Jump to content

Riggkran i Oslofjord-området?


hexachordia

Recommended Posts

For noen uker siden fikk jeg hjelp av et riggfirma her i Drøbak til å skifte ut det gamle vaier-baserte genoafallet på min Albin Alpha seilbåt til Dynema.

Etter å ha seilt på kryss ut Oslofjorden her i forrige uke la jeg merke til at genoaen trengte å strammes opp før innrulling. Fallet sitter nå fast i toppen der det går inn i masten og genoaen går hverken opp eller ned men lar seg rulle inn. Jeg tenker at det sitter fast øverst og løsningen er å klatre i riggen og få det løs ovenfra. Det er original 7/8-rigg på båten av type Isomat. Høyden er 14,5 meter og jeg ønsker ikke å la meg heise opp i riggen selv. Finnes det et sted i Oslofjord-området hvor man kan komme til via et stillas uten å klatre i masten?

Link to post

Om det er enkel biltilkomst der båten er nå, og du kan disponere bil med hengerfeste, kan det være like enkelt / raskt / billig å leie seg en lift... https://www.naboen.no/produktkategori/lifter/lift-tilhenger/ de mastekranene jeg kjenner til disponeres av båtforeninger og riggfirmaer. Om det ligger en større seilbåt i båsen ved siden av, kan du evt bli heist opp der og dra mastetoppen inntil.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post

With Marine eller Southern Cross Spars driver jo med rigging ihvertfall, Sørfonden har mastekran, det er kran i gamlehavna i Drøbak, men der kan det være litt sjø, og jeg vet ikke hvor høy den er. 

 

Det enkleste er nok å heise opp noen andre enn deg selv, kanskje? Eller er det selve heisinga du vil unngå uansett hvem?  

 

Hva med ei bru? Ormøya eller Malmøya (vet ikke hvor høy de er)?

 

Og hvor er båten nå?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
hexachordia skrev 39 minutter siden:

Båten er i Drøbak og det var With marine som monterte nytt genoafall. Jeg vil først og fremst unngå å betale 3-5000 for noe som er fikset på kort tid vil jeg tro.

 

Hvis du stikker til With i Lenagbukta kan det jo hende de fikser det på et øyeblikk uten at det koster 5000, siden de har montert fallet og muligens oversett en trinse som også skulle vært bytta? 

Link to post
hexachordia skrev 17 minutter siden:

Hei. Det ble ikke byttet trinse ved skifte av genoafallet. Er det standard prosedyre?

 

Tror ikke det, de må byttes når de er slitt, så ikke fallet kan hoppe av og kile seg fast. Lurt å få sjekket det som sjekkes kan når noen er oppi der, eller masta.tas ned.

Link to post
hexachordia skrev 11 minutter siden:

Ok. Bør det være annen dimensjon på trinse til vaier (tipper den var 4mm) og ved bruk av Dynema som er 8mm tykt?

 

Det tror jeg ikke, pointet må vel være at trinsa "fyller ut i bredden" slik at det ikke er plass for fallet å kile seg fast mellom trinsa og det som er på sidene av den. Når trinsa er  slitt er dessuten "kantene" lavere, så fallet lettere hopper av. 

 

Mulig du kan bytte til trinse med "høyere kanter". Men problemet med slitte trinser er at det blir plass på sidene hvor fallet kan kile seg nedi. 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
hexachordia skrev for 1 time siden:

Ok. Da er jeg redd dette kan bli mast ned og dyrt.

 

Hvis det for enhver pris ikke skal heises noen opp i noe som helst så må vel masta ned ja. Men de tok vel ikke ned masta for å bytte fallet?

