GunR Startet 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2019 I forbindelse med feilsøking i motorrommet har jeg funnet behov for å overhale sjøvannspumpen. Den lakk vann ned på dynamoremmen. Med "overhaling" menes her bytte av tettingsringer og lager. I denne er det originalt åpne lager. Den lokale SKF - pusheren hadde bare lukkede lager inne, så jeg kjøpte det. Har montert pumpen og tar den med og monterer den på motoren i kveld. Er det ande som har byttet ut åpne lager dem lukkede? Er det noen argumenter som veier imot? Kan de gå varme, medfører forseglingen for høy motstand for medbringeren? Noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Bruk lukkede lagre. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Uten å vite hvilken motor du har eller hvilket design pumpe du har som et minimum, er det umulig å svare seriøst på spørsmålet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) Siden du ikke har sagt noe om hva slags motor dette gjelder er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gripe dette an... Dersom du har KAD32 eller en annen motor som bruker samme transmisjonskåpe ber jeg deg IKKE følge rådet du fikk over da jeg mener det er fare for at en RS tetning kan havne i mellom registerhjulene og ende opp i oljesystemet. Det er min mening at dette kan skade motoren din og jeg ber deg vente med å montere og starte motoren til dette er sjekket ut. Jeg er 20 mil hjemmefra så jeg har ingen KAD/KAMD å åpne for å sjekke men jeg har tatt en RS dekkplate fra et 6305 lager som jeg har varmet til 120 graderC og den beholder IKKE tilstrekkelig fasthet. Det bakre lageret står i direkte kontakt med drevet som driver dieselpumpa og her er det motorolje. Derfor har jeg demontert RS dekkplatene når jeg har kjøpt lager i 2RS utførelse.... slik at det blir som originalt Ser pumpe / infesting slik ut ? Redigert 30.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Du har et poeng @dieselfan . Vi vet vel heller ikke om lageret fra SKF har metall- eller plastkapsling. Selv har jeg montert lagre med plastkspsling der jeg har vippet ut plasten på oljesiden. Kjørte inn i evigheten, både på bil og hydraulikk. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Det er snakk om en Kad32 ja. Pumpen ligner veldig på den på bildet, men det er så trangt opp mot veggen i motorrommet at jeg ikke har sjans å se inn i monteringshullet. Beklager at jeg svarer så sent, jeg på knærne i båten med begge armene nedi motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 hvis du er skeptisk til å bruke lukkede lager så vipp ut tettningene med rissenål etc. viktigere å bruke riktig kuleklaring på lageret enn å bekymre seg over tettninger eller ikke. c1-c3 etc. hadde det vert min motor så hadde jeg bare brukt dei lukkede lagrene som du fikk. at tettningsringer faller ut er vel ganske skjelden, ved lagerhavari kan jo tettningene holde div fragmenter på plass likemye som om at tettningene havner i registeret. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Fint du tar det slik. Enig i at dersom det er ZZ lager fra SKF som er brukt så er det neppe et problem. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Plukke av tetningsringen mot transmisjonskåpe høres greit ut. Det gynger så fælt i havna her nå at jeg blir sjøsjuk av å skrive! Tusen hjertelig takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) GunR skrev 10 minutter siden: Det er snakk om en Kad32 ja. Pumpen ligner veldig på den på bildet, men det er så trangt opp mot veggen i motorrommet at jeg ikke har sjans å se inn i monteringshullet. Beklager at jeg svarer så sent, jeg på knærne i båten med begge armene nedi motorrommet. Det var nettopp det jeg var bekymret for, at det skjedde nå.... da har du informasjonen, så er det ditt valg. Du bør uansett ta et bilde inn i senter av hullet der pumpa sitter. Selv om du haster på vannet så er det ikke lurt å montere pumpa på en skadet medbringer... så den må du sjekke. Den skal se slik ut Disse 2 er nye, Pumpa drives av flata i senter, Gummikammene utvendig blir slitt. Redigert 30.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 dei skf lagrene jeg har ver borti har metall under plasten. vanligvis litt gullfarget,men kan være en slags kadmering på stål. rene plast tettninger har ikke jeg vert borti. vi bruker ofte induksjonsvarmer nå i stedet for oljekok eller varm stålplate/kokeplate under montering. uansett så er det ingen problem å forsiktig pirke bort tettningene.. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Medbringer kom ut med pumpa. Den ser heldigvis ut som den skal. Monterte pumpa uten impeller, for å kunne rotere akslingen og kjenne at medbringer traff riktig. Har pusset kanten (la lofritt papir i åpningen) og frisket opp gjenger og byttet rustne bolter. Impeller ble satt inn etterpå. Bør bli bra nå. :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Det var IKKE meninga å gjøre deg sjøsjuk.... Akelutstikket på de 2 siste pumpene jeg har overhalt var 12.48mm og 12.24mm fra bronsekant og ut til enden av aksel. Som halleland sier, vil du ha av en dekkplate, ta en rissnål og stikk 1mm inn i innerkant og vipp utover.... voila Lykke til (da skal jeg ikke stresse deg opp mere i kveld.... men dette hadde ikke vært det samme om du fikk det i morra...) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Igjen, tusen takk for hjelpen. Det er ikke dere som stresser meg, det er bølgene. Ikke så store, men nok. Her der helt smult, nesten alltid. Unntatt ved østavind.. Da holder det med en liten bris, så går hele anlegget hit og dit.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.