Jump to content

Hvor kan seilbåt på 9 tonn løftes på Sørlandet?

Zhik

Recommended Posts

Det er ganske varmt i vannet her for tiden. Hvis du seiler inn i Kalveldfjorden så holder vannet nok fremdeles 21 C +.

Burde være greit å dykke ned for å få det gjort. 

Alternativt høre med en dykkerklubb her om noen kunne tenke seg å dykke ned. 

Du kan også høre med Kjell Lien i Liens transport om hans store bil kan løfte båten din. Han er kanskje den mest erfarne kranbilsjåføren vi har. Han holder til i Grimstad på Lillesandssiden, og kjører nok gjerne til Lillesand samt vet hvilken kai som tåler løftet. Tlf 90046211

Hvis han ikke kan, så vet han nok hvem som kan.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg regner med at 130-drevet ligner på 120-drevet. Da tar på deg dykkermaske og tar med deg en lang skrutrekker og stikker opp i hullet under drevet i forkant. Så røsker du litt rundt omkring og får renset opp ganske godt. Du jobber bare noen sekunder ad gangen mellom egne, nødvendige luftinntak.

Eivind

Steng ventilen, løsne slangen på undersiden av  sjøvannsfilteret, og strekk den rett opp. Husk at når du åpner ventil igjen må du holde enden høyere enn sjøvannsfilteret/ havnivå, ellers renner vann inn den veien. Ta en elektriker trekkefjær eller tilsvarende solid sak og stikk den ned i drevet via slangen. Da kan du knuse rur og skjell/stake opp med den.  Det har jeg gjort mange ganger.  Alternativt så er det ett ganske stort hull under drevet. Regner med du kan  stake opp den veien også om det er badetemperatur. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...