Gudrun Startet 30.Juli.2019 Del på Facebook Startet 30.Juli.2019 (redigert) Ser det er omtrent slutt på siste ukes høye temperaturer her vestpå. Gikk fra 29 grader til 24 på en liten time. Det braker og tas bilder med blits i innlandet fra Agder til Sogn. Skjedde ganske fort. Var bare et par smell helt sør en lang stund før det plutselig satte i gang. Ligger i leden og blir passert av en del seilbåter som haster av gårde til nærmeste havn. De fleste uten seil oppe. Men lyspunktet er det er meldt sol igjen i morgen. Men den høye temperaturen ser ut for å være historie, for denne gang. Redigert 30.Juli.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Hvor er du ? Her i Rogaland var det verste torden været Søndag kveld og natt til Mandag. Når det lyner er ikke det tidspunktet jeg er aller lykkeligst over å ha seilbåt nei, trives best under land da ja Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ida Marie III Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Sol og fint her ennå...men ser det tårner seg opp noen voldsomme skyer i øst nå... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Skumle greier, spesielt hvis man er i båt..! Natt til mandag rundt tretiden satt jeg i bilen rett ved jobben (bedre der enn med beina rett ved 18 meters lynavleder i båten under slike forhold). Da slo plutselig lynet ned i takrenna 4-5 meter bortfor bilen, det smalt som jeg aldri har hørt før og gnistspruten sto. Alt av alarmer på bygget slo ut, så varte ikke mange minuttene før vaktmesteren kom og gikk gjennom bygget. Jeg var bare glad jeg satt i bilen, men flyttet meg temmelig raskt til et enda lavere punkt i dalen Morro å følge med på lynradaren, det finnes flere apper, men denne nettsiden synes jeg er grei. Screenshot tatt et par minutter siden. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 takk for link hakkannen, veldig interresant :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hakkannen Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Bare hyggelig @S/Y Vega Nettsiden finnes også som app og skal registrerer mellom 80-100% av lynene som slår ned, alt etter hvor intenst det er der og da. Så vidt jeg vet registreres lynene via flere stasjoner og sendes da ut realtime. Jo mørkere prikkene er jo lengre tid har det gått siden det lynte. De klargule prikkene med rød ring rundt er helt ferske. Zoomer man inn kan man se en grå ring som sprer seg ut fra der lynet slo ned. Det er lyden. Så sitter man og følger med på appen/nettsiden kan man se både når lynene slår ned og når lyden vil nå deg. Ikke 100% nøyaktig når det gjelder lyden, men likevel nøyaktig nok til at det stort sett stemmer med braket. Natt til mandag slo det ned fire plasser samtidig, og jeg satt rett i skjæringspunktet for der lydsirklene ville møtes. Det skalv godt i bilen for å si det sånn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.