 

Jeg ville ringt With og forklart situasjonen. Hvis det var de som gjorde jobben i Drøbak har du nok primært betalt for kjøring fra Leangbukta (eller har de filial i Drøbak?) og selve fallet. Ny trinse koster ikke mye, og jeg gjetter det er en halvtimes jobb at most. Ville ikke forundre meg voldsomt om du får fiksa dette på en grei måte dersom du kan "stikke innom" i Leangbukta, siden du alt har betalt en slant og ting skulle vært på stell nå. (Jeg vet jo ikke hva som har skjedd, men hvis det skyldes at trinsa er slitt, så er det noe som kunne vært oppdaget og utbedra i samme slengen, det er jo ikke akkurat et ukjent fenomen, og det er vel ikke det første fallet de har bytta, for å si det sånn ... )

 

 

Link to post

...bytte av fall skjer vel fra dekk, bruke det gamle til å dra gjennom det nye. Når man skifter fra wire til dyneema kan det være det ble stilt / burde blitt stilt spørsmål til tilstanden på trinsa. Men da må riggeren opp og kikke... men trinse for tau og wire er to forskjellige ting ‘i min bok’... og er wire slitt er trolig trinsa slitt... vanskelig å vite hva som ble sagt / gjort,

Link to post
Code0 skrev 24 minutter siden:

.Men da må riggeren opp og kikke... 

 

Ja, det er sant, fikk det for meg at de hadde vært oppe i masta ved bytte av fallet, men det trengs jo ikke.

 

Jeg fikk bytta registerreim i Drøbak en gang. Den røk på nytt kort tid etter bytte, fordi jeg ikke hadde bedt om å bytte strammehjul samtidig, sa de på verkstedet. Så jeg punga ut en gang til, ung og dum osv.

 

@hexachordia Nå er ikke dette det samme, og With lever jo ikke akkurat av å være vrange heller, ei trinse koster mindre enn et fall og hvor mang sekunder bruker de opp i masta tro? Jeg ville ikke sett så mørkt på det før elendet evt. er et faktum.

 

 

 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
hexachordia skrev for 2 timer siden:

With marine hjalp meg i en periode hvor de egentlig var fullbooket, så det er sikkert grunnen til at det ikke sjekket alt. De har vist god service, så ingen kritikk av dem. Stikker ned til dem i dag.

 

Det er min erfaring med With også. god service. Men de har vel litt å gjøre i sommermånedene de også ... kanskje litt mindre travelt etter ferien?

 

Si ifra om det ikke løser seg. Jeg har båtmansstol, så hvis storseilfall og spinnakerfall er ok er det forsvarlig å bli heist opp, ikke umulig at jeg tar en tur til Drøbak en av de kommende ettermiddagene (bare det slutter å regne)

Link to post

Tusen takk for det. With marine svarer ikke på telefon i dag og har sikkert ferie. Jeg var i havna i sentrum i Drøbak i dag og krana i småbåthavna er høy og stor nok til å løfte en mann opp. Man komme rogså greit til med båten rett ved siden av. Skulle du ha lyst på et lite oppdrag hadde det vært meget hyggelig. Jeg har tel 97 59 20 27. Vh Andreas

Link to post
aileenll skrev for 2 timer siden:

Du har en mangel i monteringen av furlexen, skal være en "ledøgel" på masten, som gir en vinkel mellom staget og fallet:

 

 

Jeg hadde en morsom klatreøvelse i denne masta på onsdag :0) Har en båtmannsstol som blir altfor sjelden brukt og en høydeskrekk som blir altfor sjelden utfordret ... 

 

Jeg tror "disken" på bildet er ment å kompensere for det. Det er ikke lett å se på bildet, men den har to diametre på hver halvdel og får da to "kanter" på sidene som muligens er ment å stanse fallet (når den står vendt med den største diameteren fremover). En patent som sikkert funker når disken er ordentlig tight og ikke kan svive rundt. 

 

På min båt sitter gjennomføringen til fallet separat litt nedenfor innfestingen til forstaget slik at det naturlig blir litt vinkel som hindrer at det tvinner seg (har Furlex men ingen "ögla), mens på denne båten går fokkefallet inn rett under feste for for-staget, i samme brakett, slik at fallet og staget er helt parallellt.

 

Jeg ville definitivt satt på en "ledøgel" som vist på s. 25 i pdf'en. Men det skal sies at når fokkefallet ble strammet opp skikkelig, så oppførte det seg helt eksemplarisk, og disken, som også ble strammet til så den ble mye tyngre å svive rundt, var ikke til noen funksjon. Det beste er kanskje å få skiftet avlaster til fallet så det blir låst skikkelig.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...