Jump to content

Dynamo til Yanmar 4jh3 TE


Bitteliten

Recommended Posts

Bygger opp et reservedelslager steg for steg til lengre seiltur. En av tingene vi skal ha ekstra ombord er dynamo. Ser av Yanmardeler.no at vår Hitachi LR 180-03C 80 amp er utgått og erstattet av denne

https://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/elektrisk/dynamo/80amp-yanmar-bytte-dynamo

som koster 4350 kroner

 

Finnes det bedre og eller rimeligere alternativer på kvalitetsdynamo som passer uten at jeg må bygge om mekanisk eller elektrisk?

Link to post

Når det ikke er tilgjengelig lengre er det ikke Hitachi men enten noe overhalt eller et plagiat.

Svaret du kan få kan også bare være avhengig av forutsetningene.
Når du bruker denne dynamoen på f.eks. bly-baserte batterier med normal kapasitet (f.eks. ca 400 - 500Ah)
da kan den helt sikkert brukes forholdsvis trygd for en god del oppgaver.

Derimot vil vel ingen (inkl. våre kjære kolleger) underskrive at du kan bruke denne for å lade
et sulten og stor bank og parallell forbruk (invertere, watermaker, mm.) uten videre definisjon eller tiltak.
Hverken spolene eller regulatoren som sitter i denne er original Hitachi,
derfor er den ikke halv så kostbart som den originale ville vært.

Noe billigere kan altså ikke være enda bedre.
Noe bedre kan altså ikke være billigere.
Noe annet krever nesten i alle fall noe tilpasning, selv om den kan være bare marginalt.

Så er det kanskje bedre hvis du begynner med grunnlag, dvs. hva dynamoen skal brukes for.
Da får diskutantene noe litt bedre grunnlag.


:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

I utgangspunktet skal dynamoen lade en batteribank på 500Ah forbruk og et startbatteri på 80Ah. Alt er AGM batterier. Den er ikke vår hoved ladekilde - der har vi generator og 100+50A ladere.

 

Watermaker blir trolig 220V drives via generator. Har ikke konkludert på inverter ennå. Men i et tenkt scenarie der generatoren ikke virker KAN det være at vi vil kjøre watermaker via inverter samtidig som vi da lader via dynamo. Det er i så fall en nødløsning inntill generatoren igjen er oppe og går. 

 

 

Finnes Hitachi LR 180-03C 80 amp fortsatt på markedet via andre kanaler? Eller finnes det andre alternative, like gode dynamoer som kan brukes i stedet (I følge deg Joerg kan jeg ha opp til 100 amp uten å bytte ut reim og reimhjul). Bosch har vært nevnt på andre fora

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Kanskje det ville vært opportunt å lukte på en ombygging allerede nå? Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har kjøpt dynamo som koster mer enn 800 kroner. Du får garantert brukbare produkter til 1500 kroner. Hvilket kan brukes om man ikke skal strekke ladekapasiteten helt til ytterpunktene. 

Link to post

500Ah AGM er for meg akkurat på grensen for slike dynamoer.
Det kan gå helt fint, andre sliter mektig.

Originale LR var veldig gode, men finnes ikke lengre som nye, i hvert fall såvidt bekjent for meg.
Uansett var de da så dyre at du da kunne like greit ha gått rett over til slik som Balmar 6-series.
Koster nøyaktig det samme, bare at den eksterne regulator ville komme i tillegg.

Men med "bare" 500Ah AGM er du som sagt akkurat på kanten til det vanlige.
Uansett type dynamo du handler av de mer "gunstige" ville jeg bare ordne at ikke inverter,
mikrobølge og slik større forbrukere arbeider samtidig.

Og så ligger jo også en stor forskjell om hvordan en dynamo brukes.
Dvs. med eller uten ekstern regulering, som bestemmer om dynamoer blir drevet mot ytterkanten i det hele tatt.
Enkelt siden intern ikke tillater å gi alt.

