Stevens Startet 7.September.2005 Link til dette innlegget Startet 7.September.2005 (redigert) Hei, jeg skal kanskje bytte fra en type trimplan til en annen, og må da tette de gamle gjennomgående 6 mm skruehullene under vannlinjen i hekken før jeg borrer opp nye. Har forsåvidt tilgang fra begge sider, i en 21 fot 2004 modell Ibiza. Skal gjøre dette i en innendørs men uoppvarmet hall ila. høsten/vinteren. Noen tips om beste måte å gjøre dette på, for en som er fersk? Joda, kunne gjerne satt det bort til opplagsverkstedet men de fakturerer noe så voldsomt. Redigert 7.September.2005 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 tror det må bli epoksy da. Tempraturen bør ikke være noe problem da du varmer opp lokalt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Stevens Svart 7.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Fint, det var en god begynnelse, men kan noen være så snill å ta dette helt fra scratch? F.eks.: man begynner med å vaske på innsiden av hullene med rødsprit, så blander man epoksy og herder av type XX i forhold X:Y, og legger på litt epoksy og noen lag med glassfibermatte på innsiden av skroget og sauser godt inn, venter til det herder, fyller selve hullene med epoksy, dekker med maskeringstape så det ikke siger, venter til det herder, og sliper jevnt med papir type XX før man pensler på med lakk eller gelcoat av type XX? Høres det ut som en gangbar metode, eller er det noen helt banale feil i denne oppskriften? Takknemlig for alle hjelpsomme svar fra dere som har gjort slikt før. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Når dette kun dreier seg om 6mm skruhull, ville eg bare kjøpt en boks med epoksysparkel. Sørg for at hullet er tørt eg rent før du putter sparkelen i hullet. Vent til det har herdet. Evt. puss vekk overflødig sparkelmasse på utsiden før du bunnsmørrer. Dette vil eg si er mer en godt nok... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Enig med eysteind. Vil du gjør det enda bedre, kan du forsenke hullet littebitt, med f.eks en 10mm bor. Så får sparkelmassen ENDA bedre tak. Trenger neppe matte til en sånn mini, fillejobbl.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
kah Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 .... så blander man epoksy og herder av type XX i forhold X:Y, og legger på litt epoksy og noen lag med glassfibermatte på innsiden av skroget og sauser godt inn, venter til det herder, fyller selve hullene med epoksy, dekker med maskeringstape så det ikke siger, venter til det herder, og sliper jevnt med papir type XX før man pensler på med lakk eller gelcoat av type XX? Høres det ut som en gangbar metode, eller er det noen helt banale feil i denne oppskriften? <{POST_SNAPBACK}> Jeg anbefaler epoxy fra West System. Der er det oppskrift på blandingsforholdet - og du kan også få håndpumper til for å få rett blanding. En viktig detalj er å kjøpe et pulver fra samme produsent til å blande inn i massen. Da oppnår du både å få en sterkere blanding og at du kan blande inn så mye at du får en fastere konsistens (majones-konsistens). Da kan du unngå at det hele siger. Det blir også lettere å håndtere massen på den måten. Dette pulveret vil også medføre at fargen på massen blir hvit i stedet for gulaktig. Sitér dette innlegget Link to post
Seileren Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Hei Når det er gjennomgående hull bør du slipe hullet slik at det er kont fra hver side, dvs minimum diameter på hullet midt i godset. Da kan ikke pluggen du støper inn falle ut, det er den "riktige" måten å gjøre det på. Seileren Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 (redigert) Det jeg nå sier er en tungvind måte å tette hullene dine på, men det blir garantert bra. Puss litt forsiktig på begge sider av hullene. Bor opp hullene med et bor som har 1mm større diameter enn hullene har fra før. Fest rikelig med bred papir malertape på hver side. Kjøp deg en liten pakke med hurtigherdende epoxy. Bland sammen etter anvisningen. Sug blandingen opp i en liten engangssprøyte uten nål. Gjør et lite snitt i tapen i overkant av hullet og sprøyt hullet fullt av epoxy. Sett på en ekstra tapebit. Er det kaldt må du varme opp området rundt hullet med en varmluftspistol eller dekke til rundt skroget og sette inn en viftepovn en stund. Heldigvis er ikke epoxyen så kresen når det gjelder temperatur. Ta av tapen og puss litt etterpå. Pluggen sitter som støpt, og det er nettop det den er. Gidder du ikke denne tungvindte greia? Bor hullene 1mm større og stapp de fulle av epoxysparkel. Lotus Redigert 7.September.