Jump to content

Hvordan beregne gjennværende Ah utifra spenning på batteriet?

landkrabbe_

Recommended Posts

Hei

Som overskriften sier lurer jeg på hvordan jeg kan vite hvor mye av kapasiteten (Ah) jeg har brukt av batteriet ved hjelp av spenning? 

Fins det en sammenheng mellom spenning og gjenværende kapasitet på et batteri? En graf eller tabell?

Min situasjon: jeg ligger ofte på 12,6-12,7 etter ca ett døgns bruk. I hovedsak er kjøleskapet den store forbrukeren. Totalt med litt lys og lading av duppeditter tipper jeg et forbruk på opp mot 20Ah på 1 døgn. (Kanskje mer? 30Ah?) Så hvis mine tall er riktig skal jeg på 12,6volt ha brukt 20/165. Ca 10-15%.

Batterieter et victron energy gel 165Ah.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Denne kan brukes hvis det var dette du tenkte på.

ligger på forumet her fra før av også .

har 852ah på forbruk, lå nå fra torsdag til tirsdag med kun 2 timer kjøring og når vi dro hjem viste spenningen 11,95 under ca 5 ah trekk som igjen er ca 50% kapasitet 

3FD6F1FB-47BC-4B4C-80F8-7150C46FDDCE.jpeg.076ce39e7618decea9dee6b4a99b9e05.jpeg

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Tabellen som @MaSa la ut - den gjelder vanlige blybatterier? Gjelder den AGM også?

En god batterimåler koster ikke allverden. Jeg har Victron 702 - fungerer veldig bra om man husker å kalibrere den hver vår :wink: 

Her ser man spenning, forbruk, gjenstående kapasitet i % (beregnet). Man kan også se hvor mange amper batteriene får ved lading

https://www.victronenergy.com/panel-systems-remote-monitoring/bmv-700

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev for 1 time siden:

Tabellen som @MaSa la ut - den gjelder vanlige blybatterier? Gjelder den AGM også?

En god batterimåler koster ikke allverden. Jeg har Victron 702 - fungerer veldig bra om man husker å kalibrere den hver vår :wink: 

Her ser man spenning, forbruk, gjenstående kapasitet i % (beregnet). Man kan også se hvor mange amper batteriene får ved lading

https://www.victronenergy.com/panel-systems-remote-monitoring/bmv-700

Har en annen tabell for agm men ikke ifht hva du trekker .

E0B86734-7898-4859-9B51-166675D89734.jpeg

jtfidje skrev for 2 timer siden:

Hvordan fungerer slike batterimålere om man har to banker (forbruk og start) og kobler dem alle sammen gjennom en slik "emergency" bryter? Da vil jo forbruksbanken som måleren står på plutselig få mye ekstra kapasitet. 

Disse målerene går direkte på batterier via en shunt.

så du kan holde startbatteriet utenfor.

du får tak i flere typer overvåkere som kan ha målinger på 2 separate batteripakker også.

En halleffektsensor kan monteres rundt en strømførende kabel og strømmengde beregnes eller estimeres fra det. Går det en strøm gjennom en leder vil det generere et felt. 

Utfordringen er presisjon, kanskje særlig på lave effekter. 

Victron ( som jeg selv bruker) har en shunt, som ikke er noe annet en en presis lav motstand. Spenningsfall over denne gir strømtrekk i A. Har man da avlesning av batterispenning, og programvare for å ta med tidsdomenet i beregningen, så kan du måle avgitt energi.

Soc målinger på batterier som er under belastning gir lite nyttig info. 

Du vil neppe høre om noen som angrer på å ha montert en batterimonitor med shunt som integrerer tid inn i avlesingen, og gir deg forbruk i antall ah. Victron tar også hensyn til at blybatterier har høyere kapasitet ved lave effekter (peukert effekt.)

Spenningsmåling gir deg ikke det du trenger. Skaff en skikkelig monitor, og du ser deg aldri tilbake :)

Bitteliten skrev for 7 timer siden:

En Guru sa i en annen tråd at % ikke viste rett, volt er  er det en skal bruke.

Bilderesultat for syrevekt på batteri tabell

Relatert bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Med detaljkunnskap om det spesifikke batteriets egenskaper, og mulighet til å la batteribanken stå ubelastet 4-6 timer flr man måler hvilespenning så ja. Men for all praktisk bruk så vil en god batterimonitor være ett bedre valg, synes jeg. 

Men den er ikke perfekt, og må brukes i lys av hva den faktisk kan måle.

Edit: samme sak gjelder for syrevektmålinger. Banken må stå uten belastning i flere timer før måling.

Redigert av fredrik_j (see edit history)

Hvilespenningen forteller noe om hvor stor kapasitet man kan forvente at det maksimalt er igjen. Men den forteller ikke noe om hvor stor kapasitet som faktisk er igjen. Skal man vite det er eneste metoden en reell utladetest.  Da lærer man sine batterier å kjenne, og får samtidig en mulighet til å kalibrere batterimeteret om man har ett slikt ombord.  

Ett batterimeter er forøvrig så enkelt å montere at om man ikke klarer det, så bør man heller ikke prøve å gjette hva som er igjen av kapasitet med andre metoder. Victron sitt er min favoritt. Det er nesten «plug and play», og brukermanualer og youtube videoer beskriver det meste selv for dem som ikke er veldig elektro kyndige.  Det man imidlertid bør være klar over er at standard innstillingene kan gi litt avvik om man ikke kalibrerer.  

Jeg vil påstå at har man først hatt en båt med  batterimeter, så vil man alltid ha det. Det blir litt som en vindmåler for seilere. Oppfinnelsen er kommet for å bli.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...