:fishing:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har kontroll på temperaturen på dynamoen min, ligger som regel rundt 70 grader Batteriene er sjelden under 70%. Sjelden å se at dynamoen gir mer enn 50A.

Et slikt Balmar kit kan friste BAL-60-YP-100-SV Utfordringen er min motivasjon for å koble det opp selv :-)

Link to post

Jeg har korkbatterier. 2x225 A og 1x175 A. Dynamoen som sitter i nå går ikke over 14,4 V og den lader ikke mer enn 50 A på maks. Den jobber seg ikke i hjel. Merkestrømmen er 79 A. Hvilket er maks av hva jeg tillater meg å bruke på en enkelt 9,5 mm kilerem. Dette kjører uten at remmen avgir gummistøv. Min Sterling 50 A lader sparker til med 48 A når jeg kjører aggregat eller landstrøm. I det hele tatt, ikke vanvittig effektivt.

Link to post

Ja, alt er også litt etter behov.

Bitteliten.
Motivasjon er noe annet.
Men skal du på langtur trenger du motivasjon uansett.

Til motoren din finnes det andre, ganske massive løsninger også.

F.eks.
Nå med enkelt V-reim kunne du bruke en 6-series BAL-60-YP-100-SV med maks 100A.
Den pleier å kunne levere godt ved 80 - 90A med økt turtall (f.eks. marsjfart).
Ikke mye mer enn din nå, forskjellen er at den da ikke blir varmere enn 95°C og derfor ikke sliter.

Montering er vanligvis ikke komplisert.
60-series er 3.15" feste som din, skruer medfølger.
Så må du evt. bytte kabelsko, kablene er jo lagt ut for 80 - 100A allerede, regner jeg med.


Mer strøm?
Da trenger du mer kraft inn, men det er like enkelt til din motor.
Altmount reimsett = slutt med reimproblemer, slutt med mye slitasje = KIS som du ønsker.
Tiden jeg pleier å bruke for å montere slik er ofte ikke særlig mer enn litt over en halv time.
Uansett hvordan går det vanligvis fort og veldig enkelt.
YouTube

Til din motor 4JH3-TE er det settet med nr. BAL-48-YSP-4JH-D
Deretter kunne du velge temmelig alle dynamoer som kan monteres.

Fra Balmar f.eks.
AT165, da snakker vi om opptil 90 - 125A rett over tomgang.
XT170 kan brukes når motoren ikke er IG (finnes flere hos Yanmar, også når LR180 ha Isolert Ground/minus)
XT leverer 5 - 10A mer men arbeider enda kjøligere.
Eller AT200? Da er det ca. 120 - 135A ved tomgang, og opp til 200 med økt turtall.

Noen ganger trengs det litt justering, men alle fire går inn.


:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Bitteliten skrev for 12 timer siden:

Finnes det bedre og eller rimeligere alternativer på kvalitetsdynamo som passer uten at jeg må bygge om mekanisk eller elektrisk?

Det finnes i vertfall billigere.
Denne Hitachi dynamoen er en gammel traver som finnes i trucker og noen eldre jappse biler.
Koster i bil utgave ca 1500 men tror den da er på 65A

Men som Jørg skrev er disse overhalte av andre fabrikker enn Hitachi så det spørs hvor mye som er Hitachi bortsett i fra kroppen

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
pipe skrev for 8 timer siden:

Men som Jørg skrev er disse overhalte av andre fabrikker enn Hitachi så det spørs hvor mye som er Hitachi bortsett i fra kroppen

Normalt er det ingenting igjen bortsett av alt som heter Aluminium og stål.
Dvs. hus, rotoraksling & kløene, og statorring.
Ikke en gang viklingene er på samme kvalitet og tetthet, det brukes enkle regulatorer (ofte med for høy spenning),
enkle dioder (vanligvis hele diodebroer som er billigprodusert) og t.o.m. kortere kullbørster ble oppdaget.

Det er som vanlig, en får det man betaler for.
Når kunder spør meg hvordan det er å forstå
så pleier jeg å svare at en kan bruke internet for å sjekke.

