Nanno Startet 30.Juli.2019 Del på Facebook Startet 30.Juli.2019 Hei, Har en nanni 5.250tdi som ryker svart ved pådrag og får ikke fullt turtall. Har hatt service på motor nå men fortsatt ingen bedring. På servicen skiftet jeg turbo, overhalt dyser med nye spisser og trykktestet samt nye dieselfiltre. Noen som har noe forslag til hva som kan være problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 (redigert) Tja.. Den får nok i hvert fall diesel. Er skog og eller propell grodd? Har du oppnådd fullt turtall tidligere? Har du dratt ombord masse ting og tang(vekt)? Redigert 30.Juli.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nanno Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Båten var på land for ca en måned siden og ble da bunnstoffet. Ikke noe mer utstyr om bord nå enn tidligere. Har vell aldri fått helt oppgitt turtall men vesentlig mer enn jeg gjør nå. Får ca 1950-2000 nå, tidligere klarte jeg 2400 mens oppgitt er 2550 mener jeg. Hadde mistanke om skade på propell men kan ikke se noe nevneverdig Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Kan du ha en luftlekkasje mellom turbo og innsug? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nanno Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Skal få sjekket etter lekkasje, kan også nevnes at jeg hadde ute ladeluftkjøler å rengjorde denne når jeg skiftet turbo Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 På generelt grunnlag er svart røyk for lite luft i forhold til insprøytet dieselmengde. Jeg har til og med ved flere anledninger vært borti at motorrommet har vært for tett. Åpnet dører/luker og motoren har momentant endret karakter. Bare som en tanke. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Håper at dette er riktig manual. Det står eventuelt noe om feilsøking og "svart røyk" på side S5 / (side 38) i manualen. http://extranet.nannidiesel.com:8081/Joomla/images/Documentation/MA/5250TDI/MA_5250TDI_EN.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Nanno Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Har nå testet båten igjen, åpnet motorluke, tok av luftfilter, men fortsatt samme utfall. Sprayet såpevann på alle fleksible slanger fra turbo til intercooler/manifoil, ingen tegn til lekkasje. Testet også å ruse motoren på tomgang. Da får jeg rett turtall? Kan det tyde på drivverk propell? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 (redigert) Du skrev tidligere i tråden du manglet 150 omdreininger. Så propellen har nok muligens vært i største laget hvis motoren din yter det den skal. Men så skjer det at du plutselig mangler mye mer og da bør du nøste litt tilbake i hva som kan ha skjedd. Såpevann på ladeluftkjøler og flenser/koblinger mellom er ikke dumt å sjekke. Sjekket du dysene hos et verksted med helt korrekte tekniske data på motor? Hvorfor byttet du turbo? Redigert 31.Juli.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nanno Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Dysene ble overhalt hos verksted med nye spisser og ble shimset opp til åpningstrykk ihht til manual. Turboen ble først skiftet en gang i en bytteturbo pga lagerhavari. Motoren fungerte da fint en periode før jeg fikk nevnte problem med turtall. Fikk da ny bytteturbo på garanti, men ingen bedring? Hva med wastegate? Kan det være wastegaten ikke tetter 100% og derfor vil ikke turboen levere optimalt? Kunne satt på et manometer og målt ladetrykk, men manualen oppgir ikke noe standard ladetrykk. Begynner snart å gå tom for ideer... Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Du har ikke hatt vannslag på stempel vel. Denne er snar å få bøyde veivstenger. Men det finner du ut med komp test. Har vert borti det selv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Nanno skrev for 17 timer siden: Kunne satt på et manometer og målt ladetrykk, men manualen oppgir ikke noe standard ladetrykk. Jeg ville satt på et manometer uansett, for å se om det er trykk I det hele tatt. Det kan være luftlekkasje, wastegate som står åpen eller turbo som ikke funker. Trykkmåling er greit for å stille diagnose. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nanno Svart 1.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2019 Ser nå ut som jeg har funnet synderen, eksosbendet var nesten helt igjenkokset. Regner med dette har forårsaket restriksjon slik at turboen har fått mottrykk Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Se der ja... Skal bli spennende å se om det er synderen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 15.Desember.2020 Del på Facebook Svart 15.Desember.2020 Hvordan gikk det etter rengjøring av eksosbendet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.