arkmarin Startet 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2019 Det er da viktig at du har VHF påslått og volumet stilt så høyt at du hører at du blir anropt. Det kan koste deg dyrt om du ikke passer på dette. https://www.nrk.no/hordaland/her-utloser-seilbaten-full-alarm-pa-oljeplattformen-1.14642409?fbclid=IwAR2AWbbJkhvFi_G_8q6goq8VbUmjvHBGp9XYPmfiLVlIWvq47n_40mjXumU Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
bjorngb Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Hvorfor skulle det koste dyrt? Ser ikke i artikkel at det er nevnt noe kostnad for båtene. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 For oljeselskapene vil det koste dyrt fordi dei må stoppe oljeproduksjonen ved evakuering. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 De som fører lystbåter over nord sjøen bør jo sette seg inn i gjeldene regelverk for forbudtsoner rundt riggene.. Har vært noen få hendleser selv med fiskebåter som ihvertfal bør kunne reglene! Sikkerheten er jo kansje litt overdrevet, men i ytterste konsekvens og maks uheldighetkan det bli en katastrofe.. om en liten seilbåt dunker inni et riggbein, skjer det jo ikke all verden. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Dette er det enkelt å forholde seg til. Vi har passert mange plattformer på våre ca 2000nm over Nordsjøens siste 2 sesonger. Alle har 500m sikkerhetssone. er man relativt nære blir man gjerne oppropt - og man har en hyggelig prat med vaktfartøyet eller vaktsentralen på land. Merk at sikkerhetssonen gjelder alt av installasjoner også ubemannede satelitt platformer og lastebøyer AIS er et "must" når man krysser Nordsjøen. Både for egen del for å bli sett og fordi du ser andre og kan forholde deg til de på en god måte. Det er ikke sjelden at vi kaller opp andre fartøyer for å avklare deres intensjon når vi ser at CPA feks er under 1/2 nm. For platformene er det også mye enklere å forholde seg til oss når de kan rope på oss med båtnavn. Engelsek kanal på natta uten AIS er for oss utenkelig. Første gang vi passerte en platform var Ekofisk i fjor. da lå vi på god avstand - men da jeg fant ut at jeg skulle bruke ene platformen for å kalibrere heading på radar på 2 nm avstand var de raske med å rope på oss for å avklare vår intensjon :-). Jeg opplever tonen mellom båter, skip og plattformer som profesjonell, høflig og god. Redigert 1.August.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Det er vel bare å holde god avstand og ikke bruke plattformene som waypoint, så går alt helt fint. At folk seiler helt inn til 500-metersgrensen og i tillegg ikke har på/lytter til VHF-en, burde lett straffes med bøter om det får konsekvenser for produksjonen på plattformen. Har passert mange plattformer, men aldri blitt kalt opp. Det er bare å holde god avstand. Vanskeligere er det ikke. Enig med Bitteliten om AIS. Det gjør alt mye lettere for både oss og for de som følger med på trafikken. Det er enormt mye lettere å forholde seg til "Båtnavn", enn "Sailboat at position XX, YY". Pluss at man får opp navn, kurs, størrelse og fart på all skipstrafikk i synsrekkevidde. Redigert 1.August.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Barbaria Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Kjekk link: https://kartverket.no/Efs/Plattformer/ Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
lasmarquezas Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Amen til det som er sagt. Selv om man er mange nm utenfor sikkerhetssonen, er det viktig å huske at plattformene vil reagere dersom du er på kollisjonskurs. På Karma installerte jeg fast ladestasjon ved styreposisjon i cockpit for håndholdt VHF, noe som gjorde lytting uendelig mye greiere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.