Se f.eks. hva prisene for det samme produkt er i både Kanada og USA,
så vet du hvor mye penge produsenten brukte for å produsere.

Ser vi på LR180-LCx som eksempel siden vi har dette her.
Det er stortsett 3 modeller ute, pluss den som bl.a. vår kollega tilbyr (og den er
teknisk den beste av alle 4 på aftermarked sett i rekkefølge).

Den billigste av plagiatene koster rundt 2200,- her i Norge.
I Kanada koster denne gjerne 33,- kanadiske dollar (ca. 220,- NOK) inkludert avgifter i butikkene der.
Og da fortjente både innsamleren, plagiatprodusenten, deleprodusentene, fraktselskap, grossist, forhandler og staten allerede.
Så, her ser man omtrent hva billig material koster, og hva "du" evt. kjøper når du kjøper "billig".
Jeg ser ikke så riktig hvor mye reserve en slik dynamo er verdt
på en båt som koster mer enn 10.000,- kroner eller skal seile mer enn 100 meter fra land.   

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Dette blir en filosofisk betrakning. På sett og vis. Hvis jeg tar for meg Hulda, som jeg kjenner nokså godt. Sist vi var ute, gikk vi til og fra slipp/hjemmehavn. 10 timer hver vei. En ren transportetappe. Vi logger motortimer. Så på 20 timer transportetappe, gikk motoren 8 timer. Og grunnen til at motoren gikk 8 timer, var at vinden døde hen. Tidsbruken her er vel synonymt for Hulda, to- til tre ganger mer seil enn motorgange. Hulda seiler også fortere enn motoren innen rimelighetens grenser greier å drive båten. Hulda, når 'alt er slått av', konsumerer 3,5 A. Starter vi opp Garmin og autopilot, trekker båten fort mellom 8- og 10 A. Med den batterikapasiteten vi har, kan vi gå ett døgn uten å lade. Hvis vi er ute og seiler, trenger å lade, tar vi ikke ned seilene og starter en diger motor som på 'prompeturtall' trekker 20 hk for å lade batterier. Da starter vi aggregatet som med 4 hk bruker en halvliter diesel i timen og kjører vår utmerkede Stirling 50 A lader. Hvis vi skulle ut på langtur, ville strømforsyningen kommet fra solceller i tillegg. For oss blir motorens dynamo i hovedsak en dings for å stramme kileremmen. At dynamoen i tillegg produserer strøm, er en ren bonus. Jeg har tenkt mye på dette. Til vår motor kan vi også kjøpe ombyggingssett til flatrem. Og i garasjen har jeg en 130 A dynamo liggende. Finner at for oss vil ikke utlegget gi tilstrekkelig 'kjøpstilfredsstillelse'. Vi har to fungerende billigdynamoer. Den ene ligger som reserve. Den andre står på motoren. Disse 'refurbished with pride'-dynamoene fra USA er i hovedsak noe skvip. Det er jeg enig i. Men når en slik dritt kan kjøre 1000 timer, er det greit. Etter 1000 timer begynte frontlageret å bli litt raklete. Biltema leverte nytt møkkalager til 50 kroner. Børster og resten var greit. Smekket det sammen og klar for nye 1000 timer. Jeg forlanger ikke mer. Går vi fra havn til havn, plugger vi inn landstrøm. Skrur på en vender og Stirling slår inn. Det viktigste er i grunnen å vite hvor mye strøm man trekker ut av batteriene og hvor mye man har igjen. Og aggregatet vårt kan kjøre med 30 grader krenging. Bilmotoren vi har i Hulda er ikke happy om krengingen over tid blir stort mer enn 5 grader. @Bittelitenhar naturligvis en noe annen vinkling til problematikken. Men skal han kloden rundt, er det vindmotoren som må være hovdefremdriften. Og hovedmotoren må brukes til noe annet enn å lade batterier.

Link to post

 

 

Like everything else in life you get what you pay for med andre ord ?

