mwigg3 Startet 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2019 Hei. Tenkte å prøve meg med litt dorging her forleden dag, men kom på å har hørt det ikke var noe særlig lurt å daukjøre en 2-takter over tid. Stemmer det? Har en Evinrude 70hk 2-takt fra 83 som henger på en Selco selsport 15. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Den kan nok sote litt og dermed stoppe etter en lang økt på tomgang ja. Av og til kan du derfor fint ta en liten pause fra selve dorgingen og gi gass for å få blåst ut litt. Eventuelt vurdere en dorgemotor på 4-5hk, i tillegg til Evinruden. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Er det på grunn av feil justering av forgasser eller tenning? Jeg har en 125hk Mercury frå 1988. Denne kan jeg ligge på tomgang med i timesvis uten at den blir sur eller soter ned. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Om du har ekstern oljetank, eller blander selv rett i bensinen spiller nok en rolle her. Kjører du 2% rett i tanken, vil den få alt for mye olje på tomgang. En motor som blander selv, vil på tomgang bruke MYE mindre olje på tomgang, og dermed ikkje sote like mye. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Ja, slik som f.eks Yamaha sitt Autolube - system. Der får motoren en halv prosent olje på tomgang, på høyere turtall opp i 2 prosent, om jeg ikke husker feil. Da sotet det mindre på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) Jeg har en 80-ish yamaha 50 med automagisk oljeblanding på en 18 hansvik. Ved lav fart soter den ned plugger som om det var dens hovedformål, så har alltid 6-9 rengjorte plugger + startgass liggende klar. Min skulle nok vært justert og rengjort for å få ned sotinga litt mer. Jeg fikk på en 4hk yamaha i tillegg, og bruker 50en som ror - fønker som ei kule. Vi strakk opp kabel til daumannsknapp fra 4hken også - sikker mange som overser dette, men det er jo så lite arbeid som skal til. Blir jo litt skarpere lyd enn om man kjører den store på lavt turtall, men det går fint med putring i rundt 1-2-3 knop slik. Å bruke bare 5 liter bensin fra morgen til kveld er jo også en bonus. edit: kom forresten på et fint innlegg fra hakkannen da jeg spurte om dorging for en stund siden: https://baatplassen.no/i/topic/125528-ny-vs-brukt-4hk-dorgemotor/?do=findComment&comment=1812032 Blir i godt humør av å lese det :) Redigert 30.Juli.2019 av Viljesterk (see edit history) Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Viljesterk skrev 2 minutter siden: Jeg har en 80-ish yamaha 50 med automatisk oljeblanding på en 18 hansvik. Ved lav fart soter den ned plugger som om det var dens hovedformål, så har alltid 6-9 rengjorte plugger + startgass liggende klar. Min skulle nok vært justert og rengjort for å få ned sotinga litt mer. Den generasjonen går mye feitere enn de siste 2T motorene. Vil råde deg til å sjekke synkronisering av forgassere først. Så prøve en dynamisk flotørnivåkontroll. Får du orden på de to faktorene så er det ikke sikkert du kjenner motoren din igjen Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Nå husker jeg så dårlig at hver gang jeg tar service på den så kjenner jeg den ikke igjen fra sist uansett, så den delen er vel i boks allerede :) Jeg begynte å rense forgasserne sist gang den var oppe (og det lå endel dritt der) , men regnet med at alt av pakninger måtte skiftes om jeg demonterte - så det ble bare skrudd i sammen igjen. Så ble bestilling av pakninger glemt. Kanskje jeg tar den opp denne vinteren og ser om jeg kan få renset dem på stuebordet uten at sommerværet presser på. Takker for info - skal lese mer om dette. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
mwigg3 Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Har ingen ekstern oljetank. kjører på 2% olje, så må vel se meg etter en liten dorgemotor.. enda en utgift takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 er du skikkelig tøff, har du 2 bensintanker i båten. en med 2% for vanlig bruk, og en med 0,5% til dorging. Men er vel gjerne bare et spm om tid om når du vil glemme og bytte og skjøre motoren.... Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 dorging med 2% på gammel 2takter er driiiiiiit som alle nevner. På moderne e-tec er det 0 problem. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 det er ikke driit hvis man evner og justere forgasser. har dorget i 30år med forskjellige 2t yamaha uten problemer har logget 2200 timer i dorge fart. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Skjedde med merc 3.0 efi også, skal sies at det jo knapt er mer kontrollert enn forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Virker jo nesten som ikke 2t ble dorget med før i tiden. Hadde jeg vært TS hadde jeg dorget om det var det jeg hadde lyst til men hadde etterpå kjørt motoren i noen minutter med høyt turtall Det er og var problemfritt for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Jeg har Evinrude 60 hk 1991 med frakoblet oljesystem. Blander 2% rett i bensinen. Dorger eller ligger med tomgang i timesvis. Ikke hatt noe særlig problemer. Har vel opplevd at den surnet noen få ganger. Ikke så den har stoppet, men ved at den har vært litt tregere til å starte når jeg har stoppet for å pilke og vil starte for å flytte meg. Har aldri surnet ved dorging etter makrell. Holder da litt høyere enn tomgang, men bare litt. Motoren kjøres god og varm på vei ut til fiskeplass (10-15 minutter), og tilsvarende på retur. Da får den blåst ut litt med 2/3 til 1/1 pådrag. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.