Jump to content

Kvern på Tmc-båttoalett virker ikke

Kompass83

Recommended Posts

Klarte å miste en porta-potti over bord i fjor høst, og da tenkte jeg at jeg aldri skal ha noe sånt igjen. Fikk dratt den ombord igjen, men vurderte seriøst og la den ta turen til Danmark. Da jeg kjøpte båt i år, var elektrisk toalett viktig. Og det er herlig så lenge det virker. Noe det ikke gjør nå :-/

Jeg er den lykkelige eier av en TMC-dass på 18A, det er stort sett det jeg vet om den. Den har velger for septiktank og rett ut. Septiktanken har egen elektrisk pumpe og den funker fint.

I går tømte jeg septiktanken for første gang. Etterpå fungerte toalettet som normalt. Men etter dette igjen var jeg på do. Jeg kvernet litt ekstra lenge for å få skylt ned alt, og plutselig stoppet kverna på toalettet helt. Det kom ganske mye vann i skåla, og dette ble værende i skåla. Øste det ut.

Det virker som kverna får strøm, for når jeg trykker inn bryteren gir det litt utslag på lampa der inne. Men kverna virker ikke, lager ikke lyd. Har prøvd å vri om velgeren til «rett-ut-posisjon», men hjelper heller ikke.

Er sikker på at ingen har putta våtservietter, q-tips eller dameutstyr nedi der.

Er det noen kjappe triks som kan løse dette, eller må jeg pelle fra hverandre svineriet?

+

64996486-ED60-48AB-945A-9B611F86F622.jpeg

Faren for at du må plukke den opp er stor, hvis du får tak i en slik gammeldags "gummismokk" med håndtak til å åpne dass med, kan det være redningen.

På sikt burde du skifte ut hele greia med f.eks Dometic Master flush, jeg gjorde ett slikt skifte etter at jeg gjentatte ganger hadde problemer med TMC dassen.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Kompass83 skrev 36 minutter siden:

Er sikker på at ingen har putta våtservietter, q-tips eller dameutstyr nedi der.

Det er dat mange som har påstått før, he he. Men TMC toalettpumper er heldigvis kurante å åpne for rengjøring.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tusen takk for det siste tipset der Flid, det var det som til slutt gjorde susen ?

Jeg begynte med å sjekke strømmen, den var ok. Deretter testa jeg Donald-smukken fra Jula. Fikk opp et langt strekk med dasspapir. Brukte en plastgaffel og en lang, utrettet slangeklemme for å få opp alt papiret. Kverna var fortsatt dau. Så tok jeg flaskeåpneren på leather-manen og fikk skrudd en halv omdreining bak på pumpa. Kom så vidt til. Da funka kverna igjen! MacGyver-oppskriften funker fortsatt, man kan fikse de største problemer med en lommekniv! Endelig går det an å drite, jeg har knapt vært gladere ?

24DD8096-BD34-424D-B454-D866F4FA7843.jpeg

0E4FDEF2-D0CB-4F2C-A53B-01C1AEB0DD6A.jpeg

0B8DE4D9-7AC6-4ECB-B7CE-C64ED548F01D.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...