 

eieren av aquatec watermakers i Tyskland mente at Bosch hadde billige og gode dynamoer til rundt 100euro.

 

joerg, når du skriver «Ser vi på LR180-LCx som eksempel siden vi har dette her.
Det er stortsett 3 modeller ute, pluss den som bl.a. vår kollega tilbyr (og den er
teknisk den beste av alle 4 på aftermarked sett i rekkefølge).« tenker du at den som jeg linket til i mitt første innlegg er den beste av aftermarket dynamoene? https://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/elektrisk/dynamo/80amp-yanmar-bytte-dynamo

 

Hulda. Helt enig i at hovedlading kommer fra generator og 220v ladere. Dynamo er backup lading. Og uten en fungerende dynamo fungerer motoren dårlig så vidt jeg vet. Derfor ha dynamo i reservedelslageret. Dynamo er definert hos meg som kritisk. Akkurat som vannpumpe til motor. Der har vi med et rep set. Vår gamle Hitachi dynamo har ikke ekstern regulator. Jeg er happy med det den yter som den er. Heller det enn å øke ytelsen og dermed slitasjen. 

 

Så køddes det hele til når jeg prøver å ha 2 tanker i hodet samtidig. Skal ha watermaker ombord. De beste og mest driftssikre er 220v. Alle anbefaler det om man har agregat ombord. Så liker jeg å tenke redundans. Så kanskje wm kan drives via inverter til nød?  Da må det inn en inverter som leverer minst 1500w i tropisk klima (type 3 kw på 20 grader) og da må batteriene lades fra dynamo mens wm går. Da hadde det vært bra med noe som leverer 80-90 amp Enkleste er å bortdefinere watermaker som kritisk. Da trengs ikke redundans ?. Samtidig så åpner større dynamo og inverter for lithium batterier, og da er jeg inne på et kostbart spor jeg ikke er helt klar til. Der vi skal seile må vi ha kritisk teknologi som er lett tilgjengelig. 

 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev for 1 time siden:

Så kanskje wm kan drives via inverter til nød?  Da må det inn en inverter som leverer minst 1500w i tropisk klima (type 3 kw på 20 grader) og da må batteriene lades fra dynamo mens wm går. Da hadde det vært bra med noe som leverer 80-90 amp.

Og da er du over på en Balmar. Dvs. to. En montert, og en i reserve. Tror jeg hadde gjort det slik. Men du får ta en prat med @Framtia og @Kjellg. Ikke alltid bare-bare å få dette helt på stell...

Link to post

Motoren funker uten dynamo, det elektriske går på batteriet. I hvert fall de motorene jeg kjenner. Men dynamoen er der, naturligvis. Jeg var en tid verdensmester i å knekke diodebroer. Motoren gikk like greit, men den trekker natruligvis litt strøm, 1 A eller 2. Min drøm er en inverter på 2 kW. Det kunne jeg tenkt meg. Går du i løypa lithium, vil du finne at det kommer en ekstra utgift på mellom 50- og 100 000 kroner. Alt etter som utstyrs/kontrollnivå. Lithium er naturligvis helt suverent. Men tunge strømbrukere som elektromotorer bør vel uansett kjøre på vanlige blybatterier. Tenker da på wincher, baugpropell, selvstarter. En vanlig dynamo leverer vel glatt 80 A. Den jeg har liggende i garasjen er for en Jeep Grand Cherokee, og har merkestrøm 130 A. Og watermaker kan du vel kjøre mens vinden blåser og solen skinner. Du er ikke nødt til å kjøre den midt på natta i vindstille.

Link to post

enig med @Komodo og @Hulda. Det hele blir komplisert...

