Jump to content

Beste måte å tette skruehull i glassfiber?


Stevens

Recommended Posts

Hei,

 

jeg skal kanskje bytte fra en type trimplan til en annen, og må da tette de gamle gjennomgående 6 mm skruehullene under vannlinjen i hekken før jeg borrer opp nye. Har forsåvidt tilgang fra begge sider, i en 21 fot 2004 modell Ibiza. Skal gjøre dette i en innendørs men uoppvarmet hall ila. høsten/vinteren. Noen tips om beste måte å gjøre dette på, for en som er fersk? Joda, kunne gjerne satt det bort til opplagsverkstedet men de fakturerer noe så voldsomt.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tror det må bli epoksy da. Tempraturen bør ikke være noe problem da du varmer opp lokalt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Fint, det var en god begynnelse, men kan noen være så snill å ta dette helt fra scratch?

 

F.eks.: man begynner med å vaske på innsiden av hullene med rødsprit, så blander man epoksy og herder av type XX i forhold X:Y, og legger på litt epoksy og noen lag med glassfibermatte på innsiden av skroget og sauser godt inn, venter til det herder, fyller selve hullene med epoksy, dekker med maskeringstape så det ikke siger, venter til det herder, og sliper jevnt med papir type XX før man pensler på med lakk eller gelcoat av type XX?

 

Høres det ut som en gangbar metode, eller er det noen helt banale feil i denne oppskriften?

 

Takknemlig for alle hjelpsomme svar fra dere som har gjort slikt før.

Link to post
Share on other sites

Når dette kun dreier seg om 6mm skruhull, ville eg bare kjøpt en boks med epoksysparkel. Sørg for at hullet er tørt eg rent før du putter sparkelen i hullet. Vent til det har herdet. Evt. puss vekk overflødig sparkelmasse på utsiden før du bunnsmørrer. Dette vil eg si er mer en godt nok...

Link to post
Share on other sites

.... så blander man epoksy og herder av type XX i forhold X:Y, og legger på litt epoksy og noen lag med glassfibermatte på innsiden av skroget og sauser godt inn, venter til det herder, fyller selve hullene med epoksy,  dekker med maskeringstape så det ikke siger, venter til det herder, og sliper jevnt med papir type XX før man pensler på med lakk eller gelcoat av type XX?

 

Høres det ut som en gangbar metode, eller er det noen helt banale feil i denne oppskriften?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg anbefaler epoxy fra West System. Der er det oppskrift på blandingsforholdet - og du kan også få håndpumper til for å få rett blanding. En viktig detalj er å kjøpe et pulver fra samme produsent til å blande inn i massen. Da oppnår du både å få en sterkere blanding og at du kan blande inn så mye at du får en fastere konsistens (majones-konsistens). Da kan du unngå at det hele siger. Det blir også lettere å håndtere massen på den måten. Dette pulveret vil også medføre at fargen på massen blir hvit i stedet for gulaktig.
Link to post
Share on other sites

Det jeg nå sier er en tungvind måte å tette hullene dine på, men det blir garantert bra.

 

Puss litt forsiktig på begge sider av hullene.

Bor opp hullene med et bor som har 1mm større diameter enn hullene har fra før.

Fest rikelig med bred papir malertape på hver side.

 

Kjøp deg en liten pakke med hurtigherdende epoxy.

Bland sammen etter anvisningen.

Sug blandingen opp i en liten engangssprøyte uten nål.

Gjør et lite snitt i tapen i overkant av hullet og sprøyt hullet fullt av epoxy.

Sett på en ekstra tapebit.

 

Er det kaldt må du varme opp området rundt hullet med en varmluftspistol eller dekke til rundt skroget og sette inn en viftepovn en stund. Heldigvis er ikke epoxyen så kresen når det gjelder temperatur.

Ta av tapen og puss litt etterpå. Pluggen sitter som støpt, og det er nettop det den er.

 

Gidder du ikke denne tungvindte greia?

Bor hullene 1mm større og stapp de fulle av epoxysparkel.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg nå sier er en tungvind måte å tette hullene dine på, men det blir garantert bra.

 

Puss litt forsiktig på begge sider av hullene.

Bor opp hullene med et bor som har 1mm større diameter enn hullene har fra før.

Fest rikelig med bred papir malertape på hver side.

 

Kjøp deg en liten pakke med hurtigherdende epoxy.

Bland sammen etter anvisningen.

Sug blandingen opp i en liten engangssprøyte uten nål.

Gjør et lite snitt i tapen i overkant av hullet og sprøyt hullet fullt av epoxy.

Sett på en ekstra tapebit.

 

Er det kaldt må du varme opp området rundt hullet med en varmluftspistol eller dekke til rundt skroget og sette inn en viftepovn en stund. Heldigvis er ikke epoxyen så kresen når det gjelder temperatur.

Ta av tapen og puss litt etterpå. Pluggen sitter som støpt, og det er nettop det den er.

 

Gidder du ikke denne tungvindte greia?

Bor hullene 1mm større og stapp de fulle av epoxysparkel.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Vil dette holde nok til at en kan skru nye skruer ned i det samme området, eller må der andre metoder til da? Har noen skruefester til "gjerdet" rundt baugen som er dårlige, og skulle gjerne fikset dette...

Link to post
Share on other sites

Vil dette holde nok til at en kan skru nye skruer ned i det samme området, eller må der andre metoder til da? Har noen skruefester til "gjerdet" rundt baugen som er dårlige, og skulle gjerne fikset dette...

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det blir ikke bra nok til å skru nye selvgjengende skruer ned i området. Epoxyen er fortsatt mye mykere enn "glass".

 

Hvis du ikke krever at slike skruer skal holde mye, går det likevel bra. I tillegg vibrerer de ikke ut igjen slik de ellers gjør når du skrur dem inn i glassfiberskroget. Greit f.eks til å tette hullene etter kalesjeknottene og så borre nytt hull og skru i nye skruer.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg vil gjerne komme med en liten advarsel når det gjelder bruk av epoxy. Til å tette et

lite skruehull er det fristende å gå i nærmeste jernvarebutikk eller lignende og bare nappe

med seg en slik "hjemmepakning" med to tuber eller en slik dobbeltsprøyte med både

herder og lim.

 

Jeg gjentar derfor et innlegg jeg hadde tidligere:

--------------------------------------------------------

 

Skulle forsegle noen elektonikkdeler i en klump Epoxy (størrelse halv fyrstikkeske),

så jeg fant frem en eske med lim og herder. Det var av merke Casko og het "Strong Epoxy".

 

Jobben gikk greit den, men så leste jeg litt på bruksanvisningen

(etter at jobben var gjort altså :blush: :blush: :blush: ), og hva leser jeg der?

 

"Tåler fukt (dog ikke konstant vannpåvirkning)"! :cryin::cryin::cryin:

 

Jeg trodde all epoxy var temmelig vanntett jeg da.

Men tydeligvis ikke akkurat denne varianten!

 

Bilde

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er en enkel måte å tette på:

 

(hvis det er plass til skruehodene, og det er "estetisk forsvarlig")

 

Kjøp rustfrie maskinskruer, mutre og skiver som passer til hullene.

Smør inn med "Tec7" i ønsket farge. Både hull og skruer.

Skru sammen.

Dette blir tett selvom det er vann tilstede. F.eks i akterspeil

med treinnlegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...