gixen Startet 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2019 Hei! Fotsyken begynner å melde sin ankomst og dermed blir det en del tråling på Finn om dagen. Med mitt budsjett ser det ut til at det er mest aktuelt med båter fra 2003 - 2007, de fleste med VP D4 eller VP D6. Jeg har lest mye om trøbbel på D4 og D6-serien til VP fra dette tidsrommet, med flere havari på flett nye motorer. Som jeg har forstått det var dette relatert til injektortrøbbel og/eller tvilsom dieselkvalitet rundt om på marinaene. Flere har uttalt det er potensielt svært kostbart å reparere maskinen etter injektortrøbbel. Hva er status på disse nå? Er det trygt å kjøpe f.eks. D4-210 eller D6-350/370 fra dette tidsrommet dersom de er normalt godt vedlikeholdt? mvh, Geir Inge Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Ja det er trygt. Jeg har selv 2 x D4 fra 06 og har ikke hatt noen problemer med injectorer. Så vidt jeg vet har min den nye typen injectorer som kom høsten 2006. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Absolutt trygt men som med alt annet, eier kan ha vanskjøttet motor mht ettersyn. Mange slurver med rengjøringen av varmevekslerne og sist men ikke minst, styr langt unna chiptrimmede eksemplarer. Chiptrimming avsløres enkelt ved gjennomgang av softwareversjon/innlasting så få med i kjøpekontrakten at motor aldri har vært trimmet. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Ja som de andre her sier er det trykt. Har selv D6 350 fra 2006 den er nå kjørt 900t uten et eneste feilpekk. Men styr unna alt som har med trimming motorer å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 1.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Takk for svar. Er det noe spesielt man bør se etter ellers? Har fått med meg at det bør være svart strømpe på gearwaier her inne. Geir Inge Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Denne tråden har mye nyttig info: Det er ikke skrevet mye om totalhavarier av disse motorene de siste årene. Men havari kan skje for D4/D6 på samme måte som for alle andre motortyper/-merker. Mesteparten av problemene som blir relatert til D4/D6 motorene gjelder egentlig drevene. Sett bort fra totalhavariene som det var noen av for noen år tilbake har det ikke vært mye problemer med selve motorene. Lekkasje ved endelokk på kjølere/ladeluftkjøler, stramme-/løpehjul av plast som bør byttes til metallhjul, ladeluftsensor, slange under veivhusventilasjonsfilter og motstand på dynamoens D+ er vel de forholdene som har blitt omtalt. Og at det er viktig med regelmessig rens av kjølere. Det viktigste å se etter er at motoren ikke er belastet før den er varm og at den har fått kjørt seg ned før stans. Og at den er vedlikehold, og da det vedlikeholdet som faktisk er utført. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
gixen Svart 2.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Oi, den tråden var det mye forskjellige meninger i gitt! Er ikke helt skremt bort, og tror jeg har fått med meg essensen av hva man bør se etter, samt gjerne få lest ut VODIA. Tusen takk for bidrag! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.