut. Fenomenet har bygget seg opp over noen år, men nå går kjølealarmen alt for tidlig. Prøvde i fjor "Systemrens" (som etter husken er sitronsyre og fosforsyre) uten hjelp. Impeller er nylig skiftet. Systemrens brukte jeg før da jeg hadde innenbords, men der kan jo stoffet som etter oppskriften stå i motoren et par døgn, det får jeg ikke uten videre til med påhengeren. Kan kjøre den en stund i balje med sånt stoff, men det blir jo bare en kort stund i forhold til et par døgn. Hva gjør man med slikt? Sterkere lut, eller syre blir det vel? Har 30 liter maursyre stående til ugressbekjempelse, men tror det blir å gå litt langt. Plukke fra hverandre og ha delene i syrebad? Mange deler på en slik firetakter....... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Trond C skrev 25 minutter siden: Kan kjøre den en stund i balje med sånt stoff, men det blir jo bare en kort stund i forhold til et par døgn. Tja, du kan jo ha påhengeren i balja i flere dager om du vil, starte opp og kjøre den god og varm dann og vann. Eventuellt bunnslam i baljen har du jo kontroll på. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Ja, det blir vel nærmeste løsningen. Gjorde det sånn tilnærmet i fjor, men får holde på litt mer enn en halv dag. Vannet i murerbaljen jeg kjører den i blir varmt ganske raskt, så pauser må uansett til, og systemrensblandingen ganske tynn , får prøve med flere flasker. Relativt dyrt med 199,-/liter for en enkel syreblanding. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Du kan bruke sitronsyre. Det er i alle fall det jeg har lest her på forumet. Koster mye mindre enn Systemrens. Tror det er på Felleskjøpet du får det i 20 kg sekker til en overkommelig pris. Vedr varme så er det bra for blandingen og bli varm, men det er ennå viktigere å stadig sirkulere blandingen. Kan være du har mer igjen for å starte påhengsen hver halvtime gjennom dagen, enn å la den gå lenge 2 ganger om dagen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Jeg fant jeg en gammel tråd om dette. Fremgangsmåte beskrevet. Vet ikke om det hjalp 100% eller ikke, da tråden ikke ble oppdatert ved neste års utfordring... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Trond C Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Takk for sitronsyretips! Må prøve noe sånt, selv om han fra 2010 kanskje ikke kom helt i mål :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.