 

jeg tenkte en 2 kw inverter helt til jeg så effekten ved 60grader (tropene, inni teknisk rom i båten). Da må jeg opp på 3 kw. Men den er svær, så jeg får se det litt an om ikke en 2 kw holder. Den leverer 1450 w kontinuerlig ved 40grader, 1000w kontinuerlig ved 65 grader

Watermakeren drar ca 1100w 220v. Det blir jo en hel del amps ut av batteriene. Vet ikke helt om mine agm er så glad i det i 1 times strekk..  derfor kjøre motor og lade på samtidig, men de vil jo tappes gitt at jeg maks har 80-90 amp fra dynamo. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev 1 time siden:

men de vil jo tappes gitt at jeg maks har 80-90 amp fra dynamo. 

Jeg ville ikke dratt 80-90 Amp ut av en dynamo kun på en enkel V-reim. Da ville jeg investert i Balmar Pulley Kit for 10 spors Serpentine reim.

https://shop.pkys.com/Balmar-Altmount-48-YSP-4JH-D-Serpentine-Pulley-Kit-for-Yanmar-4JH3-TE-THE_p_4821.html

 

Og kanskje 2 av disse, med en feit large-case ekstra dynamo på 210 Amp. Da har du så det holder. :smiley:

https://shop.pkys.com/Second-Alternator-Kit-for-Yanmar-Engines_p_2764.html

 

 

Link to post

Ikke noen utfordring. Den pumpen er avhengig av at motoren går. Hulda: 220 V dykkepumpe med nivåbryter som pumper mange ganger den du har montert. Går på aggregat og inverter, kan flyttes rundt. Ville uansett montert inverter høyt i båten. Når vannstanden konker aggregatet i Hulda, har for lengst hovedmotoren druknet. Kommer an på hvordan man filosoferer, prioriterer og legger opp anlegget. 

Link to post
Bitteliten skrev for 13 timer siden:

Utfordringen med annen reim og bytte reimhjul er at det er montert ekstra reimhjul allerede. Og det er helt uaktuelt å ta det bort da dette er nødlensepumpa vår ?

Er ekstrareimhjulet satt på/foran originalhjulet?
I så fall er det ikke et problem fordi hjulet fra Balmar/Altmount monteres -over- originalhjulet.
Dvs. som en kopp, vises fint på YouTube.
Betyr altså at den bare bygger noen millimeter lengre ut.

:fishing:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Bitteliten skrev On 30.7.2019 at 10.10:

joerg, når du skriver «Ser vi på LR180-LCx som eksempel siden vi har dette her.

Det er stortsett 3 modeller ute, pluss den som bl.a. vår kollega tilbyr (og den er
teknisk den beste av alle 4 på aftermarked sett i rekkefølge).« tenker du at den som jeg linket til i mitt første innlegg er den beste av aftermarket dynamoene? https://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/elektrisk/dynamo/80amp-yanmar-bytte-dynamo

Ikke den beste av aftermarked dynamoene,
men jeg mener at det er den beste av disse 4 som ser ut som LR180-LCx, ja.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 1 år senere...

Dette er en gammel tråd som jeg startet som kanskje er aktuell for flere

Tråden er ikke så lang, men jeg oppsummerer kort det viktigste her ?

 

jeg skal ha en ekstra dynamo ombordi reserve for langtur. Den jeg har i dag virker som om den er i god stand. Den lader ok, og ikke blir den for varm heller. 
 

Litt usikker på om jeg skal sette på en ny nå og ha dagens i reserve eller om jeg kjøper ny og har den i reserve. Uanset så er tanken min å kjøpe en Balmar 60 100 SV. Uten ekstern regulator da jeg allerede har en Sterling A2B 120 amp lader som sørger for god lading 

 

Det jeg er usikker på er elektrisk kobling av dynamoen. Og kanskje noen har gjort dette før meg og kan hjelpe ?. Kanskje @Joerg fortsatt er aktiv her?

 

Min dynamo ser slik ut 

BD3D02E2-46D4-44F7-8D29-EE9EC1984B74.jpeg.1129a23f3aedbdf797e359204dff3308.jpeg
 

balmaren ser slik ut

image.png.794dace9da05fe302a6df815b7771c5e.png
 

mitt enkle spørsmål er da hvilke ledninger kobler jeg hvor på Balmar dynamoen?

 

 

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...