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Det jeg nå sier er en tungvind måte å tette hullene dine på, men det blir garantert bra. Puss litt forsiktig på begge sider av hullene. Bor opp hullene med et bor som har 1mm større diameter enn hullene har fra før. Fest rikelig med bred papir malertape på hver side. Kjøp deg en liten pakke med hurtigherdende epoxy. Bland sammen etter anvisningen. Sug blandingen opp i en liten engangssprøyte uten nål. Gjør et lite snitt i tapen i overkant av hullet og sprøyt hullet fullt av epoxy. Sett på en ekstra tapebit. Er det kaldt må du varme opp området rundt hullet med en varmluftspistol eller dekke til rundt skroget og sette inn en viftepovn en stund. Heldigvis er ikke epoxyen så kresen når det gjelder temperatur. Ta av tapen og puss litt etterpå. Pluggen sitter som støpt, og det er nettop det den er. Gidder du ikke denne tungvindte greia? Bor hullene 1mm større og stapp de fulle av epoxysparkel. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Vil dette holde nok til at en kan skru nye skruer ned i det samme området, eller må der andre metoder til da? Har noen skruefester til "gjerdet" rundt baugen som er dårlige, og skulle gjerne fikset dette... Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Da må du nok ha i et sterkt fyllstoff i Epoxyen, helt glassfiberkutt. Hørte forresten om en som benyttet glava i Epoxyen til å reparere børsa med. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Vil dette holde nok til at en kan skru nye skruer ned i det samme området, eller må der andre metoder til da? Har noen skruefester til "gjerdet" rundt baugen som er dårlige, og skulle gjerne fikset dette... <{POST_SNAPBACK}> Nei, det blir ikke bra nok til å skru nye selvgjengende skruer ned i området. Epoxyen er fortsatt mye mykere enn "glass". Hvis du ikke krever at slike skruer skal holde mye, går det likevel bra. I tillegg vibrerer de ikke ut igjen slik de ellers gjør når du skrur dem inn i glassfiberskroget. Greit f.eks til å tette hullene etter kalesjeknottene og så borre nytt hull og skru i nye skruer. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Og om skruene aldri skal ut igjen, så kan du rett og slett lime dem fast med Epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 F.eks.: man begynner med å vaske på innsiden av hullene med rødsprit, <{POST_SNAPBACK}> sden det ikke er nevnt: Bruk aceton til avfetting ved alt plastarbeid. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars H. Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Hei. Jeg vil gjerne komme med en liten advarsel når det gjelder bruk av epoxy. Til å tette et lite skruehull er det fristende å gå i nærmeste jernvarebutikk eller lignende og bare nappe med seg en slik "hjemmepakning" med to tuber eller en slik dobbeltsprøyte med både herder og lim. Jeg gjentar derfor et innlegg jeg hadde tidligere: -------------------------------------------------------- Skulle forsegle noen elektonikkdeler i en klump Epoxy (størrelse halv fyrstikkeske), så jeg fant frem en eske med lim og herder. Det var av merke Casko og het "Strong Epoxy". Jobben gikk greit den, men så leste jeg litt på bruksanvisningen (etter at jobben var gjort altså :blush: ), og hva leser jeg der? "Tåler fukt (dog ikke konstant vannpåvirkning)"! Jeg trodde all epoxy var temmelig vanntett jeg da. Men tydeligvis ikke akkurat denne varianten! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krapyl Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Slip grop rundt hullet på innsiden. Sett en bit tape over hullet på utsiden. Vask rent med Styren, alternativt Aceton. Legg gelcoat på tapen. La herde. Laminer opp til full tykkelse på innsiden med polyester og CSM. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
paxo Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Her er en enkel måte å tette på: (hvis det er plass til skruehodene, og det er "estetisk forsvarlig") Kjøp rustfrie maskinskruer, mutre og skiver som passer til hullene. Smør inn med "Tec7" i ønsket farge. Både hull og skruer. Skru sammen. Dette blir tett selvom det er vann tilstede. F.eks i akterspeil med treinnlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.