Jump to content

kjøring på lavt turtall med 2-takt.

mwigg3

Recommended Posts

Jeg har en 80-ish yamaha 50 med automagisk oljeblanding på en 18 hansvik.

Ved lav fart soter den ned plugger som om det var dens hovedformål, så har alltid 6-9 rengjorte plugger + startgass liggende klar.

Min skulle nok vært justert og rengjort for å få ned sotinga litt mer.

Jeg fikk på en 4hk yamaha i tillegg, og bruker 50en som ror - fønker som ei kule.

Vi strakk opp kabel til daumannsknapp fra 4hken også - sikker mange som overser dette, men det er jo så lite arbeid som skal til.

Blir jo litt skarpere lyd enn om man kjører den store på lavt turtall, men det går fint med putring i rundt 1-2-3 knop slik.

Å bruke bare 5 liter bensin fra morgen til kveld er jo også en bonus.

edit: kom forresten på et fint innlegg fra hakkannen da jeg spurte om dorging for en stund siden: https://baatplassen.no/i/topic/125528-ny-vs-brukt-4hk-dorgemotor/?do=findComment&comment=1812032

Blir i godt humør av å lese det :)

Redigert av Viljesterk (see edit history)
Viljesterk skrev 2 minutter siden:

Jeg har en 80-ish yamaha 50 med automatisk oljeblanding på en 18 hansvik.

Ved lav fart soter den ned plugger som om det var dens hovedformål, så har alltid 6-9 rengjorte plugger + startgass liggende klar.

Min skulle nok vært justert og rengjort for å få ned sotinga litt mer.

Den generasjonen går mye feitere enn de siste 2T motorene.

Vil råde deg til å sjekke synkronisering av forgassere først.

Så prøve en dynamisk flotørnivåkontroll.

Får du orden på de to faktorene så er det ikke sikkert du kjenner motoren din igjen  :thumbsup:

Nå husker jeg så dårlig at hver gang jeg tar service på den så kjenner jeg den ikke igjen fra sist uansett, så den delen er vel i boks allerede :)

Jeg begynte å rense forgasserne sist gang den var oppe (og det lå endel dritt der) , men regnet med at alt av pakninger måtte skiftes om jeg demonterte - så det ble bare skrudd i sammen igjen. Så ble bestilling av pakninger glemt.

Kanskje jeg tar den opp denne vinteren og ser om jeg kan få renset dem på stuebordet uten at sommerværet presser på.

Takker for info - skal lese mer om dette.

Jeg har Evinrude 60 hk 1991 med frakoblet oljesystem. Blander 2% rett i bensinen. 

Dorger eller ligger med tomgang i timesvis. Ikke hatt noe særlig problemer. Har vel opplevd at den surnet noen få ganger. Ikke så den har stoppet, men ved at den har vært litt tregere til å starte når jeg har stoppet for å pilke og vil starte for å flytte meg. 

Har aldri surnet ved dorging etter makrell. Holder da litt høyere enn tomgang, men bare litt.

Motoren kjøres god og varm på vei ut til fiskeplass (10-15 minutter), og tilsvarende på retur. Da får den blåst ut litt med 2/3 til 1/1 pådrag.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...