Jump to content

Yamaha F9,9HMH er tungstartet når kald.

nomen

Recommended Posts

nomen skrev 4 minutter siden:

Burde ikke motoren gått med "tilskuddet" hele tiden hvis denne "choken" er defekt?

Må prøve dette ut, har aldri vært borte i at den spolen har vært defekt.

Når jeg har byttet forgasser på F9.9/15 for å gjøre om til F20 har jeg alltid byttet over spolen fra original forgasser..

nomen skrev 11 minutter siden:

Gjør ny test imorgen tidlig med kald motor.

Ikke ofte det er for varmt for å drive testkjøring i Norge...  :giggle:

• 2 uker senere...

Nå har motoren stått i over to uker, og gleden var stor når den startet på første draget idag.

Gleden var imidlertid kortvarig, for den drev og jukset og stoppet ett par ganger før den ble varm. Den var jo litt "kilen" før også når den var mellom kald og driftsvarm. Kjørte rolig ut av havna for å få litt varme som vanlig.

Dro så på for å få den opp i plan, men motoren bare sperrer, og vil ikke opp i fult turtall. Slipper av gassen og motoren går helt fint på tomgang og opp til ca halv gass.

Opp på hengeren og hjem igjen, opp med forgasser, kan ikke se noe feil. Blåser igjennom alle kanaler, setter sammen, samme feil.

Ser at det kommer uforbrent bensin i eksosvannet når den sperrer, kan det være noe med tenning?

Tok ut plugger, de er helt tørre, så det later til at den klarer og brenne opp det meste av bensinen. Det er litt sot på pluggene, så jeg pusser de rene og setter på plass, samme feil.

Hva er det jeg overser tro?

Jaggu godt ferien er over?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

• 1 år senere...
Arild81 skrev 1 time siden:

Fant du ut av feilen? 

Vet ikke om det var noe feil, den har iallefall fungert helt greit i sommer.

Har vært nøye med å sette gassen presist på "Start"- merket og pumpet blæra hard før hver start, og da har det ikke vært noe problem.

• 8 måneder senere...
nomen skrev On 15.11.2020 at 17.23:

Vet ikke om det var noe feil, den har iallefall fungert helt greit i sommer.

Har vært nøye med å sette gassen presist på "Start"- merket og pumpet blæra hard før hver start, og da har det ikke vært noe problem.

Hei, har en slik motor 4-takts 9.9 sport ombygd til 20hk med samme problem: Tungstarta når den er kald, ellers lettstarta og går som ei klokke. Du skriver du er nøye med å sette den akkurat på startmerket. Min er bygd om til fjernkontroll  (og er uten rorkult), så jeg har ikke det merket. Hadde vært takknemlig om du kunne lagt ut et bilde som viser hvor mye pådrag det er på forgasseren med håndtaket i startposisjon.

Ldlf skrev for 8 timer siden:

Hei, har en slik motor 4-takts 9.9 sport ombygd til 20hk med samme problem: Tungstarta når den er kald, ellers lettstarta og går som ei klokke. Du skriver du er nøye med å sette den akkurat på startmerket. Min er bygd om til fjernkontroll  (og er uten rorkult), så jeg har ikke det merket. Hadde vært takknemlig om du kunne lagt ut et bilde som viser hvor mye pådrag det er på forgasseren med håndtaket i startposisjon.

Tror jeg ville begynt med å rengjøre forgasser, primestarten tar fra laveste punkt i flottør kammeret, fort at ei vannperle kan sette seg der eller annet rusk og rask. Gjorde det på min og ble mye bedre, har også montert forfilter med vannutskiller nå for å unngå problemet igjen. 

vestsiå skrev for 3 timer siden:

tja....... magre kalde, 4 t er vel ikke noe stort problem....... mitt spørsml ...........er har denne motor ladespole? regulator?

Har du El start? 

Min er manuell, den har ladespole men ikke regulator og likeretter. Kjøpte en rectifier på aliexpress, nå lader den batteriet så fint atte. 14,4 volt uansett turtall ?

Synes den er tungstartet igjen denne sesongen, dvs. den starter lett, men stopper igjen.

Er slik kun når den er kald, mistenker feil på automatchoken.

Skal forsøke å skifte choke/forgasser, og se om jeg får luket ut hva som er feil.

Må si at Yamaha skuffer meg med denne motoren☹

nomen skrev 2 minutter siden:

Synes den er tungstartet igjen denne sesongen, dvs. den starter lett, men stopper igjen.

Er slik kun når den er kald, mistenker feil på automatchoken.

Skal forsøke å skifte choke/forgasser, og se om jeg får luket ut hva som er feil.

Må si at Yamaha skuffer meg med denne motoren☹

Min var også sånn til jeg gjorde ren forgasseren, som sagt primestarten tar fra laveste punkt i flottør kammeret, der dritten samler seg. Gjorde min ren i høst og i år har den gått veldig fint. Monterte også forfilter med vannutskiller, så nå skal problemet være løst, håper jeg ?

Problemet med motoren er at den skal gå så fryktelig magert. Mye bedre med en 2 takt som får nok bensin og starter stortsett med en gang. Ellers er det lite feil med 9.9 sport. Eneste kjente feil som yamaha forhandleren jeg bruker har sagt er at flottør nåla sveller og dermed ikke klarer å åpne helt. Dette merkes med at den mister litt turtall ved fullt pådrag, hjelper å pumpe på primer pumpa på slangen. Men koster 80-90kr for ei ny nål. 

nomen skrev for 1 time siden:

Forgasser ble demontert i høst, var helt ren.

Samme er tanken.

Har nå kryssbyttet chokesolenoiden med en annen, så skal jeg se om feilen flytter seg.

Håper det ordner seg. 

Min så også helt ren ut, men er ør små kanaler, må blåses rent med forgasser rens og trykkluft. 

Arild81 skrev for 9 timer siden:

Min så også helt ren ut, men er ør små kanaler, må blåses rent med forgasser rens og trykkluft. 

.. og noen ganger hjelper ikke det heller.  Da kan ultralydvasker være tingen, den får banket løs dritt på plasser man ikke kommer til ellers

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 3 år senere...
On 8/7/2019 at 2:23 PM, Island Gypsy 36 said:

Ja, Uansett forslag te navn så må du bytte denne til en som hører til 9,9 sport.

Noen som vet artikkelnummeret på prime start til 9.9 ? 

Ev. kan man se om den som står på forgasseren er til 9.9 eller 20 versjonen?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...