Olepo Startet 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2019 Den gamle batteriladeren i båten tok kvelden før helgen, (selvfølgelig et perfekt tidspunkt...), og jeg har kjøpt en ny CTEK M25: https://www.seasea.no/elektrisk/ladere-landstrøm/ladere-inverter/batteriladdare-25a-ctek-m25 som skulle være en grei erstatning. I båten har jeg et startbatteri og et forbruksbatteri. Disse er koblet til en SurePower 1202 batteriisolator. Tilførsel fra dynamo og batterilader er koblet på samme punkt på inngang, og et batteri på hver utgang av isolatoren. Dette har fungert bra frem til den gamle laderen nå sluttet å fungere. Jeg koblet opp den nye laderen på samme måte men får den ikke til å fungere. Et par minutter etter oppstart indikerer den at den går i energisparemodus fordi den ikke er tilkoblet batteri(er). Har forsøkt å koble den direkte til hvert batteri, og da starter den ladeprosessen som normalt. Antar at batteriisolatoren er i orden siden lading fungerer fint når motor går og dynamoen leverer. Mistenker derfor at laderen er for "intelligent" for oppsettet jeg har i båten. Hadde håpet at det skulle være mulig å endre ladeprogram, men det står ikke noe om dette i manualen så tviler på at det lar seg gjøre. Er takknemlig for anbefaling av en annen lader med grei kvalitet som vil fungere i eksisterende oppsett, eventuelt tips om tiltak/modifisering for å få M25 til å fungere. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Har du testet og fått verifisert at batteriisolator er 100% i orden? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Worry II Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Om du måler spenningen manuelt på polene på batteriet, vil du få svar på om separatoren er i orden. Er det avvik mellom de to når motor går, er det nok feil på den utgangen som ikke viser mellom 14,0-14,4 på polene. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Her er en liten snutt som viser hvordan du tester isolatoren med et multimeter. https://www.google.no/search?client=opera&q=test+battery+isolator&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8#kpvalbx=_GnVBXeLaGIqHmwWS7YqYAQ18 Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
VirtualMe Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Jeg kjenner ikke den laderen du har anskaffet spesifikt, men her kan man nok anta at utfordringen ligger i at laderen ikke får kontrollert spenningen på batteriet når du har en slik skillediode. Den får heller ikke kompensert for spenningstapet i denne (ca 0,7 volt). Koble den nye laderen til forbruksbanken direkte. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Takk for alle tips: Worry II skrev for 10 timer siden: Om du måler spenningen manuelt på polene på batteriet, vil du få svar på om separatoren er i orden. Er det avvik mellom de to når motor går, er det nok feil på den utgangen som ikke viser mellom 14,0-14,4 på polene. Har målt, 14,30V på forbruksbatteri og 14,28V på startbatteri med motor igang. BingoBonzo skrev for 9 timer siden: Her er en liten snutt som viser hvordan du tester isolatoren med et multimeter. Har testet litt i kveld og isolatoren ser ut til å være ok. Litt ulike verdier når jeg måler motstand mellom inngang og utgang 1 og 2 den "riktige veien", men ellers ser det ut til at den kan frikjennes. VirtualMe skrev for 9 timer siden: Jeg kjenner ikke den laderen du har anskaffet spesifikt, men her kan man nok anta at utfordringen ligger i at laderen ikke får kontrollert spenningen på batteriet når du har en slik skillediode. Den får heller ikke kompensert for spenningstapet i denne (ca 0,7 volt). Koble den nye laderen til forbruksbanken direkte. Jeg tror også at det er der problemet ligger. Kan selvfølgelig koble laderen rett på forbruksbatteriet, men ville helst beholdt muligheten til å lade startbatteriet også... Etter det jeg forstår kan kanskje denne være et alternativ: https://www.seasea.no/elektrisk/ladere-landstrøm/ladere-inverter/batterilader-25a-ctek-d250sa-dual eller denne: https://www.seasea.no/laddare-25a-12v-mca1225 Disse ser ut til å ha to utganger slik at jeg kan kutte ut den gamle isolatoren? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Olepo skrev 4 minutter siden: Kan selvfølgelig koble laderen rett på forbruksbatteriet, Dette er den umiddelbare løsningen. Startbatteriet trenger i utgangspunktet lite lading fra landstrøm. Olepo skrev 5 minutter siden: Etter det jeg forstår kan kanskje denne være et alternativ: https://www.seasea.no/elektrisk/ladere-landstrøm/ladere-inverter/batterilader-25a-ctek-d250sa-dual eller denne: https://www.seasea.no/laddare-25a-12v-mca1225 Disse ser ut til å ha to utganger slik at jeg kan kutte ut den gamle isolatoren? Lader med to utganger vil utvilsomt dekke behovet ditt. Diodeskillet må du derimot beholde. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Seilerslask skrev 15 minutter siden: Lader med to utganger vil utvilsomt dekke behovet ditt. Diodeskillet må du derimot beholde. Men er ikke det integrert i disse laderne?? Ellers er jeg vel akkurat like langt.. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Olepo skrev Just now: Men er ikke det integrert i disse laderne?? Ellers er jeg vel akkurat like langt.. Landstrømslader med to utganger kobler du enten rett på batteriene, eller på batteri-terminalene på diodeskillet. Da får batteriene (riktig) lading, og du har fortsatt to separate batteribanker (forbruk og start). Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 (redigert) Landstrømlader til startbatteriet et bortimot bortkastede penger. Og, du har trolig en parallellbryter som kan brukes til å kople sammen batteripakkene? I så fall kopler du bare laderen du har kjøpt på forbruksbatteriet, så kan du heller kople sammen pakkene med parallellbryter når det en sjelden gang er behov for å lade startbatteriet, feks etter vinteropplag. Redigert 31.Juli.2019 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.