Jump to content

Familie av landkrabber vil bo i båt

Evehei77

Recommended Posts

Hei, vi er en familie på fire og vurderer sterkt å bo i båt. Lei A4 livet og vi elsker sjøen, men har null erfaring med båt. 

Pga barna vil det ikke bli akuelt før om en 5-6 år men jeg har lyst til å forhøre meg litt og tenker også at det trengs en god del forberedelser.

Det er snakk om å selge huset vårt så tenker et budsjett på ca. 1,5-2 mill og da til motorbåt. Er det mulig å få en båt med et "skikkelig" bad der man kan dusje og gå på do?

Vil også gjerne ha minst 3 lugarer/soverom.

Hvilken havn i Oslo-området er det mulig å bo i permanent og som har best fasiliteter for fastboende (vaskemaskin/tørketrommel f.eks.)? Hørt om Vollen Marina i Asker...

Andre tips hva man burde lære seg fram til det blir aktuelt? Båtførerprøven logisk, men noe annet? Hvordan er det faktisk å bo i båt om vinteren når det er iskaldt og stormer?

Jeg har lest at det nå er mulig å folkreregistrere seg med adresse i en havn, stemmer det? Også sånn med tanke på at minstemannen jo må gå på en skole i nærheten.

Kom gjerne med mest mulig innspill, ting man må tenke på :-)

Hei. Hvis du søker på bobåt til den prisen på Finn, ser du fort at her får du stor båt med fullverdig bad hvis du går for saktegående litt eldre båt. 

Siden dere har null erfaring, tenker jeg du bør begynne med å skaffe deg en turbåt på rundt 30 fot og lære å navigere, manøvrere og vedlikeholde den, overnatte på tur med familien osv, altså vanlig båtliv. Ellers kan overgangen til 45 fots bobåt på 15 tonn bli vel stor om 5 år?

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Flere har stilt det spørsmålet, her en link til svar jeg fikk når jeg søkte på 'bo i båt' https://baatplassen.no/i/search/?&tags=bo i båt&search_and_or=and&search_in=titles&updated_after=six_months&start_after=1446768000&start_before=1564272000

...om 5-6 år kan mye være forandret, så dere får orientere dere og ta en realitetssjekk. Det er noen på BP som bor i båt, for meg er noen uker hver sommer nok :-)

Evehei77 skrev for 9 timer siden:

Hei, vi er en familie på fire og vurderer sterkt å bo i båt. Lei A4 livet og vi elsker sjøen, men har null erfaring med båt. 

Pga barna vil det ikke bli akuelt før om en 5-6 år men jeg har lyst til å forhøre meg litt og tenker også at det trengs en god del forberedelser.

Siden det er snakk om to barn ville jeg tenkt meg godt om. Vil barna trives med å bo i en båt som ligger fortøyd i en eller annen trist marina året rundt? Barn har gjerne andre behov enn bare "å bo". 

Viktigst er hvor man har tilhold og om det er sentralt i forhold til alt annet som butikk, bysentrum, buss, biloppstillingsplass osv. Med et par ungdommer ombord må minst båten ha en størrelse som denne.  Kanskje et fritidsbåt skipper DL5 kurs er en god start.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126092246

Bare et eksempel. 

Noen byer har tilrettelagt for bo båter og der kan man ha adresse på havna. Vi bor selv i Grimstad.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...