Bullebass Startet 31.Juli.2019 Del på Facebook Startet 31.Juli.2019 Håper på nok et nyttig svar på dette forumet. Jeg må ha en jordingsfeil på landstrøm, men finner den ikke. Det som er snodig er at sikringen på bryggekontakten, eller i landstrømskapet om bord aldri går, det gjør derimot hovedsikringen på hele brygga der jeg ligger. Får derfor ikke brukt landstrøm for tiden. Det går mellom to dager og en uke før sikringen går. Alt i båten virker når jeg er påkoblet. Har forsøkt å bytte kabler fra båt til land, det hjalp ikke. Noen som har erfaring eller gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Hva er det som er tilkoblet ombord i din båt som går på landstrøm? Virker jordfeilbryterene som de skal? Sikker på at ikke sikringen går på overlast? Er det TN-nett? Er du sikker på at det du som har feil og ikke naboen? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Tipper vi snakker om utløst jordfeilbryter. Denne kobler ut sikringen. Det ser du på sikringen. Hvis det holder å vippe opp sikringen er den røket pga for stor belastning. Hvis du først må trykke inn en knapp eller slå over en liten bryter er joordfeilvernet utløst. Hovedskapet skal normalt ha større utløsningsstrøm på jordfeilbryter enn undersentraler, uttak og evt jordfeilbryter/vern i båten. På jordfeilbryter i båten evt på kaikanten bør det stå feks 30 mA (0,03A). I hovedskapet må det da stå en jordfeilbryter med større utløsningsstrøm - typisk merket med 0,1A (100 mA). Hvis det ikke er større vern i hovedskapet kan du ha en bitteliten jordfeil feks i en kontakt som har vært fuktig og irret litt. Kanskje på varmeelement i varmtvannstanken, men uansett for liten til å generere de nødvendige 30 mA for å slå ut bryteren. Når naboens varmtvannstank eller lader - eller kanskje tilførselskabel som er overkjørt for lenge siden - slår inn samtidig som din med bittelitt jordfeil slår den heller ikke ut hans 30 mA vern. Tilsammen har du da kanskje fått 40 mA jordfeil og vernet i skapet slår ut. Helt vanlig å mørklegge byggeplasser på denne måten hvis de største byggestrømskapene har feil vern. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bullebass Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Denne forklaringen høres logisk ut. Båten sto på land da jeg fant dette ut. Jeg koblet likevel på landstrøm for å få ladet verktøy og koble på drill. Det var etter dette sikringen gikk? Jeg koblet fra varmtvann og annet uten at det hjalp. Hvordan kan man måle jordfeil skal tro? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Få en elektriker til å megge båten din. De har slikt utstyr, og kan bruke det. Jeg hadde samme problem, å det viste seg at det var stolpen på land som var problemet. Båten var helt tett på lekkasje til jord Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Arne2 Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 4 hours ago, Bullebass said: Jeg må ha en jordingsfeil på landstrøm, men finner den ikke. Det som er snodig er at sikringen på bryggekontakten, eller i landstrømskapet om bord aldri går, det gjør derimot hovedsikringen på hele brygga der jeg ligger. Se svaret til mons over. Der er det mye fornuftig. 2 hours ago, mons said: På jordfeilbryter i båten evt på kaikanten bør det stå feks 30 mA (0,03A). I hovedskapet må det da stå en jordfeilbryter med større utløsningsstrøm - typisk merket med 0,1A (100 mA). Man kan vel kanskje lure på om dette kan være et gammelt anlegg som ikke er bygd opp på den måten. (???) Hva med å poste et bilde av "sikringen på bryggekontakten" ? (Da kan vi jo se om den har et 30 mA jordfeilvern innebygd.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.