nomen Startet 29.Juli.2019 Del på Facebook Startet 29.Juli.2019 Min Yamaha 9,9 med 20 hk forgasser fungerer helt 100% på alle måter, men første starten når motor er kald ( etter en natt) er noe tung. Må dra til 6-7 ganger før den starter, selv om blæra er hard, bensin er i "se glasset" og alt tilsynelatende er ok. Noen som vet hvordan choken fungerer på disse motorene? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Hadde samme problem på vår 9,9 Yamaha sport med 20 hk forgasser i fjor. Genrelt tungstartet, og stoppet ofte på tomgang. Byttet forgasser, da gikk den som en drøm. Kunne sikkert renset og justert opp forgasseren, men jeg fikk en ny som jeg satt på så da var problemet løst. Det hører med til historien at jeg akkurat hadde kjøpt båt og motor (brukt 2016 mod), så forhandleren følte vel et ansvar for at ting skulle virke. Alle mine problemer med Yamaha forsvant imidlertid som dugg for solen i januar da motoren ble hentet av noen som sikkert syntes den så fin ut. Kjøpte da en ny Suzuki... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fjordland Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Choken henter bensin fra et lite kammer parallelt med flotørkammeret. Blir styrt av et elektrisk varmeelement som åpner og stenger dette. "choke-kammeret" før bensin fra flotørkammeret via en tynn kanal som går i bunn av flotørkammeret. Denne er noe av det første som tetter seg til når du får vann/drit i forgasseren. Av med forgasser, flotørkammeret, og gjør reint så er den nok iorden igjen. ? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Takk for tips, dette skal prøves. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Fjordland Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 (redigert) Her ser du "chokekammer" og den lille kanalen som forsyner denne. Det andre kammeret du ser til høyre er til aksellerasjons dysa. Kjapp måte og teste dette på, er og fylle litt bensin\rødsprit i selve chokekammeret, og se om det siver ut gjennom hullet i bunn av flotørkammeret. Kanalen her er trang, så fylling går nokså sakte. Og vann vil mer eller mindre blokkere denne. Redigert 30.Juli.2019 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Fin motor med en ganske delikat forgasser. Ville nok montert et ekstra bensinfilter med vannutskiller på en slik. Ser litt av den her på en GIF eg laget. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Super deling Fjordland Sitér dette innlegget Link to post
karsteb Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 (redigert) Som Fjordland sier - bensinfilter med vannutskiller gjorde susen for meg (Mercury 6hk 4t) . Inntil denne kom på plass hadde jeg alltid en skrutrekker under motorlokket for å drenere flottørkammeret nederst på forgasseren når maskinen ble tungstartet. Nå starter den på første drag! Ellers har jeg opplevd at intern tank kan være problematisk. Jeg hadde en Yamaha 4hk 2t med intern tank der det ikke var bensinfilter overhodet mellom interntanken og forgasseren - det medførte et lite flak fra tanken fant veien inn i gasseren. Oppdaget først tredje gang gasseren var på kjøkkenbenken under ekstra sterkt lys... Nå er ekstern tank og eksternt filter med vannutskiller svaret for meg. Lærte det av en av de store gutta som joller året rundt. Etter en uke med kjøring ligger det en liten mm med vann nederst i glasset på vannutskilleren, så det er tydeligvis ikke mye som skal til hvis det ikke håndteres. 700 fra Internett, 1300 fra f eks Watski. Bensinfiltre er tydeligvis dyrere enn dieselfiltre - for meg ser de like ut i funksjon, bortsett fra filterpatronen som virker å være 10 mikron på bensin og noe mer på diesel - kanskje innsatsstoffet er gullforgylt, mindre kjemisk eller noe, hva vet jeg... Husk i tillegg kjemisk gjengetetting til kuplingene på filteret, de blir ikke tette på egenhånd, og du ønsker ikke luft inn gjennom gjengene her. Jeg forstår gjengetape løses opp i bensin så det funker visstnok ikke. Redigert 6.August.2019 av karsteb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 Har en slik (jævel) sjøl som er jazzet opp til 20hk. Har hatt den i 3år, og først nå begynner vi å bli venner. Den må helst gå et par minutter og få litt varme i seg før jeg kan røre girspaka. På førstegangsservice'n (og forsåvidt eneste) forlangte jeg orden på motoren. Forlangte og at dem justerte opp tomgangsturtallet, da den gikk for sakte og stoppet i hytt og (helvete) pine. Noe uhøvisk språkbruk i parantes her, men denne motoren har fremskaffet dem. Men som sagt, vi går greit sammen nå. Litt rusing når den er kald gjør susen. Går ganske bra, og er grei på forbruket. Er den først blitt varm er den helt topp. Har en 2takter stående som en slags trussel mot den nye 4takteren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 karsteb skrev 1 time siden: Jeg forstår gjengetape løses opp i bensin så det funker visstnok ikke. Dette medfører nok ikke riktighet. Gjengetape er teflon, og bensin tar ikke knekken på teflon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Island Gypsy 36 Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 nomen skrev On 29.7.2019 at 20.18: Min Yamaha 9,9 med 20 hk forgasser fungerer helt 100% på alle måter, men første starten når motor er kald ( etter en natt) er noe tung. Må dra til 6-7 ganger før den starter, selv om blæra er hard, bensin er i "se glasset" og alt tilsynelatende er ok. Noen som vet hvordan choken fungerer på disse motorene? Hadde samme problem etter gasser bytte,choken fungerer ikke nå på din. Må Sette på den gamle choke enheten fra 9,9 hk gasser til 20 hk gasser , mener d bare var å nappe av 2 grønne ledninger og ett par skruer 10 min jobb , nå startet Min på 1 draget som før . Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2019 Problemet er at jeg har ikke den 9,9 gasseren, motoren var allerede gjort om til 20hk når jeg kjøpte den. Forøvrig kjenner jeg igjen det "Fuglen" beskriver, synd at det skal være slik med en Yamaha. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mix Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Island Gypsy 36 skrev for 11 timer siden: Hadde samme problem etter gasser bytte,choken fungerer ikke nå på din. Må Sette på den gamle choke enheten fra 9,9 hk gasser til 20 hk gasser , mener d bare var å nappe av 2 grønne ledninger og ett par skruer 10 min jobb , nå startet Min på 1 draget som før . Denne du mener ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Det er choke ja. Kan testes med og sette 12v på ledningene. Er et varmeelement inni der som vil bevege på nåla når det blir varmt Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Fjordland skrev for 1 time siden: Kan testes med og sette 12v på ledningene. Ja, og ta deg god tid, det kan gå noen minutt før man ser bevegelse etter at spenning er satt på. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 ...funksjonen er vel at dette elementet slår av "kaldstarts-tilskuddet" når den antar at motoren har nådd en temperatur hvor tilskuddet ikke trengs lenger ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 (redigert) Helt korrekt @dieselfan Så det blir vel litt feil å kalle det for choke Redigert 7.August.2019 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Mix skrev 50 minutter siden: Så det blir vel litt feil å kalle det for choke teknisk sett , ja. Choke gir jo feitere blanding ved å strøype lufttilførsel. Slike kretser som gir ekstra fuel på annet vis kalles på godt "nynorsk" for "fuel enrichener circuit" eller lignende. Vet ikke av noe bedre norsk ord...? (med Primer , så forbinder jeg en eller annen anordning som sprøyter bensin rett inn i innsuget..) At denne leamikken skal være "automagisk" - enkelt og greit når alt funker som det skal , men tror jeg hadde foretrukket en manuell løsning for eget bruk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Island Gypsy 36 Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Mix skrev for 3 timer siden: Denne du mener ? Ja, Uansett forslag te navn så må du bytte denne til en som hører til 9,9 sport. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Er det F9.9 du mener ? Sitér dette innlegget Link to post
Island Gypsy 36 Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 dieselfan skrev 11 minutter siden: Er det F9.9 du mener ? Begge 9,9 Yamaha begynner vel med f mener jg, ene er 212 cm3 ,den andre som jg mener er 362cm3 som trådstarter har , altså 9,9 sport. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Island Gypsy 36 skrev 44 minutter siden: Ja, Uansett forslag te navn så må du bytte denne til en som hører til 9,9 sport. Tja, har den ikke samme delenummer da, til både 9,9sport/15 og 20hk ? Var det forskjell på de, eller var den ene kaputt ? Testet du den ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Helt riktig, både 212 og 362 cm3 hører med F9.9 familien. Når du velger å skrive 9.9 så villeder det fordi det er det bare 2T motorene som heter. Derfor mener du F9.9 så skriv F9.9, enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Island Gypsy 36 Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Mix skrev 4 minutter siden: Tja, har den ikke samme delenummer da, til både 9,9sport/15 og 20hk ? Var det forskjell på de, eller var den ene kaputt ? Testet du den ? 9,9 sport og 15 er vel helt like. Vet om flere som har gjort d. Bare å dra ut de 2 ledningene på chokeen for trådstarter , så oppfører motor seg ganske lik. sånn jg fant d ut at choke ikke funket, hvorfor veit jg ikke, de 2 enhetene ser like ut, mulig noe annen elektronikk/signaler på 20hk , men å bytte funker for alle jg gitt tips til. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2019 dieselfan skrev for 2 timer siden: ...funksjonen er vel at dette elementet slår av "kaldstarts-tilskuddet" når den antar at motoren har nådd en temperatur hvor tilskuddet ikke trengs lenger ? Burde ikke motoren gått med "tilskuddet" hele tiden hvis denne "choken" er defekt? Da hadde antagelig motoren ikke gått særlig pent når den ble varm. Plukket opp gasseren idag og rengjorde den, fant ikke noe, men kam jo ha sittet f.eks. ei vannpærle en plass. Blåste igjennom alt med WD40 og trykkluft, monterte sammen, startet på 2. Draget etterpå. Er allikevel ikke sikker på at problemet er løst, da motoren var varm av å ha stått i solsteika. Sjekket også at det kom strøm i kablene til "choken" målte ca 10 volt AC der når jeg dro i snora. Gjør ny test imorgen tidlig med kald motor. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.